• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65902
+
-

فالوده‌فروشی در حریم جاده

برخورد جدی و بازدارنده می‌تواند از ادامه فعالیت دستفروشان کنار جاده که در بسیاری موارد نیز به ناایمن‌تر کردن جاده‌ها منجر می‌شود، جلوگیری کند

گزارش
فالوده‌فروشی در حریم جاده

فرونشاندن گرمای تابستان با خوراکی‌های خنک روشی معمول است و یکی از این خوراکی‌ها فالوده است، اما عرضه آن در پیچ جاده می‌تواند مرگبار باشد.

 برخی رانندگان هنگام مشاهده نوشته‌های روی مقواها که فروش کالایی را تبلیغ می‌کنند، روی ترمز می‌زنند و دوبله و سوبله توقف می‌کنند که کاری خطرناک و مشکل‌ساز است که اگر در جاده‌های برون‌شهری و سرپیچ باشد، مرگ‌بارتر هم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، فارس با فاصله زیاد و با سهم ۱۰درصدی در حوادث و سوانح جاده‌ای و تصادفات کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است؛ مقامی که افتخارآمیز نیست و هر سال خانواده‌های زیادی را بی‌سرپرست و داغدار می‌کند و بخشی از آن نیز به دلیل قرق بخش‌هایی از جاده‌های این استان توسط بارفروشان غیرمجاز است.

بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی، در سال گذشته، استان‌های فارس با ۱۳۵۷ نفر، تهران با ۱۳۱۹ نفر و اصفهان با ۱۱۲۷ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۴۷ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۶ نفر و اردبیل با ۲۳۱ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند.

جاده‌های استان فارس در مسیرهای منتهی به کلان‌شهر شیراز در اغلب مواقع سال به‌ویژه در ایام نوروز و تابستان محل تردد گردشگران خارجی و مسافران بسیاری است و این گونه مشاغل کاذب نه‌تنها جلوه بصری را نازیبا می‌کند، بلکه جان این افراد را نیز به خطر می‌اندازد.

با این‌که دستفروشی در حاشیه جاده‌های این استان گاه به حوادث ناگواری منجر شده روز به روز شاهد فزونی آن هستیم، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد هیچ مانعی هم بر سر راه این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که بر اساس ضوابط جاده‌ای، فروش هر نوع کالا در حاشیه جاده‌، آزادراه و بزرگراه‌های کشور ممنوع است و مسئولان مربوط نیز موظف به برخورد با این موضوع هستند.


سنگ‌چین‌ها و فالوده مرگ

یکی از شهروندان شیرازی در این باره گفت: معضل وانت‌بارها و دستفروش‌های شهر به جاده‌ها نیز تسری پیدا کرده است. «محمود نجفی» به وانت‌بارهایی که در جاده‌های اطراف شیراز و به‌ویژه اتوبان شیراز به مرودشت فعالیت می‌کنند اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از این وانت‌بارها در کنار این جاده پرتردد توقف می‌کنند و محصولاتی نظیر فالوده و میوه می‌فروشند.

وی ادامه داد: بعضی از این وانت‌بارها در محل‌هایی که دید کم دارند و کنترل خودرو مشکل است توقف کرده‌اند و مشتری‌های آنها خودروهایشان را در کنار جاده و در بسیاری موارد در لاین کندرو و حتی وسط جاده پارک می‌کنند که این اقدام زمینه بروز تصادف را به‌شدت افزایش می‌دهد.

این شهروند شیرازی اضافه کرد: روزانه حداقل یک بار مسیر رفت و برگشت شیراز به مرودشت را به همراه تعدادی از همکارانم طی می‌کنیم که در بسیاری موارد شاهد توقف 2-3 ردیف خودرو کنار برخی از این وانت‌بارها و در حریم جاده هستیم که یکی از آنها اقدام به عرضه فالوده در پیچ این جاده می‌کند و عجیب هم مشتری دارد که بین همکارانم لقب فالوده مرگ را به او داده‌ایم.


حاشیه‌ای برای پهن کردن بساط

یکی از فروشندگان جاده‌ای که روزانه در یکی از محورهای منتهی به کلان‌شهر شیراز بساط کسب و کاری به راه انداخته است گفت: اوایل صبح به این محل می‌آیم و تا اواخر شب مشغول کار هستم.

علی اظهار کرد: قبلا مغازه داشتم، اما به دلیل افزایش اجاره‌بها دیگر قادر به پرداخت آن نبودم و به همین دلیل، با سرمایه اولیه‌ای که داشتم یک وانت ‌خریدم و اقدام به فروش میوه به صورت دوره‌گرد در شیراز کردم و بعد از آن به حاشیه جاده آمدم و میوه‌هایم را در حاشیه مسیر پهن می‌کنم.


ضرورت تشکیل تیم مشترک

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: جلوگیری از مشاغل مزاحم و ساخت‌وسازهای منفرد در حریم قانونی راه‌ها در حیطه وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

«علیرضا سیاهپور» افزود: واقعیت این است که باید ضابط قضایی شامل نماینده دادستان و پلیس به طور مداوم در کنار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشته باشد و تیمی مشترک برای برخورد با مشکلات این‌چنینی تشکیل شود.

وی ادامه داد: جلسه‌های متعددی در کمیسیون ایمنی و شورای ترافیک فارس تشکیل و قرار شد تیم مشترک با حضور پلیس، نماینده دادستانی و راهداری تشکیل شود و به طور مداوم در جاده‌ها گشت‌زنی و از فعالیت مشاغل کاذب در حریم راه‌ها جلوگیری کند که هنوز این امر محقق نشده است.


مکانی برای توقف وانت‌بارها

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس به مشکلات اقتصادی و وجود معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: برای این‌که ایمنی راه‌ها حفظ شود توصیه شده است تا جایی که امکان دارد وانت‌بارها و مشاغل این‌چنینی در منتهای حریم قانونی جاده‌ها اقدام به عرضه محصولات خود به صورت موقت کنند و نظافت آن محل را هم انجام دهند، اما اغلب این افراد این نکات را رعایت نمی‌کنند.

سیاهپور گفت: فضاهایی در جاده‌های فارس ایجاد شده است که به طور میانگین حدود ۲۰ متر از جاده فاصله دارد و ورود و خروج خودروهای عبوری در این محل‌ها نیز پیش‌بینی شده است. این مکان‌ها در اختیار بارفروشان و وانت‌بارها قرار گرفته است تا بتوانند از این مکان‌ها برای عرضه محصولاتشان استفاده کنند.


جاده در تسخیر وانت

وی با بیان این‌که علی‌رغم تعبیه این محل‌ها در جاده‌ها اغلب وانت‌بارها از این اماکن استفاده نمی‌کنند و وارد حریم جاده می‌شوند عنوان کرد: در سمت راست جاده شیراز به سمت مرودشت 3 محل برای عرضه محصولات وانت‌بارها شامل فالوده و میوه تعبیه شده و در جاده‌های دیگر نظیر شیراز به دشت ارژن نیز 2محل پیش‌بینی شده است.

 سیاهپور با بیان این‌که در ورودی‌های کلان‌شهر شیراز این مشاغل کاذب بیش از دیگر جاها وجود دارد گفت: گشت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس به صورت شبانه‌روزی در مسیرهای مواصلاتی حضور دارد. با این حال، هربار که به جمع‌آوری این مشاغل اقدام می‌شود دقایقی بعد از این‌که مأموران راهداری از محل دور شوند دوباره به فعالیتشان ادامه می‌دهند یا در محلی دیگر اقدام به عرضه محصولاتشان می‌کنند.

وی با بیان این‌که مأموران گشت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجازه برخورد تحکمی و اعمال قانون در مواجهه با متخلفان را ندارند افزود: دادستان و پلیس فارس باید در این باره به کمک راهداری بیایند تا بتوان راه‌حلی اصولی برای این معضل پیدا کرد.


راه‌حل چیست؟

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه داد: راهداری به‌تنهایی نمی‌تواند با این مشکل که روز به روز نیز در حال افزایش است، مقابله کند و باید تیمی مشترک با حضور نماینده دادستان و نیروی انتظامی به طور مداوم تشکیل شود و روزانه اقدام به گشت‌زنی و برخورد جدی با متخلفان کند.
سیاهپور اظهار کرد: برخورد جدی و بازدارنده می‌تواند از ادامه فعالیت این قشر که در بسیاری موارد نیز به ناایمن‌تر کردن جاده‌ها منجر می‌شود، جلوگیری کند.
وی بیان کرد: تذکر جدی، اعمال قانون و برخورد و جریمه سنگین می‌تواند به جمع‌آوری مشاغل کاذب از حریم جاده‌ها کمک کند.


کاهش ایمنی با کاسبی‌های غیرقانونی در جاده

رئیس پلیس راه شمال فارس گفت: وجود وانت‌بارها و مشاغل کاذبی که در حاشیه راه‌های مواصلاتی اقدام به عرضه بعضی کالاهای خوراکی می‌کنند می‌تواند به کاهش ایمنی در جاده منجر شود.

سرهنگ «عبدالهاشم دهقانی» افزود: هر مسأله‌ای که در جاده و حاشیه مسیر یا دید رانندگان مانع ایجاد کند خطرآفرین است و می‌تواند در حوادث ترافیکی نقش مستقیمی داشته باشد. وی ادامه داد: علل و عوامل متعددی می‌تواند در بروز حوادث رانندگی مؤثر باشد که تجاوز به حریم جاده هم می‌تواند یکی از آنها باشد.

رئیس پلیس راه شمال فارس اضافه کرد: توقف وانت‌ها‌ و کامیون‌های بارفروش در حاشیه جاده و محل‌هایی که رانندگان دید کمتری دارد مانند سرپیچ می‌تواند موجب ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و در نهایت برخورد با عابر پیاده یا تصادف با خودروهای دیگر شود. وی عنوان کرد: برخورد با این پدیده در حوزه اختیارات راهداری است و پلیس راه فارس آمادگی دارد همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید