• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65947
+
-

غبار فراموشی بر زندگی سیل‌زدگان

رئیس بنیاد مسکن زابل: افراد آسیب‌دیده از سیل تا سقف ۲۱میلیون تومان کمک بلاعوض، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن و ۱۵میلیون تومان وام معیشتی دریافت می‌کنند

گزارش
غبار فراموشی بر زندگی سیل‌زدگان

فرشته بامری | خبرنگار:

در نخستین روزهای سال ۹۸ شاهد بارش‌های سیل‌آسا و به تبع آن وقوع سیل در کشور بودیم، به‌طوری ‌که در هفته‌های نخست فروردین، وقوع سیل در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ایران هزاران میلیارد تومان خسارت وارد کرد. 

پس از آن و در اردیبهشت امسال نیز، سیلاب وارد منطقه سیستان شد و روستاهای شهرستان هیرمند را محاصره کرد. در این ورود سیلاب‌ها، ساکنان 9 روستای هیرمند شامل نمرودی، آبیل، دشک، اسماعیل‌علی، شندک، غلام‌رسول، لورگ‌خاری، یوسف‌زهی، بلوچ آبیل و عبدالله تخلیه و در مکانی امن اسکان داده شدند. همچنین سیلاب 5 مسیر ارتباطی را هم قطع کرد. 


اسکان اضطراری

با همکاری کمپ‌های امدادی هلال‌احمر، محل‌هایی برای اسکان موقت در مدرسه‌ها و اماکنی همچون شهرک صنعتی هیرمند برای پذیرش سیل‌زدگان و امدادرسانی دایر شد.

 در این میان با همکاری جمعیت هلال احمر استان ۸۳۱ سیل‌زده در قالب ۱۵۷ خانوار در روستاهای شهرستان هیرمند اسکان داده شدند و ۱۲ تیم عملیاتی امداد و نجات با 10 خودرو امدادی، ۲ فروند بالگرد و 4 فروند قایق به کمک مردم منطقه شتافتند. 


ادامه زندگی در چادر

یکی از اهالی روستای آبیل شهرستان هیرمند می‌گوید: سیلی که اردیبهشت به منطقه ما آمد سبب بی‌خانمان شدن همه اهالی روستا شد. این سیل وسایل خانگی به‌ویژه وسایل برقی را خراب کرد. 

«حمید پودینه» می‌افزاید: با از بین رفتن منازل و وسایل زندگی، اهالی مجبور به اقامت در چادر و پس از آن در منازل اقوام شدند. چنین خسارت‌هایی و تحمل آن‌که حاصل تلاش یک عمر خانواده به آنی از بین می‌رود، سخت و تقریباً جبران‌ناپذیر است.
 
وی می‌گوید: با آغاز فصل تابستان، گرمای هوا در منطقه سیستان به شدت افزایش یافته و این شرایط استفاده از وسایل سرمایشی را دوچندان کرده است. 

پودینه ادامه می‌دهد: برخی سیل‌زدگان به منازل خود بازگشته‌اند اما صاحبان برخی منازل که به شدت تخریب شده‌اند هنوز در چادر زندگی می‌کنند؛ چادر محل مناسبی برای اسکان در تابستان نیست و وزش طوفان‌های ۱۲۰روزه در این منطقه، زندگی را سخت‌تر کرده است. 
این شهروند بیان می‌کند: همراهی و همدلی گروه‌های امدادی و دستگاه‌های اجرایی در کمک به اهالی منطقه قابل تقدیر است، اما ادامه زندگی در این شرایط برای ما که تقریباً همه چیز خود را از دست داده‌‌‌ایم نیاز به پیگیری و مداومت دارد. 

‌وی می‌افزاید: نیاز عمده مردم سیل‌زده این منطقه، هم‌اکنون وسایل برقی است چون وسایلشان در سیل از بین رفته است یا دیگر قابل تعمیر نیستند. 


کمک‌رسانی به موقع

فرماندار شهرستان هیرمند در این‌باره گفت: پس از ابلاغ هشدارهای هواشناسی به مدیریت بحران استان، طی جلسه‌ای که در تاریخ 18 فروردین جاری برگزار شد، برای پاک‌سازی مسیل‌ها و تقویت سیل‌بند‌ها، کار تخلیه روستاها انجام شد. 

 «محمدعلی پیری» می‌افزاید: پس از آن و با وقوع سیل در سیستان، با تلاش شبانه‌روزی نیرو‌های امدادی، اسکان و تهیه لوازم اولیه همچون آب و غذا به عنوان یک اقدام ضروری انجام گرفت و اکنون سیل‌زدگان زندگی بی‌خطر و آرامی را سپری می‌کنند. 

وی می‌گوید: از همان ابتدای ورود سیلاب، نهادهای مختلف از جمله هلال احمر، اورژانس و گروه‌های جهادی در منطقه حضور یافتند و بر اساس نیازهای مردمی اقدام به خدمات‌دهی کردند. 

پیری بیان می‌کند: در همان زمان مقرر شد وسایل برقی خانواده‌هایی که دچار اتصال یا مشکل شده است با همکاری نهادهای مردمی به صورت رایگان تعمیر شود. همچنین پک‌های بهداشتی، سبدهای غذایی و کولر توسط این مؤسسه، بین سیل‌زدگان شهرستان هیرمند توزیع شد. 


توزیع رایگان یخچال

فرماندار هیرمند با بیان این‌که این تعمیر و رفع خسارت ناشی از سیل هنوز ادامه دارد، می‌گوید: هفته جاری، تعداد ۶۳ دستگاه یخچال با ارزش 230 میلیون تومان بین سیل‌زد‌گان شهرستان هیرمند به صورت رایگان توزیع شد. 

پیری افزود: علی‌رغم این خسارات و خرابی‌ها، بارش‌های اخیر سبب آب‌گیری تالاب هامون نیز شده و دغدغه کشاورزان را از کم‌آبی، تا حدودی مرتفع ساخته است. 

رئیس بنیاد مسکن شهرستان زابل هم می‌گوید: کار بازسازی، تعمیر و ساخت منازل سیل‌زدگان در حال انجام است و در این برنامه، گروه‌های جهادی نیز به پشتیبانی مردم منطقه آمده‌‌اند. 
 «محمد قیصری» اظهار می‌کند: بانک‌های عامل ظرف ۲۴ تا ۴۸ساعت تسهیلات بانکی را در اختیار متقاضیانی که نیازمند تعمیر و احداث هستند قرار می‌دهند. 

به گفته وی تاکنون ۹۲ پرونده در شهرستان هیرمند تشکیل شده است. این افراد تا سقف ۲۱میلیون تومان کمک بلاعوض، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن و ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی دریافت می‌کنند. 


بهره‌برداری از طرح مسکن محرومان

رئیس بنیاد مسکن زابل در این‌باره می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده کار تعمیر و بهسازی و ساخت منازل در دهه فجر امسال به پایان می‌رسد.

 وی همچنین می‌افزاید: طرح یک ساله مسکن محرومان با ۱۲ هزار واحد مسکونی که در اسفند سال گذشته در شهرستان خاش کلنگ‌زنی شد تا دهه فجر امسال آماده تحویل می‌شود. 


تسهیلات بازسازی خانه‌ها

«محمد قیصری» رئیس بنیاد مسکن شهرستان زابل می‌گوید: استفاده از تسهیلات برای بازسازی خانه‌ها از برنامه‌های این بنیاد است. 

بعضی خانواده‌ها توان دادن قسط را ندارند و خانه‌هایشان به همان وضع مانده که قرار شده است ۱۲ هزار واحد در فاز اول به این خانواده‌ها تحویل داده شود.

 این تسهیلات با سود ۵ درصد است و در چند سال گذشته در این استان استقبال خوبی شده و بیش از ۹۰ هزار واحد در قالب بهسازی و بازسازی انجام گرفته است. مردم خودشان باید پای کار بیایند تا خانه‌ها ساخته شود.


۲۹۲ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها

به‌طور کلی از ۲۴ فروردین تا ۴ اردیبهشت، ۲۵۲ روستای جنوب سیستان و بلوچستان دچارسیلاب شد و 3۲۵۹ نفر از ساکنان این روستا‌ها اسکان اضطراری داده شدند. 

همچنین این سیلاب ۲۹۲ میلیارد تومان به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و واحد‌های مسکونی استان خسارت وارد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید