• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65786
+
-

کورس خودروسازان در جاده افت کیفیت و افزایش قیمت

گزارش خبری
کورس خودروسازان در جاده افت کیفیت و افزایش قیمت


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت از کم و کیف تولید خودرو در خرداد‌ماه نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال حاکی از درجا‌زدن خودروسازان در جاده کیفیت است.

به گزارش همشهری، رشد بی‌رویه قیمت خودرو در شرکت‌های خودروسازی و حاشیه بازار به دلیل کاهش شدید عرضه و با توجیه کمبود مواد اولیه و قطعات، در حالی موجب سردرگمی مشتریان و تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو شده ‌که مدیران شرکت‌های خودروسازی و دست‌اندرکاران بخش صنعت همچنان وعده آرامش بازار با خروج تدریجی 200هزار دستگاه خودروی ناقص دپو‌شده در خطوط تولید ایران خودرو و سایپا را می‌دهند؛ خودروهایی که به دلیل رشد لجام‌گسیخته قیمت و کاهش قدرت خرید مردم با اقبال چندانی مواجه نبوده است.

علاوه بر ایران خودرو و سایپا، مونتاژکاران چینی نیز افزایش پی‌درپی قیمت‌ها را ‌در دستور کار قرار داده و وعده‌های سازمان حمایت برای برخورد با متخلفان نیز عملا نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان این خودروها نداشته است. فرشاد مقیمی، معاون صنایع وزیر صنعت از به حداقل رسیدن تولید خودروهای ناقص در روزهای آینده خبر داد‌ و اعلام کرد: یکی از خودروسازان بزرگ وعده داده در هفته جاری تولید خودرو‌های ناقص را به صفر می‌رساند. فرشاد مقیمی توضیح داد: سعی می‌کنیم در ۵‌هفته، خودرو‌های ناقص مانده در پارکینگ، با تامین قطعات به مردم تحویل داده شود.

این درحالی‌است که برخی خودروها با حذف برخی آپشن‌ها مانند سنسور دنده عقب، رادیو ضبط و حتی زه بغل در‌ها به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین قیمت‌های فروش فوری نقدی ستاد تنظیم بازار به عنوان ابزار کنترل قیمت‌های حاشیه بازار نیز سمبلیک و تنها برای رفع تکلیف وزارت صنعت بوده و عملا مشتریان قادر به تهیه خودرو به این شیوه فروش نیستند.

 ساز ناکوک رشد کیفی خودروهای داخلی
تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت از ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی در خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه امسال بیانگر آن است که کیفیت خودروها هیچ تغییری نکرده و همچنان 17خودرو شامل 12خودرو سبک سواری و 2وانت با 2ستاره و 3وانت تنها با یک ستاره کیفیت تولید و به مشتریان عرضه می‌شود. خودروهای سبک سواری نیو ام‌وی‌ام ایکس‌33، سمند سورن، سمند تبریز، پژو پارس کرمانشاه، پژو‌405 خراسان، ساینا، تیبا، تیبا2، سایپا 131، سایپا، سایپا 132، سایپا 131پارس خودرو، سایپا 111، همچنین وانت نیوپیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل و وانت آریسان ایران خودرو دیزل بدون هیچ‌گونه بهبود کیفیت همچنان با 2ستاره کیفی تولید می‌شود. علاوه بر آن، 3‌وانت مزدا کارا 2000 دو‌کابین بهمن موتور و وانت نیسان زامیاد دوگانه و تک‌سوز تنها با یک ستاره کیفی تولید و به مشتریان عرضه می‌شود. بر اساس این گزارش، در خردادماه‌‌ امسال تعداد 48هزار و 411‌‌دستگاه خودرو تولید شده که ۹۹‌درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد به خودروهای گروه سنگین اختصاص داشته است. مجموع خودروهای تولیدی در این‌ماه 53مدل خودرو، شامل ۴۵مدل خودرو در گروه سبک و ۸ مدل خودرو در گروه سنگین بوده است. از این تعداد خودروی سبک سواری فقط 2خودرو پژو 2008 ایران‌خودرو و سیتروئن سی‌تری سایپا موفق به کسب حداکثر کیفیت با 5ستاره کیفی، 13خودرو سواری 4ستاره، 12خودرو سواری 2ستاره و 4خودرو سنگین با 4ستاره کیفی تولید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید