• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64524
+
-

آغازعرضه‌زیره درتالارنقره‌ای

پسته و خرما هم به بورس‌کالا می‌آیند

بورس‌کالا
آغازعرضه‌زیره درتالارنقره‌ای


بازار معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز، دیروز با حضور مقام‌های ارشد بازار سرمایه و وزارت جهادکشاورزی در تالار بورس‌کالای ایران گشایش یافت. به گزارش همشهری، زیره ازجمله گیاهان دارویی صادراتی ایران است. ایران بعد از هند و سوریه سومین تولیدکننده زیره در دنیا و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می‌آید. زیره ایران، همچون زعفران، عموما در بازارهای صادراتی با نام دیگر کشورها صادر می‌شود.

آنطور که حسین زینلی، مدیر گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی دیروز در مراسم گشایش بازار زیره بورس‌کالا اعلام کرد: پارسال ارزش صادرات گیاهان دارویی ۳۷۰میلیون دلار بود که این رقم امسال به ۷۰۰میلیون دلار می‌رسد، از این میزان در آمار پارسال، ۵ میلیون دلار به صادرات زیره سبز اختصاص داشت. هرچند طبق آمار، در سال زراعی جاری، فعلا ۱۲هزار و ۵۰۰تن زیره سبز در ایران کشت شده اما به گفته مدیر گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی، تلاش می‌شود سطح زیرکشت زیره سبز به ۵۰هزار هکتار برسد. طبق آماری که حسین زینلی ارائه داد؛ در هند سطح زیرکشت زیره ۵۰۰هزار هکتار است اما در مقابل کیفیت زیره سبز ایرانی بالاتر است و همین موضوع امکان توسعه صادرات زیره ایرانی را فراهم آورده است. مدیر گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی تأکید کرد: برای توسعه صادرات زیره روی بورس‌کالا حساب باز کرده‌ایم و از طریق سازوکار بورس‌کالا به‌دنبال پایداری در تولید و صادرات زیره هستیم.

اهداف بعدی؛ خرما و پسته
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در آیین گشایش بازار زیره بورس‌کالا اعلام کرد: خرما و پسته از اهداف بعدی بورس‌کالا برای توسعه بازار محصولات کشاورزی هستند. به گفته او، این محصولات نیز می‌توانند همچون زعفران و زیره در بورس‌کالا عرضه شوند تا شاهد ساماندهی بازار داخلی و صادراتی این محصولات در بستر بازار سرمایه باشیم.

رئیس سازمان بورس گفت: در طول پارسال 28تن زعفران در بورس‌کالا معامله شد که این رقم در طول 3‌ماه و نیم امسال به 11تن رسیده که آماری قابل‌قبول است. او ادامه داد: زعفران یک تجارت 8میلیارد دلاری در دنیا دارد اما در ایران به‌عنوان تولیدکننده 90درصد زعفران جهان، حداکثر تا 400میلیون دلار آن سهم کشاورزان می‌شود.

ایران مرجع اول قیمت دنیا
علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهادکشاورزی هم در این مراسم با اشاره به معاملات مطلوب زعفران در یک‌سال گذشته و آغاز معاملات زیره تأکید کرد: بورس‌کالای ایران می‌تواند در بازار جهانی زعفران به‌صورت 100درصدی به مرجع تعیین قیمت تبدیل شود، دربازار زیره نیز این امکان وجود دارد تا ایران را به‌عنوان یکی از مراجع قیمتی در دنیا معرفی کنیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: بررسی عملکرد بورس‌کالا در عرضه محصولات مختلف و معرفی ابزارهای متنوع نشان می‌دهد این بورس چیزی از بورس‌های‌کالای دنیا کم ندارد و می‌تواند در دنیا به‌عنوان مرجع قیمتی بسیاری از کالاها معرفی شود.

عرضه گندم و آرد در بورس‌کالا
مهرفرد با اشاره به لزوم عرضه گندم و آرد در بورس‌کالا گفت: در حوزه عرضه محصولاتی مثل گندم و آرد سختی‌های زیادی وجود دارد و بوروکراسی دولتی مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما با وجود همه این موانع به مرور شاهد عرضه انواع محصولاتی همچون گندم و آرد در بورس خواهیم بود. او توضیح داد: ایران با روسیه و قزاقستان به توافق‌هایی دست یافته که بر مبنای آن، این کشورها، خط اعتباری ارائه می‌کنند و ایران هم آرد تولید و صادر می‌کند، در این زمینه بورس‌کالا می‌تواند به‌عنوان تسهیل‌کننده به دولت کمک کند.

   خراسان قطب بازار کشاورزی بورس‌کالا
حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران در مراسم گشایش بازار معاملات زیره سبز گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، خراسان به‌عنوان قطب محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس‌کالا تبدیل شده است که البته تلاش می‌کنیم این تجربه موفق را به سایر استان‌های ایران نیز معرفی و ارائه کنیم. مدیرعامل بورس‌کالای ایران با توضیح این مطلب که بازار معاملات گواهی سپرده بورس‌کالا در 4سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شده، تأکید کرد: گواهی سپرده کالا  ابزاری برای انجام معاملات پیوسته، کشف بهتر قیمت و ابزاری برای تامین مالی است. او با اشاره به تاسیس بازار زیره سبز گفت: پس از تجربه موفق معاملات زعفران در بورس‌کالا، از این پس فعالان بازار زیره نیز می‌توانند از امکانات بورس‌کالا برخوردار شوند. او وعده داد: به‌زودی تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز در بورس‌کالا افزایش می‌یابد تا با رونق معاملات گواهی سپرده زیره شاهد کشف قیمت بهینه‌تر و توسعه تجارت این محصول باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :