• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65996
+
-

۱/۱ میلیارد دلار اعتبار تا تکمیل متروی اهواز

با گذشت ۱۳ سال از آغاز این پروژه، پیشرفت آن کمتر از ۳۰ درصد است

پروژه
۱/۱ میلیارد دلار اعتبار تا تکمیل متروی اهواز

عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پس از گذشت بیش از ۱۳ سال، پیشرفت آن کمتر از ۳۰ درصد است. این پروژه از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است. به گزارش ایرنا، کارکنان پروژه متروی اهواز بیش از ۱۶ ماه حقوق از شرکت کیسون (مجری پروژه) طلب دارند و تاکنون چند بار مقابل شهرداری و سازمان قطار شهری اهواز تجمع کرده‌اند.

در این میان مدیرعامل شرکت کیسون می‌گوید: پروژه متروی اهواز برای تکمیل به ۱/۱ میلیارد دلار نیاز دارد که در صورت پرداخت سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار از آن، این پروژه 4 ساله تکمیل خواهد شد. «گیتی سیف‌اللهی مقدم» اظهار می‌کند: طبق توافقات صورت‌گرفته بین شهرداری اهواز و دولت هرکدام باید ۵۰ درصد هزینه ساخت پروژه قطار شهری را پرداخت می‌کردند، اما هیچ‌کدام در این مورد موفق نبودند. وی می‌گوید: با تجهیز کارگاه از سوی این شرکت، پروژه باید در همان 4 سال اول به بهره‌برداری می‌رسید، اما به دلیل کمبود اعتبار به نتیجه‌ نرسیده است.


طلب هزار میلیارد تومانی از کارفرما

مدیرعامل شرکت کیسون به طلب این شرکت از سازمان قطار شهری اهواز اشاره می‌کند و با بیان این‌که مبلغ اعلام‌ شده به شورای عالی فنی از سوی شرکت کیسون هزار میلیارد تومان است، می‌گوید: بخشی از مطالبات ما از کارفرما به دلیل تغییر در پروژه و احداث ایستگاه‌های مترو در زیر زمین است.

سیف‌اللهی مقدم بیان می‌کند: قرارداد منعقد شده با شرکت کیسون به صورت EPC (مهندسی، ‬تدارکات‬ و‬ اجرا) ‏به اضافه فاینانس است. در واقع این شرکت باید فاینانسور معرفی می‌کرد و اخذ بقیه مجوزها با کارفرما بود. تاکنون چند بار فاینانسور از کشور چین معرفی کرده‌ایم اما مجوزهای لازم در این خصوص گرفته نشده است.

سیف‌اللهی مقدم ادامه می‌دهد: در 3 سال گذشته 112 میلیارد تومان بودجه به شرکت کیسون داده شده که ۶۵ میلیارد تومان آن اوراق خزانه بوده و با کسر ۲۰ درصد تنزیل از این اوراق، ۱۸ میلیارد تومان آن کسر شده است. وی می‌گوید: اعتباراتی که کارفرمای پروژه قطار شهری اهواز به شرکت کیسون داده به اندازه‌ای کم است که توان پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه را نداریم. حتی چند پرداختی آخر با نظارت خود کارفرما به طور مستقیم به حساب کارکنان واریز شده است.مدیرعامل شرکت کیسون می‌افزاید: هر ماه مبلغی حدود یک میلیارد تومان به بدهی ما به کارکنان افزوده می‌شود.

سیف‌اللهی مقدم با اشاره به ناچیز بودن بودجه پروژه قطار شهری اهواز می‌گوید: با این شرایط ناچار به کوچک کردن کارگاه هستیم. اما اگر شرایط بهتر و پروژه مجددا راه‌اندازی شود، از همین کارگران برای انجام کار دعوت به همکاری می‌شود.


کوچک کردن کارگاه

مدیرعامل شرکت کیسون در خصوص خبر اخراج تعدادی از کارگران پروژه قطار شهری اهواز نیز بیان می‌کند: پروژه مترو الان تعطیل است و در عمل کاری صورت نمی‌گیرد. این امکان برای شرکت کیسون وجود داشت که از همان ابتدا با تمام کارگران تسویه‌‌حساب کند، اما در این سال‌ها تلاش کرد آنها را حفظ کند. تنها دلیل تعدیل نیرو در این پروژه، مشکلات مالی است.

سیف‌اللهی مقدم با اشاره به این‌که کارفرما به درخواست‌های ما پاسخ نداده است، می‌گوید: پس از سال‌ها اختلافات این پروژه به شورای عالی فنی ارسال شده است که امیدواریم سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری شود. وی می‌افزاید: طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مقرر شده است 400 میلیارد تومان اعتبار و ملک در قبال تضمین به شرکت کیسون داده شود تا کار مجددا آغاز شود. مدیرعامل شرکت کیسون تاکید می‌کند: پروژه قطار شهری اهواز برای اتمام به اهتمام جدی دولت و شهرداری نیاز دارد.
***
پیش از این برخی مدیران و مسئولان خوزستانی از آنچه بدعهدی شرکت کیسون در قبال پروژه قطار شهری اهواز می‌نامیدند، به شدت گلایه داشتند. «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان چندی پیش درخصوص آخرین وضعیت پروژه متروی اهواز گفت: پیمانکار این پروژه تعهدات بسیاری داده بود اما تا الان به بیشتر آنها عمل نکرده است.

«عبدالزهرا سنواتی» رئیس شورای شهر اهواز نیز مدتی پیش گفت: شرکت کیسون مدعی طلبی بیش از هزار میلیارد تومان شده که البته در کمیته فنی خوزستان مورد تایید قرار نگرفته است. همچنین «مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور چندی پیش اظهار کرد: پروژه متروی اهواز نسبت به متروی سایر کلان‌شهرها عقب است و تا زمانی که اختلافات موجود در این پروژه رفع نشود، نمی‌توان زمانی برای افتتاح آن پیش‌بینی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید