• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65913
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yY8P
+
-

دانش‌آموزان فارس ماهر می‌شوند

خبرخوان
دانش‌آموزان فارس ماهر می‌شوند

به همان اندازه که پر کردن وقت آزاد دانش‌آموزان در تابستان اهمیت دارد، خروجی این مدت زمان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیشتر والدین علاقه‌مند هستند که فرزندانشان در پایان دوره از مهارت و یا توانمندی برخوردار شده باشند که در زندگی به دردشان بخورد.


مهارت برای آینده

به گزارش فارس، مدیر کل آموزش فنی ‌و حرفه‌ای فارس با اشاره به «طرح فارس‌مهارت» می‌گوید: گروه هدف بسته‌های مهارتی این طرح جوانان هستند تا کسب مهارت پیش از تحصیلات دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرد.

«حشمت کوشکی» ادامه می‌دهد: طرح فارس‌مهارت شامل آموزش در آموزشگاه‌های ‎دولتی و آزاد فنی و حرفه‌ای با در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه و اعزام مربی به مراکز معرفی‌شده از سوی آموزش و پرورش اجرا می‌شود. وی معتقد است: با ارائه مهارت به دانش‌آموزان به‌ویژه در اوقات فراغت می‌توان در حد مطلوبی آنها را از آسیب‌‎های اجتماعی دور نگاه داشت و زمینه را برای اشتغال آنها در آینده ایجاد کرد.


آموزش 15 مهارت

معاون آموزش فنی‌ و حرفه‌ای فارس نیز با ذکر عملکرد موفقیت‌آمیز طرح «ایران‌مهارت» در سال جاری اعلام می‌کند: طرح فارس‌مهارت در قالب ایران‌مهارت قرار گرفته است و امسال در استان 5572 نفر از آموزش مهارتی در این طرح برخوردار شده‌اند.

«شریف رنجبر» ادامه می‌دهد: این تعداد با برگزاری 201 دوره و 42 کارگاه در 39 آموزشگاه تحت نظارت فنی‌ و حرفه‌ای که با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند، از مهارت‌های مختلف برخوردار شده‌اند. وی با تاکید بر اهداف طرح ایران‌مهارت عنوان می‌کند: این طرح برای مقطع تحصیلی متوسطه دوم و با هدف ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه برگزار می‌شود و دانش‌آموزان از 60 ساعت دوره آموزش مهارتی برخوردار می‌شوند.

رنجبر می‌افزاید: با این طرح آموزش از مدارس و پیش از رسیدن فرد به مقطع دانشگاهی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند علاوه بر گذراندن دوره در طول سال تحصیلی، در فصل تابستان نیز با مراجعه به مراکز آموزش فنی ‌و حرفه‌ای در فارس، مهارت خود را با گذراندن ساعات آموزشی بیشتر تکمیل کنند.

وی با اعلام برگزاری 15 رشته مهارتی در سال جاری می‌گوید: رشته‌های گردشگری، گیاهان دارویی، خدمات آموزشی، برق، هنرهای تجسمی  و مراقبت زیبایی امسال در قالب این طرح برگزار شده است که تاکنون 100‌هزار و 771 نفر-ساعت در این دوره‌های مهارتی آموزش دیده‌اند.

معاون آموزش فنی‌ و حرفه‌ای فارس ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان برای پر کردن اوقات فراغت تابستان خود می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی به صورت رایگان و آموزشگاه‌های آزاد با ارائه معرفی‌نامه از مدرسه خود از تخفیف 30 تا 50 درصدی برای شرکت در دوره‌های مهارتی مورد نظر خود بهره‌مند شوند.

رنجبر اضافه می‌کند: البته از مقطع سنی 15 سال به بالا در آموزشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای امکان ثبت‌نام دارند و افراد زیر این رده سنی می‌توانند با برخورداری از تخفیف از آموزش‌های مراکز آزاد استفاده کنند.


مهارت در مدرسه

رئیس اداره فرهنگی - هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس با ابراز رضایت از طرح فارس‌مهارت اظهار می‌کند: این طرح از تابستان سال 97 با یک همکاری مشترک میان اداره کل آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه‌ای فارس به اجرا درآمد.

«جعفر صادقی» می‌افزاید: هدف از این طرح، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در قالب کانون‌های فرهنگی – تربیتی است که زیر نظر آموزش و پرورش استان و مراکز فنی و حرفه‌ای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است که نتایج مطلوبی در پی داشته.

وی اضافه می‌کند: دانش‌آموزان یا با اعزام به این مراکز و یا با حضور در مراکز آموزش و پرورش فارس و اعزام مربی از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس به مهارت‌آموزی می‌پردازند.

صادقی با اشاره به طرح ایران‌مهارت می‌گوید: این طرح از مهر 97 از سوی وزارتخانه ارائه شد که فارس‌مهارت در آن گنجانده شد و علاوه بر کسب مهارت در طول سال تحصیلی، امکان شرکت دانش‌آموزان در دوره‌های مهارت‌آموزی در پایگاه‌های اوقات فراغت مراکز آموزش و پرورش استان در فصل تابستان همچون سال گذشته امکان‌پذیر است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه و شهرستان، امکان برگزاری رشته‌های مهارتی متعدد با توجه به تقاضا، نیاز، ظرفیت و امکانات هر منطقه برای دانش‌آموزان وجود دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید