• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64620
+
-

مبارزه بی‌امان با غول خاموشی

برنامه مدیریت مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد با هدف کنترل و جلوگیری از خاموشی‌ها عملیاتی شد

انرژی
مبارزه بی‌امان با غول خاموشی

هر سال در کشور با شروع فصل تابستان تراژدی پیک مصرف و خطر خاموشی بر قلب شبکه و نیروگاه‌ها حساسیت مدیریت مصرف را دوچندان می‌کند.

به گزارش مهر، جریان برق به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای موتورهای محرکه در هر بخش اهمیت خود را در موارد قطعی به نحو ملموس‌تری نمایان می‌کند. با فرارسیدن فصل تابستان و به‌ویژه اوایل تیر تا اواسط شهریور، سایه غول خاموشی بر کالبد شبکه‌های توزیع سایه می‌افکند تا احتمال بروز این موارد از سایر فصول بیشتر
 شود.

بر اساس آمارهای کشوری، پیک بار ملی در 14 تیر ۱۳۹۸ با 50 هزار و ۱۳۱ مگاوات مصرف در ساعت ۲۲ به ثبت رسیده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 2/8 درصدی نشان می‌دهد. با گذر از آمارهای ملی به محدوده جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد وارد می‌شویم؛ استانی که تأمین برقش با استان همجوارش یعنی خوزستان پیوند خورده و ۲۷۱ هزار مشترک برق را در خود جای داده است.

توپوگرافی کوهستانی منطقه خودنمایی شبکه‌های انتقال را از مرکز شهرها تا دورافتاده‌ترین روستاها به رخ می‌کشد. تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار دارای کد روستایی در این استان از برق بهره‌مند هستند. تعداد روستاهای برق‌دار کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 1754 روستا می‌رسد و به‌کارگیری پنل‌های خورشیدی در برق‌رسانی به برخی مناطق نیز عملیاتی شده است.


ثبت پیک بار ساعت ۱۶ در گچساران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با ارائه آمارهای ثبت‌شده مصرف در روز 14 تیر از ثبت ۳۹۱ مگاوات با پیک بار ساعت ۱۶ در استان خبر داد. «داود راهزادی» با بیان این‌که در شب ۱۴ تیر ۳۸۵ مگاوات مصرف با پیک بار ساعت ۲۲ را در استان شاهد بودیم افزود: آمار 14 تیر کاهش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

وی از مصرف ۱۵۱ مگاوات با پیک بار ساعت ۱۴ در شهرستان گچساران در ۱۴ تیر خبر داد و بیان کرد: این آمار نیز کاهش ۱۳ مگاواتی نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از ثبت ۳۳، ۹۸، ۲۰، ۷۲ و ۳۳ مگاواتی مصرف در شهرستان‌های باشت، بویراحمد و دنا، چرام، کهگیلویه و بهمئی خبر داد و اظهار کرد: در 14 تیر پیک بار شهرستان‌های بویراحمد و دنا در ساعت ۲۲ است و افزایش ۳ مگاواتی به نسبت سال قبل را شاهدیم.

وی ابراز کرد: پیک بار شهرستان‌های باشت، چرام، کهگیلویه و بهمئی به ترتیب در ساعت‌های ۲۱، ۱۵، ۱۶ و ۱۶ بوده است. راهزادی گفت: در ۱۴ تیر افزایش مصرف بر حسب مگاوات در شهرستان‌های باشت، چرام، کهگیلویه و بهمئی با آمار 6 مگاواتی، صفر، 5 و صفر مگاواتی همراه بوده است.


تغییر ساعات اداری اعمال شد

همچنین معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح مدیریت مصرف و اعمال تغییر در ساعات فعالیت بخش‌های مختلف خبر داد. «عزیز فیلی» افزود: تغییرات در نظر گرفته شده بر اساس زمان‌بندی در بخش‌های اداری، صنعتی و کشاورزی اعمال می‌شود.
 وی تصریح کرد: بر همین اساس، از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور تغییر ساعات اداری به 6:30 صبح تا 13:30 در مناطق گرمسیری و ۷ صبح تا ۱۴ در مناطق سردسیری را خواهیم داشت.

فیلی خاطرنشان کرد: در حوزه مولدهای خودتأمین، اعمال تغییرات کنترل مصرف با همکاری در پوشش ساعت‌های ۱۱ تا ۱۵ از ابتدای تیر تا ۱۵ شهریور انجام می‌شود.
معاون عمرانی استاندار به مدیریت مصرف بخش صنایع و کشاورزی اشاره کرد و گفت: با محوریت کاهش مصرف صنایع فرا یک‌مگاواتی و کاهش ۳۰ درصدی مصرف، برنامه هدف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ بیستم خرداد تا ۱۵ شهریور عملیاتی می‌شود. وی افزود: بر همین اساس، ساعات کار شهرک‌های صنعتی تک‌شیفت را از ساعت ۶ تا ۱۳ از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور خواهیم داشت.

فیلی پیشنهاد اعمال خاموشی در برخی ساعات برای حوزه چاه‌های کشاورزی و ایستگاه‌های تأمین سوخت سی.ان.جی را از دیگر محورهای این برنامه مدیریتی حوزه انرژی در فصل تابستان دانست. اعمال برنامه‌های مدیریتی در کنار توسعه و ارتقای فرهنگ مصرف گام مؤثری در کاهش مصرف برق و کمک به تأمین برق پایدار در استان دارد. این روزها که گرمای تابستان در سرزمین چهارفصل جولان می‌دهد، عبور از تابستان، و حفظ و پایداری شبکه‌های توزیع تنها و تنها با همکاری مردم‌محور و نگاه صحیح دستگاه‌ها به اصول مدیریت مصرف محقق می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید