• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64521
+
-

بی‌تفاوتی تولید مسکن به رونق قیمتی


اطلاعات مرکز آمار ایران از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری نشان می‌دهد باوجود آغاز روند صعودی قیمت فروش مسکن از اوایل سال 96و تقویت آن از میانه این سال، حوزه تولید مسکن توجهی به این مسئله نداشته و روند صدور پروانه‌های ساختمانی تا پایان پاییز 97با تغییر چشمگیری مواجه نشده است.

به‌گزارش همشهری، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در 2سال اخیر، باوجود شکل‌گیری رونق قیمتی در بازار مسکن به‌جز در فصل زمستان‌97 که طبق روال هرساله تعداد بیشتری پروانه صادر شده، در بقیه فصول، استقبال چندانی از تولید مسکن نشده و در مواردی تولید با افت نیز مواجه بوده است. پیش‌از این انبوه‌سازان و کارشناسان، جهش قیمت زمین شهری، گرانی نهاده‌های ساختمانی و کاهش شدید قدرت خرید سرمایه سازندگان را از عوامل اصلی ناتوانی حوزه تولید مسکن برای توسعه فعالیت‌ها اعلام کرده بودند و اینک دستاورد این عوامل نیز به‌روشنی در آینه آمار قابل مشاهده است. در حقیقت تولیدکنندگان مسکن و انبوه‌سازان اغلب براساس شاخص‌های آینده‌نگر برنامه‌ریزی می‌کنند و هر بار با ورود بازار مسکن به دوره رونق، به امید ادامه‌دار بودن جهش قیمتی در میان‌مدت، ساخت‌وساز و تولید مسکن را افزایش می‌دهند. بر این اساس، در همه دوره‌هایی که قیمت مسکن وارد روند صعودی می‌شود، انتظار می‌رود با اندکی تأخیر روند صدور پروانه‌های ساختمانی و ورود سرمایه به حوزه تولید مسکن نیز رشد کند و همپای افزایش تقاضا در بازار، عرضه نیز تقویت شود؛ اتفاقی که کم‌وبیش در همه دوره‌های قبلی رونق مسکن تجربه شده اما در 2 سال اخیر باوجود رشد چشمگیر قیمت مسکن، تحول قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه صدور پروانه ساختمانی رونق تولید مسکن رخ نداده و فقط در فصل زمستان‌97، میزان صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.6درصد بیشتر شده است.

چقدر مسکن جدید ساخته می‌شود؟
براساس آمارها فصل پاییز 97، تعداد 29هزار و 949پروانه ساختمانی در شهرداری‌های کشور صادر شده که نسبت به فصل قبل 16.6درصد کاهش دارد. همچنین پروانه‌های صادر شده در فصل تابستان پارسال یک درصد نسبت به فصل بهار کاهش داشته و پروانه‌های صادر شده در بهار نیز با افت 12درصدی نسبت به فصل زمستان 96مواجه بوده است. البته در فصل زمستان‌97 تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده 65.8درصد نسبت به فصل پاییز رشد کرده و به روند نزولی صدور پروانه در سال 97پایان داده است، اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد جهش قابل‌ملاحظه در تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در فصول زمستان هر ساله تکرار می‌شود و در فصل زمستان‌96 نیز رشد 60درصدی صدور پروانه تجربه شده بود.

سهم 22درصدی تهران از تولید مسکن
آمارها نشان می‌دهد 22درصد از مجموع واحدهای مسکونی تعیین‌شده در پروانه‌های ساختمانی پارسال، در شهر تهران ساخته می‌شود. بر این اساس انتظار می‌رود در حدود یک سال آینده 176هزار واحد مسکونی نوساز از محل پروانه‌های ساختمانی سال 97در محدوده شهر تهران ساخته و بخشی از آن به بازار مصرف عرضه شود. به‌گزارش همشهری، از خرداد پارسال تاکنون حرکت بازار مسکن تهران به سمت رکود تورمی آغاز شده و تعداد معاملات ماهانه در این بازار در اغلب ماه‌ها کاهشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که کل تعداد معاملات این بازار در یک سال منتهی به خرداد 98با 43.6درصد کاهش نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل، به 103هزار و 307مورد معامله رسیده است. مقایسه این تعداد معامله با واحدهای نوسازی که قرار است از اواسط امسال به بازار عرضه شود نشان می‌دهد درصورت تقویت نشدن قدرت خرید طرف تقاضا، خریدار مصرفی برای بخش زیادی از این واحدها وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه تمهیداتی برای کمک به خریداران مسکن اندیشیده شود تا با شیوه‌های شبه‌لیزینگ و دریافت تسهیلات کلان با اقساط بلندمدت توان مالی طرف تقاضا به‌اندازه جهش ارزش مسکن ارتقا پیدا کند.

   نقشه عرضه مسکن در ماه‌های آینده
جمع‌بندی آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در کل سال گذشته 151هزار و 798پروانه ساختمانی صادر شده که نسبت به سال 96حدود 15درصد افزایش دارد. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال گذشته 2.8واحد در هر پروانه بوده و با اجرای کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال گذشته، مجموعاً 425هزار واحد مسکونی برای عرضه به بازار آماده خواهد شد. البته حداقل زمان انتظار برای ساخت این واحدهای مسکونی یک تا 1.5سال خواهد بود و عرضه تدریجی این واحدها از اواسط سال‌جاری آغاز خواهد شد؛ هرچند با توجه به افزایش حدود 15درصد صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته، عرضه مسکن نیز در بهترین حالت بیش از 15درصد افزایش نخواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید