• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64681
+
-

آب؛ زیر پوست جهرم

منابع طبیعی
آب؛ زیر پوست جهرم

طرح آب‌رسانی به شهر جهرم از سد سلمان فارسی در سال‌های گذشته بارها مورد تاکید قرار گرفته و پیش از این نیز نوید بهره‌برداری از آن داده شده است، اما شهر خرما و مرکبات چشم به راه سفر مسئولان ارشد دولتی بود تا آغازگر این طرح باشند.
به گزارش ایرنا، اکنون بارقه‌های امید برای بهره‌برداری از این طرح ملی بار دیگر دمیده شده است و نوید راه‌اندازی این طرح و افتتاح آن از گوشه و کنار فضای مجازی و رسانه‌ای و به نقل از مسئولان استانی و شهرستانی به گوش می‌رسد.


آذر ماه ۹۶ و نوید راه‌اندازی طرح تا پایان خرداد ۹۷

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای که آذر ماه سال ۹۶ انجام داده بود، گفت که طرح آب‌رسانی از سد سلمان فارسی به جهرم تا پایان خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و مردم جهرم می‌توانند از آب سد سلمان فارسی بهره‌مند شوند.

«محمدرضا رضایی کوچی» در آن سال‌ها با بیان این‌که آب‌رسانی از سد سلمان فارسی به جهرم ۶۰ درصد پیشرفت دارد افزود: طرح آب‌رسانی از سد سلمان فارسی به جهرم یکی از طرح‌های مهم استان با اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و تا پایان خرداد سال آینده مردم جهرم می‌توانند از آب آن استفاده کنند.


دهه فجر ۹۷ و نوید‌های تازه برای راه‌اندازی طرح

«شاهین پاک‌روح» معاون مدیرعامل آب و فاضلاب کشور، مهر ماه پارسال در بازدید از خط انتقال آب سد سلمان فارسی به جهرم گفت: پروژه آب‌رسانی از سد سلمان فارسی به جهرم در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: برای اجرای این طرح حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است که بیش از ۶۰ درصد آن تخصیص یافته و بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی نیز به طرح‌های تامین آب آشامیدنی روستایی و شهری فارس اختصاص یافته است.


نویدهای تازه

نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهار نظر رسانه‌ای در باره این طرح گفت: طرح آب‌رسانی از سد سلمان فارسی به جهرم با حضور وزیر نیرو و معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
رضایی کوچی افزود: امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو، طرح آب‌رسانی از سد سلمان به شهر جهرم به بهره‌برداری می‌رسد.


یک طرح منحصر به فرد

نماینده مجری طرح آب‌رسانی به جهرم از سد سلمان فارسی هم اخیراً گفته است: این طرح در نوع خود منحصر به فرد است و با تلاش و کوشش فراوان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.
«محمود نوروزی» اظهار کرد: تاکنون تأمین آب شرب و بهداشت شهر جهرم از منابع زیرزمینی صورت می‌گرفت و با کمبودهایی مواجه بود.

 اکنون کمبود آب از منابع سطحی با قابلیت اطمینان پایدار موجود در منطقه یعنی سد سلمان فارسی تأمین و جبران می‌شود. این مقام مسئول ضمن بیان این‌که با کاهش وابستگی به کالاهای وارداتی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی پی‌درپی توانستیم این طرح را در آستانه بهره‌برداری قرار دهیم تاریخ دقیقی برای بهره‌برداری از طرح یادشده نگفت.

نوروزی افزود: این طرح به منظور رفع نیاز شرب و بهداشت جهرم تا افق ۱۴۲۰ به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در سال در نظر گرفته شده و برای این منظور مجموعه‌ای کامل از یک طرح جامع و کامل آب‌رسانی را که شامل اجزای مختلف و دارای ظرافت خلاقانه و منحصر به فردی است، به کار گرفته است.  این سامانه آب‌رسانی به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که بتواند برای یک دوره طولانی حداقل سی‌ساله آب سالم شبانه‌روزی را برای مردم این شهر تامین کند.


مشخصات فنی طرح

طرح آب‌رسانی به جهرم از سد سلمان فارسی شامل ۵۰ کیلومتر خط انتقال، ۲ ایستگاه پمپاژ آب در خشکی، یک مجموعه تصفیه‌خانه متعارف، ۴ مخزن با ظرفیت ۱۷ هزار متر مکعب، ۳۴ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت و پست اختصاصی فشار متوسط برق و ایستگاه آبگیر شناور است.

این طرح از جمله طرح‌های مهم و فنی استان فارس و کشور است که شرکت آب منطقه فارس در دست اجرا دارد و با راه‌اندازی این طرح نگرانی مردم در تأمین آب پایدار، سالم و بهداشتی برطرف می‌شود. هزینه طرح آب‌رسانی به جهرم از سد سلمان فارسی افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید