• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65584
+
-

ابتلای برخی دامداران زاهدان به تب کریمه کنگو

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: عدم رعایت بهداشت فردی و اصول ایمنی عامل ابتلای 5 نفر از دامداران شهرک دامداران زاهدان به تب کریمه کنگو (CCHF) شده است. 

به گزارش فارس «سیدمهدی طباطبایی» اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 5 نفر از افراد ساکن در شهرک دامداران زاهدان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در ذبح و در مواجهه با دام‌ها به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند. به گفته او، ‌اکنون اقدامات موفق درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای آن‌ها انجام شده است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت المهدی و شهرک دامداران زاهدان با هدف بررسی نظام مراقبت بیماری‌ها با اولویت تب کریمه کنگو و با اشاره به این‌که در چند روز اخیر مواردی از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش شده است، خاطرنشان کرد: اقدامات مداخله‌ای حوزه بهداشت و دام‌پزشکی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در حال بررسی و اجراست. 

وی با اشاره به این‌که عامل اصلی ابتلا به تب کریمه کنگو ترشحات بدنی حیوان و کنه‌های آلوده به بیماری است، افزود: افزون بر ۸ هزار دام شیرده در شهرک دامداران زاهدان در حوالی محیط‌های مسکونی نگهداری می‌شوند. اگر دامداران، موارد ایمنی و حفاظت فردی و بهداشتی را در مواجهه با دام‌ها رعایت نکنند، سلامت شهروندان مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد.  

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مشارکت مردم و سازمان‌ها، مهم‌ترین عامل ساماندهی وضعیت دام‌های موجود برای حفظ سلامت مردم در شهرک دامداران زاهدان خواهد بود. 

 «سیدمهدی طباطبایی» تصریح کرد: با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دام‌پزشکی زاهدان مداخلات آموزشی و عملیاتی جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با اولویت تب کریمه کنگو در سطح استان اجرایی خواهد شد. 

«غلامرضا سرگزی»، مدیر امور دامی سازمان دام‌پزشکی استان، نیز افزود: شهرک دامداران زاهدان به‌طور هم‌زمان محل سکونت صاحبان دام‌ها و نگهداری دام است و این موضوع اقدامات پیشگیرانه و سم‌پاشی در محیط‌های نگهداری دام را دشوار کرده است. 
وی با بیان افزایش فعالیت کنه‌های ناقل در سال ۹۸ ادامه داد: با توجه به افزایش فعالیت این کنه‌ها، مداخلات پیشگیرانه سازمان دام‌پزشکی در حال اجراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید