• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65785
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/85P3
+
-

ایستاده در برابر نفت‌خواران

وزیر نفت: بابک زنجانی پول‌هایی را که برده، خرج برخی رسانه‌ها می‌کند

نفت
ایستاده در برابر نفت‌خواران


او در برابر فساد در صنعت نفت ایران ایستاده و قصد عقب‌نشینی از مواضع‌ خود در برابر منتقدان و کاسبان تحریم را ندارد و بر مجازات افراد فاسد تأکید دارد. با این حال تا نام بابک زنجانی را می‌شنود، اوقات‌اش تلخ می‌شود و به یاد می‌آورد او چه ضربه‌هایی که به صنعت نفت ایران به‌ویژه در عرصه بین‌المللی نزده است، هرچند برخی در داخل کشور همچنان مدافع بابک زنجانی هستند و او را ناجی صنعت نفت در دوران تحریم می‌دانند. فردی که از یک سال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بازداشت و در دادگاه هم محاکمه شده، اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر کهنه‌کار نفت ایران ادعاهای این متهم نفتی را که در دولت محمود احمدی‌نژاد پایش‌ به برخی معاملات نفتی باز شد، رد می‌کند و به صراحت می‌گوید: پولی در حساب‌های خارجی بابک زنجانی موجود نیست اما پول‌هایی هست که از طرف بابک زنجانی در داخل برای ضربه زدن به وزارت نفت استفاده می‌شود.

به‌گزارش شانا، این وزیر نفت ایران است که از مواضع‌اش در برابر فسادها و رانت‌جویی‌ها در صنعت نفت کوتاه نمی‌آید و می‌گوید: برای جلوگیری از ایجاد فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنیم، چوب‌اش را هم می‌خوریم و هزینه‌اش را پرداخت می‌کنیم. اشاره زنگنه به سناریوی پیشنهادی برخی مخالفان دولت حسن روحانی و سیاست وزارت نفت است که می‌گویند برای دور‌زدن تحریم‌ها، سیاست فعلی وزارت نفت در فروش نفت جواب نمی‌دهد و حتی این سیاست را باعث تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها معرفی می‌کنند. اما زنگنه می‌گوید: وظیفه‌مان حفاظت از حقوق ملت است و تا زمانی که هستم، در امانت مردم خیانت نمی‌کنم.

خطر فساد در اطراف چاه‌های نفت
ایستادگی وزارت نفت در برابر سناریوی نفت‌فروشی در بازار سیاه، نشان می‌دهد سکاندار این وزارتخانه نگران بر باد رفتن دلارهای نفتی از یکسو و لکه‌دار شدن چهره صنعت نفت در عرصه بین‌المللی است. تجربه فروش نفت از مسیر چهره‌های خاکستری در بازار سیاه در دولت محمود احمدی‌نژاد، باعث گم‌شدن دلارهای نفتی و کاهش اعتماد خریداران نفت ایران در بازارهای جهانی شده و حالا زنگنه پس از احیای جایگاه ایران در بازار جهانی طلای سیاه، راه فروش نفت از مسیر‌های خاکستری برای دور زدن تحریم‌ها را در پیش گرفته و البته تلاش می‌کند تا نفت را به خریداران واقعی و شناسنامه‌دار ازجمله پالایشگاه‌های خارجی بفروشد تا در زمان برداشته شدن تحریم‌ها راهی برای بازگشت ارز ناشی از صادرات نفت خام ایران وجود داشته باشد.

نفت، جوهر اقتصادی نظام
وزیر نفت دیروز در نشستی برای هم‌اندیشی کارگروه مبارزه با فساد اقتصادی و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان نفت، همکاران‌اش را از رفیق‌بازی، گروه‌بازی، باندبازی و حزب‌بازی برحذر داشت و از نفت به‌عنوان جواهر نظام یاد کرد و گفت: هیچ‌کس مبارزه با فساد را باور نمی‌کند، مگر اینکه مدیران ارشد یک سیستم در عمل، اراده و رفتار ضد‌فساد را برای مبارزه با فساد نشان دهند. جیب‌های خودشان بسته و عمل‌شان درست باشد و فساد نکنند. زنگنه با تأکید بر اینکه فاسدان روی صنعت نفت متمرکز شده‌اند بازهم به ماجرای بابک زنجانی به‌عنوان برند نفت‌خواری اشاره کرد و افزود: هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم، دو هفته در مطبوعات جیره‌خوار بابک زنجانی به ما حمله می‌شود، البته عده‌ای الان به ما فحش می‌دهند که دلیلش این است که ما نمی‌گذاریم نفت را ببرند، بخورند و پول آن را پس ندهند.

ترحم بر پلنگ تیزدندان
وزیر نفت به برخی تخلفات اداری در صنعت نفت اشاره و با بیان اینکه ترحم در این زمینه به‌هیچ‌وجه جایز نیست، گفت: با مدیری که به اموال مردم تجاوز کرده است، باید با اشد مجازات برخورد کرد و به‌هیچ‌وجه نباید به او رحم کرد، اگر ۱۰ مورد با متخلفان برخورد شود دیگر این کار تکرار نخواهد شد، اما وقتی دوباره به‌کار برگردانده شوند، دوباره تخلفات تکرار می‌شود. او افزود: معتقدم در مقابله با افرادی که به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند باید به‌شدت برخورد شود، به‌ویژه در این شرایط که حرام‌خواری زیادشده است و بعضی‌ها در این زمینه جسور شده‌اند.

به گفته زنگنه، هیأت تخلفات باید مانند دادگاه انقلاب با فساد مبارزه کند و نباید در این موضوع سابقه فرد یا خانواده او ملاحظه شود. باید آنها را رسوا کرد و داغ ننگ را بر پیشانی آنها گذاشت که نتوانند ادامه دهند چرا که ترحم بر پلنگ تیزدندان، ستمکاری بود بر گوسفندان.

وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت نفت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و اگر فرد فاسدی را در هر رتبه‌ای کشف کرد، به‌هیچ‌وجه ترحم نمی‌کند. زنگنه تأکید کرد: ما هیچ خط قرمزی در صنعت نفت برای مبارزه با فساد نداریم و باید به شدیدترین نحو با آن برخورد شود تا برای دیگران عبرت شود و جلوی این‌گونه فسادها گرفته شود.

سرنخ‌های بابک زنجانی در زندان
وزیر نفت در پاسخ به اینکه اموال بابک زنجانی چه مقدار از بدهی‌اش را پوشش می‌دهد، گفت: وزارت نفت ۲ هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی را دریافت کرده‌ است. اموالش فروش نرفته است و بسیار سخت اینها را می‌خرند. خودش مرتب می‌گوید که می‌خواهد پول بدهد و اموالش را پس بگیرد، درصورتی که اموال متعلق به نفت است که اگر زمانی پول داد که خیلی بعید است و در این زمینه تخصص ویژه‌ای دارد، می‌تواند اموالش را از وزارت نفت بخرد. زنگنه در پاسخ به‌دلیل خبرسازی‌های اخیر درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بابک زنجانی گفت: من فکر می‌کنم ایشان در بعضی از رسانه‌ها خیلی فعال است و مقدار بسیار کمی از پول‌هایی که برده اکنون خرج رسانه‌ها می‌کند. وی ادامه داد: سرنخ بسیاری از صحبت‌هایی که می‌شود اگر دنبال کنند به داخل زندان برمی‌گردد. وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای پرداخت بدهی بابک زنجانی، شماره حساب نداده است، گفت: این حرف‌ها یک شوخی است. وزارت نفت شماره حساب داده است و به‌نظر بنده پولی وجود ندارد. می‌گفتند که وزارت نفت در بانکی که ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش بوده و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی داشته حساب باز کند، درصورتی که بانک مرکزی باید مجوز افتتاح هر حسابی را به وزارت نفت بدهد. اگر پول را به آن حساب در آن بانک ریختند و از آنجا هم برده شد، چه می‌شود؟! اما وزارت نفت گفت این کار را انجام نمی‌دهد و خود قوه قضاییه نماینده ما و عموم است. زنگنه با اشاره به اینکه به‌نظر بنده بابک زنجانی روش‌های قشنگی را برای سر کار گذاشتن مسئولان کشور به‌کار می‌برد، در پاسخ به اینکه شما اعتقاد دارید که بدهی ایشان وصول می‌شود یا نه؟ گفت: من معتقدم پولی دست آقای بابک زنجانی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید