• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64615
+
-

روز امین ولایت

ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت روز حضرت شاهچراغ ع اعلام شد

اخبار فارس
روز امین ولایت

روز ششم ذی‌القعده بزرگداشت مردی است که سید‌ السادات الاعاظم و امانت‌دار ولایت نام گرفته است و همزمان با این روز برنامه‌های متعددی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

 به گزارش تسنیم، امروز اگر شیعه به فرهنگ رضوی می‌بالد، از امانت‌داری و ولایت‌مداری حضرت احمد بن ‌موسی (ع) است. در احادیث و تاریخ شیعه نقل شده است زمانی که حضرت موسی ‌بن ‌جعفر (ع) به شهادت رسید، مردم گروه‌گروه به خانه حضرت احمد بن ‌موسی (ع) رفتند و قصد داشتند با وی به عنوان امام شیعیان بیعت کنند، اما حضرت همه را به نزد امام رضا‌(ع) فراخواندند و اعلام کردند که علی ‌بن ‌موسی‌الرضا (ع) امام هستند. حضرت رضا (ع) نیز پس از این جریان دعای خیری برای برادر بزرگ‌تر خود کردند و فرمودند: خداوند حق تو را ضایع نگرداند، همان گونه که حق مرا ضایع نکردی. 


برنامه‌های بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) 

هر سال در حرم مطهر احمدی و محمدی در روز 6 ذی‌القعده برنامه‌هایی برای بزرگداشت این امام‌زاده جلیل‌القدر برگزار می‌شود که امسال نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. 

بر اساس اعلام حرم مطهر برنامه شادپیمایی هیات‌های مذهبی شیراز به مناسبت بزرگداشت حضرت احمد بن ‌موسی (ع) برگزار می‌شود. هیات‌های مذهبی ساعت 18 از ابتدای خیابان شهید دستغیب به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و به مداحی و مولودی‌خوانی می‌پردازند. 

همچنین در عصر امروز، سه‌شنبه ساعت 16:30 تا 20 شعر «حدیث سرو و گل و لاله» توسط انجمن شعر آستان مهر حرم احمدی با حضور شاعران اهل بیت در استان فارس و از سراسر کشور برگزار می‌شود.

 برگزاری نمایشگاه سه‌بعدی «امین ولایت» برنامه دیگری است که برای این روز در نظر گرفته شده و ویژه حرم‌شناسی و شخصیت‌شناسی حضرت احمد بن ‌موسی (ع) است. این نمایشگاه صبح و عصر در صحن مطهر احمدی و مرکز دارالقرآن حرم برپا است. مسابقه اینترنتی امین ولایت برنامه دیگری است که ویژه بزرگداشت احمد بن ‌موسی (ع) طراحی شده و علاقه‌مندان از 18 تا 28 تیر فرصت دارند در این مسابقه شرکت کنند. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه می‌توانند به پرتال آستان مقدس احمدی و محمدی مراجعه کنند. 

علاوه بر اینها به مناسبت دهه کرامت فضای حرم مطهر آذین‌بندی می‌شود و برنامه‌های متنوع دیگری از جمله نقاره‌زنی هر روز 20 دقیقه قبل از غروب آفتاب، مراسم توسل به قرآن و اهل بیت و آوای ملکوت در حرم مطهر برگزار می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید