• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65291
+
-

البرز 8 هزار کلاس درس کم دارد

میانگین سرانه آموزشی در کشور 17/5 مترمربع و این رقم در البرز 3/52 مترمربع است

آموزش
البرز 8 هزار کلاس درس کم دارد

مدرسه‌ها که تعطیل می‌شوند، نام‌نویسی برای سال تحصیلی جدید هم کلید می‌خورد، اما در البرز اگرچه شماری دوران مدرسه را پشت سر می‌گذارند، لیکن جمعیتی چندبرابر آنها شامل نوآموزان و مهاجران به فهرست نام‌نویسی‌ها افزوده می‌شوند. فهرستی که در ظرفیت کلاس‌های درس موجود نمی‌گنجد و باید برای تامین کلاس درس جدید دست به دامان این و آن شد.

به گزارش ایرنا، گاهی کلاس درس آنقدر متراکم است که معلم فضایی برای قدم زدن در اطراف میزها ندارد و باید روی صندلی یا پای تخته میخکوب شود تا داشته‌های علمی، آموزشی و نکات تربیتی را به اذهان بنشاند. تدریس در چنین کلاس‌هایی آنقدر بی‌روح و آزاردهنده است که بیشتر دانش‌آموزان از نگاه معلم مهربان اما خسته‌دل محروم می‌شوند.
آنطور که برخی معلمان می‌گویند حتی اسامی دانش‌آموزان طی یک سال تحصیلی در ذهن محفوظ نمی‌ماند یا این‌که مجالی برای پرسش و پاسخ بین معلم و دانش‌آموز نیست و به قول بعضی‌ها سال تحصیلی باری به هر جهت می‌گذرد.

با این اوصاف، مدرسه‌ها که تعطیل می‌شوند، تازه آغاز یک دوره کاری فشرده برای متولیان آموزشی البرز شروع می‌شود. رفتن به سراغ نیکوکاران، مردم و اندک اعتبارات دولتی که هیچ یک نمی‌تواند دردی از مشکل همیشگی کمبود مدرسه و جمعیت فشرده دانش‌آموزی استان را درمان کند.
آنچه در این میان سبب شده تا بر آلام نظام آموزشی البرز افزوده شود، وجود تعدادی مدرسه در ساختمان‌های استیجاری یا مالکان دست به شکایت بوده که سال به سال با حکم قضایی باید به سراغ آموزش و پرورش بیایند و این دستگاه را در منگنه قرار دهند.

به هر حال حق یا ناحق بودن ادعای مالکیت موضوعی است که در مجال این گزارش نبود، اما آنچه باید به آن پرداخته شود رسیدگی به امور آموزشی فرزندانی است که قرار است با تکیه بر بنیه علمی بتوانند برای آینده کشور تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز شوند.
از دیگر سو گشایش مدرسه‌های غیردولتی در دهه‌های گذشته با این‌که کمک‌حالی برای نظام آموزشی البرز بود، اما گرانی خدمات آموزشی این مدارس و تورم کنونی کشور طوری نیست که بیشتر مردم بتوانند فرزندان خود را به غیردولتی‌ها بسپارند.

گاهی هزینه‌های مدارس دولتی به گونه‌ای است که حتی افرادی دارای تمکن مالی هم رغبتی به فرستادن فرزندان خود به این مدارس نشان نمی‌دهند و در این نظام آموزشی دولتی باید زیر فشار کمبودها، کاستی‌ها و درخواست‌ها به یک فعالیت ناتمام آموزشی دست بزنند.
آمار می‌گوید که جمعیت دانش‌آموزی البرز از جمعیت کل بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است و این در حالی است که برای پوشش این جمعیت ۴۶۰ هزار نفری در این استان به 8 هزار کلاس درس جدید نیاز است.
کمبود فضاهای آموزشی در البرز سبب شده تا تراکم دانش‌آموزی از میانگین کشوری هم بالاتر رود، به طوری که برخی کلاس‌های درس تعداد دانش آموزانشان ۴۰ نفره یا بیشتر است.

با این اوصاف فضای آموزشی موجود در البرز متناسب با جمعیت بالای دانش‌آموزی آن نیست و استاندار و دیگر مسئولان البرز هم بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که کاستی‌های آموزشی این استان به نگاه همگانی یعنی از مسئولان کشوری گرفته تا جامعه خیرین نیاز دارد.
از دیگر سو وجود مدارس قدیمی و نیازمند بازسازی در البرز کم نیست و با این‌که استان بر روی گسل زلزله واقع شده، لیکن ساختمان‌های غیرمقاوم آموزشی از دغدغه‌ها و تهدید‌ها در زمان حوادث پیش‌بینی‌نشده به شمار می‌روند.


حضور پررنگ خیران

مدیر کل آموزش و پرورش البرز می‌گوید: کمبود 8 هزار کلاس درس در استان سبب تراکم بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس به‌خصوص در دوره ابتدایی شده است.
«سالار قاسمی» بیان کرد: میانگین سرانه آموزشی در کشور 5 متر و ۱۷ سانتیمترمربع است که این رقم در البرز حدود 3 متر و ۵۲ سانتیمترمربع است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: باید با ایجاد زیرساخت‌ها، فاصله یک متر و ۶۵ سانتیمترمربعی در استان برداشته شود، هرچند که تاکنون نیمی از مدارس البرز توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است.
وی اضافه کرد: میانگین رشد دانش‌آموزی البرز از میانگین کشوری بالاتر است، لذا نیاز به حضور و مشارکت بیشتر خیران نیک‌اندیش با هر توان مالی در استان داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: طبق برآوردها باید سالانه ۴۰۰ کلاس جدید در البرز ساخته شود تا استان به جایگاه مناسب سرانه‌های آموزشی در کشور دست پیدا کند.
وی با اشاره به این‌که نرخ دانش‌آموزی در البرز نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است افزود: اکنون البرز برای این جمعیت دانش‌آموزی 2 هزار و 723 کد مدرسه دولتی و غیردولتی با ۱۵ هزار و ۷۰۴ کلاس درس دارد.


وضعیت نامناسب فضاهای آموزشی

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز گفت: استان در بخش سرانه‌های آموزشی محروم است که باید از طریق رسانه‌ها، خیران و مسئولان صدای آن را به گوش مسئولان ملی برسانیم.
«محمدرضا اسپرورین» با اشاره به این‌که وضعیت نامناسب فضاهای آموزش و پرورش در البرز نیاز به چاره‌اندیشی دارد، عنوان کرد: وضعیت زیرساخت سرانه‌های آموزشی در البرز با سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست.
وی بیان کرد: خیرین نیک‌اندیش با تعهد فکری و انرژی مثبت برای آینده کشور در تلاش هستند که این خود موهبتی ارزشمند به شمار می‌رود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز البرز ترسیم نقشه راه برای توسعه مدارس و رفع کمبودها و محدودیت‌های سرانه‌های آموزشی در استان را ضروری دانست.
اسپرورین عنوان کرد: شرایط مدارس البرز به هیچ عنوان قابل مقایسه با دیگر استان‌ها نیست.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای ساخت مدرسه در البرز باید به سمتی پیش برود که دامنه کار وسعت پیدا کند و آحاد جامعه در حد توان و وسع خود از کمک برای تامین ساخت مدرسه تا حتی یک نیمکت یا آجر وارد میدان شوند.
اسپرورین ادامه داد: باید با ایجاد زیرساخت‌ها فاصله موجود در استان برداشته شود.

وی با اشاره به این‌که کمک‌های مردمی جذب‌شده در یک سال اخیر روند افزایشی داشته است و تاکنون حدود ۳۰۰ کلاس درس در استان ساخته شده است، اما با توجه به شرایط مهاجرپذیری البرز، نیاز است که تعداد خیرین بیشتری وارد میدان شوند.


مقاوم‌سازی 3 هزار کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز  نیز گفت: در استان 3 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی هستند که 2 هزار و 301 کلاس آنها در وضعیت اضطرار قرار دارند. «محمد دلاوریان» اظهار کرد: این استان در مجموع ۱۵ هزار و ۹۰۰ کلاس درس دارد که با توجه به فرسودگی بخشی از کلاس‌ها و تراکم جمعیت دانش‌آموزی باید 8 هزار کلاس درس جدید ساخته شود.وی با بیان این‌که البرز سالانه به طور متوسط به ۴۰۰ کلاس درس نیاز دارد، عنوان کرد: ساخت کلاس‌های جدید در البرز نیاز به افزایش سطح مشارکت‌های مردمی در ساخت مدارس و اعتبارات دولتی به استان دارد.

دلاوریان ادامه داد: استان در بخش تراکم دانش‌آموزی یکی از متراکم‌ترین استان‌های کشور است که در این زمینه آموزش و پرورش نواحی کرج با بیشترین جمعیت دانش‌آموزی نیاز مبرم به ساخت کلاس درس دارد. مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز تصریح کرد: استان البرز به دلیل مهاجرپذیری بالا، حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیرمجاز با چالش‌های ویژه‌ای در بخش فضای آموزشی مواجه است.


کمبود فضاهای آموزشی زیبنده البرز نیست

استاندار البرز گفت: البرز استانی مهاجرپذیر است که سالانه بیش از 4 درصد به جمعیت دانش‌آموزی آن افزوده می‌شود.
«عزیزالله شهبازی» اظهار کرد: ساخت فضاهای آموزشی جدید در استان که دارای بیشترین مدارس دونوبتی، رشد و تراکم بالای دانش‌آموزی و کلاس‌های فرسوده است، ضروری است. وی تصریح کرد: در برخی از مناطق البرز واحدهای مسکونی به صورت مجتمع یا شهرک ساخته شده‌اند، در حالی که فضای آموزشی برای آنها پیش‌بینی نشده است. رئیس شورای آموزش و پرورش البرز ادامه داد: به طور قطع بودجه‌ها و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود نیستند، به این دلیل خیران وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهند. شهبازی با بیان این‌که خیران مدرسه‌ساز تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت فضاهای آموزشی در البرز انجام داده‌اند، اضافه کرد: اما با توجه به نیاز استان به کلاس درس، نیاز به افزایش مشارکت‌های مردمی با هر توان مالی داریم.

وی بیان کرد: ساخت و تجهیز ۸ هزار کلاس درس در البرز از طریق تخصیص اعتبارات کشوری و استانی سال‌های زیادی طول می‌کشد، در حالی که افزایش سطح مشارکت‌های مردمی می‌تواند به ساخت کلاس‌های درس در استان سرعت ببخشد.


حوزه آموزشی البرز، نیازمند نگاه ویژه

نماینده کرج، اشتهارد، فردیس و آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بخشی از مدارس استان البرز فرسوده و نیازمند بازسازی هستند، اظهار کرد: آموزش و پرورش رکن اصلی جامعه برای تربیت قشر جوان و داشتن جامعه موفق است.
«محمدجواد کولیوند» با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های مدارس البرز باید مقاوم‌سازی و نوسازی شوند یادآور شد: باید نگاه هزینه‌ای از حوزه آموزش و پرورش گرفته شود و تنها به ویژگی تربیت و آموزش قشر جوان در این مجموعه توجه داشته باشیم، چراکه آموزش و پرورش رکن اصلی مجلس و دولت برای تربیت قشر جوان و داشتن جامعه موفق است.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که خیرین مدرسه‌ساز در تامین فضاهای آموزشی در البرز موفق عمل کرده‌اند، عنوان کرد: برای کاهش مشکلات آموزشی در استان نیاز به افزایش کمک‌های مردمی داریم.
وی ادامه داد: رشد جمعیت دانش‌آموزی البرز در سال آینده تحصیلی به 5 درصد هم می‌رسد، لذا برای سازماندهی دانش‌آموزان در کلاس‌های موجود باید برنامه‌‌ریزی جامع شود.
این نماینده تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس البرز را نیز بالاتر از میانگین کشوری برشمرد و تاکید کرد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش نیاز به تخصیص اعتبارات ملی داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید