کمبود 850 اتوبوس درونشهری در اهواز
عضو شورای شهر اهواز: قیمت هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد و 800 میلیون تومان است و شهرداری از عهده خرید آن برنمیآید
سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:
اهواز با جمعیت حدود 5/1 میلیون نفر و مساحت 185 کیلومتر مربع یکی از مهمترین کلانشهرهای کشور به شمار میرود و مرکز یکی از مهمترین استانهای آن است. امروزه موفقیت هر شهری در چهره آن شهر جستوجو میشود. از این رو میتوان گفت عواملی همچون حمل و نقل و مبلمان شهری در سنجش میزان موفقیت شهرها موثر هستند.
در بسیاری از شهرها از ریلباسها، ترنها، اتوبوسهای یکطبقه و دوطبقه و مینیبوسها برای حمل و نقل عمومی در سطح شهر استفاده میشود. در اهواز کمبودهای زیادی در این حوزه وجود دارد که سبب نارضایتی مردم این کلانشهر شده است؛ کلانشهری که به گفته شهروندان، تنها نام کلانشهر را یدک میکشد، اما از شاخصههای یک کلانشهر برخوردار نیست.
در اهواز حدود 220 دستگاه اتوبوس در حوزه حمل و نقل عمومی درونشهری فعالند که در مقایسه با جمعیت و بر اساس آنچه مسئولان گفتهاند، حدود 850 اتوبوس کم است. البته بین اتوبوسهای فعلی نیز اتوبوسهای فرسوده و بدون سیستم سرمایشی وجود دارند که طاقت اهوازیها را در گرمای خرماپزان تابستان طاق میکنند.
کمبود ایستگاه
یکی از شهروندان ساکن در منطقه پادادشهر به خبرنگار همشهری میگوید: با وجود اینکه پادادشهر جزو مناطق توسعهیافته اهواز به شمار میرود، کمبود ایستگاه اتوبوس در آن مردم را کلافه کرده است. «حامد جرفی» میافزاید: برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس باید حدود 2 کیلومتر طی کنم که همین سبب شده برای تردد خود از تاکسی استفاده کنم. البته استفاده از اتوبوس فقط در روزهای سرد سال بهصرفه است اما زمان زیادی را باید برای این کار صرف کنیم.
این شهروند بیان میکند: برای تغییر مسیر ناچار به تردد در مرکز شهر میشویم که همین مساله بر ترافیک این منطقه میافزاید. چندین بار پیشنهاد احداث پایانه را در چهارراه آبادان برای تغییر مسیر به اتوبوسرانی دادهایم، اما توجهی به آن نشده است.
تعداد اتوبوسها با استانداردها مطابقت ندارد
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در گفتوگو با همشهری با اشاره به وضعیت اتوبوسهای اهواز و با بیان اینکه تعداد این اتوبوسها با استانداردهای کلانشهرها همخوانی ندارد، میگوید: در اهواز باید حدود هزار اتوبوس برای جابهجایی مسافران وجود داشته باشد تا پاسخگوی نیاز جمعیت این کلانشهر باشد.
«رحیم کعبعمیر» درباره علل کمبود اتوبوس در اهواز اظهار میکند: دولت از سال 90 تاکنون به شهرداری اهواز اتوبوسی تحویل نداده است اما تا قبل از آن 5/82 درصد از هزینه خرید اتوبوسها را به شهرداری پرداخت میکرد. وی ادامه میدهد: اکنون نحوه پرداخت این هزینه برعکس شده است به طوری که هزینه اتوبوسهایی که در سالهای 96 و 97 وارد اهواز شدند توسط شهرداری پرداخت شد و دولت فقط 9 درصد از 5/13 درصد کارمزد تسهیلاتی را که برای خرید اتوبوس دریافت کرده بودیم، پرداخت کرد.
استهلاک اتوبوسها
کعبعمیر با اشاره به میزان جابهجایی افراد با اتوبوسها بیان میکند: در زمستان بیش از 70 هزار نفر با اتوبوسها جابهجا میشوند اما در تابستان، به دلیل گرمای هوا، حدود 50 هزار نفر از اتوبوسها استفاده میکنند. وی شرایط اقلیمی را در عمر اتوبوسها موثر میداند و میافزاید: اصولا عمر اتوبوسها 10 سال است اما شرایط اقلیمی و هوای گرم اهواز میزان استهلاک اتوبوسها را زیاد میکند. بر همین اساس عمر اتوبوسها را 5 ساله اعلام کردهایم و بعد از آن باید از رده خارج شوند.
راهحل کمبود اتوبوس
این عضو شورای شهر اهواز کمبود اتوبوس را در اهواز از دلایل اصلی معطلی مردم در ایستگاهها اعلام میکند و میگوید: هزینه خرید اتوبوس زیاد و حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که متاسفانه شهرداری از پس آن
برنمیآید.
وی ادامه میدهد: تصمیم بر این است که منطقه آزاد اروند برای خرید اتوبوس به شهرداری ارز بدهد. کعبعمیر با بیان اینکه اعتبارات شهرداری به اندازهای نیست که بتواند اتوبوس خریداری کند، میگوید: تصمیم بر این است که با بازسازی حدود 80 دستگاه، درصدی از کمبود اتوبوس را در اهواز جبران کنیم. وی میافزاید: برای بازسازی این تعداد اتوبوس به 26میلیارد تومان نیاز داریم که قرار است استانداری آن را از محل اعتبارات استانی تامین کند.