• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65618
+
-

سهم یک درصدی بندر چابهار از تجارت دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 90 درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می‌کند و 90 درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است. در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است. 

به گزارش ایسنا «بهروز آقایی» در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیت‌ها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریامحور افزود: با توجه به جایگاه بندرچابهار در کشور و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می‌رود 20 درصد کالاهای اساسی سهم استان‌های شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود. 

وی ادامه داد: برای رقابت‌ با سایر بنادر به بندر چابهار تخفیف 30 درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این 3 گزینه جزو اصول توسعه‌محور شرق است که باید تلاش کنیم محقق شود. 


صادرات اولین محموله سنگ

آقایی همچنین از صادرات اولین محموله سنگ از بندر چابهار در کمتر از 12 ساعت خبر داد و افزود: اولین محموله سنگ ساختمانی از بندر چابهار به مقصد کشورهای حوزه دریای عمان صادر شد. 

آقایی در ادامه با اشاره به صادرات محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان، اظهار کرد: با توجه به بازاریابی‌های انجام‌شده برای صادرات سنگ در 2 روز گذشته اولین محموله سنگ صادراتی به مقصد کشور عمان بارگیری شد. 

وی افزود: این محموله سنگ ساختمانی که به صورت برش‌خورده و پرداخت‌شده و در بسته‌بندی پالتی بود، برای ارسال از مبدأ اصفهان به مقصد کشور عمان، از بندر شهید بهشتی چابهار بارگیری شد. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خاطرنشان کرد: این شروع صادرات اولین محموله سنگ به کشورهای حوزه دریای عمان از بندر چابهار بود و صادرات محموله‌های بعدی در ماه آینده و با حجم بیشتر تحقق می‌یابد. 


مزیت‌های چابهار برای کشور

رئیس مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری نیز در این جلسه گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت‌های زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد. 

 «سیدعلی اکرمی‌فر» ادامه داد: این بندر مزیت‌های مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است. 
رئیس مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های بندر چابهار اظهار کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل‌هایی باشیم که مشکلات بوروکراسی را حل کند. 

مدیر کل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری هم گفت: با توجه به فرصت‌های بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاری‌ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار می‌رود در کارگروه‌ها، جلسات مشترک و تفاهم‌نامه‌ها، برای رفع چالش‌ها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گام‌هایی برداشته شود.  

«ماندانا زنگه» با بیان این‌که ظرفیت‌های ویژه‌ای در بندر چابهار ایجاد شده است، افزود: اقدام‌های انجام‌شده در بی‌اثر کردن تحریم‌ها، پیگیری برنامه‌های راهبردی و دانش‌بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین‌الملل و کمک به تأمین اعتبار برای زیرساخت‌های استان از موضوع‌هایی است که به واسطه آن چابهار می‌تواند به توسعه کشور کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید