• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6572
+
-

پرواز کتاب در سپیده‌دم انقلاب

وقایع‌اتفاقیه
پرواز کتاب در سپیده‌دم انقلاب

همشهری 19 بهمن 1376:

چگونه پس از 25سال اختناق ستمشاهی و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی کتاب و کتابخوانی رونق گرفت: آن روزها همه کتاب می‌خواندند و در این میان دانشجویان، جوانان و نوجوانان سهم بیشتری داشتند.

انواع و اقسام کتاب‌ها، خرید و فروش می‌شد و دست‌به دست می‌چرخید. در این میان اما مساجد، خوابگاه‌های دانشجویی، خانه‌ها و چاپخانه‌های زیرزمینی و... ازجمله مکان‌هایی بودند که به‌طور شبانه‌روزی در چاپ، تهیه و توزیع انواع کتاب‌ها، اعلامیه‌ها، نوارها و شب‌نامه‌ها فعالیت می‌کردند. در جریان انقلاب و روزهای بعد از آن، شور و رونق زیادی در بازار کتاب احساس می‌شد.

در آن روزها پدیده کتاب‌های جلد سفید پیدا شد. کتاب‌های جلد سفید، کتاب‌هایی بودند که در سال‌های پیش ممنوع شده بودند و به طور کلی خریداران بسیار داشتند. تیراژ 10هزارتایی کتاب در جریان انقلاب57، تکان دیگری خورد و به 100هزارتا رسید. ناگهان کتاب‌های سانسورشده، ممنوع‌الچاپ و ممنوع‌الفروش، تجدید چاپ شدند.

چه دلایلی موجب می‌شد که نسخه‌های 5هزارتایی کتاب‌ها در عرض 3-2 روز به فروش می‌رفت؟ یک کارشناس مسائل فرهنگی در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: «یک عامل بسیار مهم در این زمینه کنجکاوی مردم برای خواندن آثاری بود که سال‌ها از دسترس آنها خارج شده بود و عامل دیگر این بود که انقلاب، مردم را به مسائل تاریخی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی علاقه‌مند کرده بود. همه می‌خواستند با خواندن انواع و اقسام کتاب‌ها واقعیات جاری را برای خودشان قابل فهم کنند».

این خبر را به اشتراک بگذارید