• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6446
+
-

پلاسکویی دیگر

آتش‌سوزی در برج 13طبقه نیروگاه حرارتی وزارت نیرو در میدان ولیعصر از ساعت 10صبح دوشنبه آغاز شد

مدیریت بحران
پلاسکویی دیگر

 

عباس ثابتی‌راد/ خبرنگار

 

دوباره آتش، دوباره ساختمانی قدیمی، دوباره زمستان و خاطرات به جا مانده از پلاسکو. این‌بار نه چهارراه استانبول، که کمی بالاتر و در حوالی میدان ولیعصر، ساختمان نیروگاه حرارتی وزارت نیرو در آتش می‌سوخت؛ آن هم ساعت‌ها و ساعت‌ها و ساعت‌ها. طبقه منفی4 این ساختمان که مرکز بایگانی و اسناد وزارت نیرو بود، حوالی ساعت 10صبح روز دوشنبه آتش گرفت و طبقه زیرین این ساختمان 13طبقه تا سه‌شنبه شب  و لحظه انتشار این گزارش،‌ همچنان شعله‌ور بود؛ ساختمانی که عمری 51ساله دارد و احتمال فروریزی آن می‌رود و طبق معمول، مردمی که نظاره‌گر هستند و کندی امدادرسانی داستان تکراری حوادث اینچنینی است.

تلاش برای خاموش‌کردن آن از نخستین دقایق گزارش آتش‌سوزی آغاز شده‌است. همه نگران هستند که مبادا پلاسکویی دیگر اتفاق بیفتد. شهردار تهران از احتمال ریزش ساختمان نیروگاه حرارتی وزارت نیرو و یا نشست آن خبر داد. محمد علی نجفی گفت که هنوز 100درصد آتش کنترل نشده است، در بخشی از ساختمان هم به‌خصوص در قسمت غرب و ورودی پارکینگ ترک‌هایی دیده شده که نشان می‌دهد احتمالا بخشی از ساختمان نشست خواهد‌داشت.

 

همه نهادها مشغول هستند

همه درگیرند؛ نیروی انتظامی، شهرداری تهران، وزارت نیرو و البته پیشاپیش همه، آتش‌نشانان؛ از جان‌گذشتگانی که در حاثه پلاسکو داغی سنگین از آنان بر دل شهر به‌جاماند. سخنگوی وزارت نیرو از قطع‌بودن گاز 200خانوار پیرامونی این ساختمان خبر داده است. همه اقدامات اساسی برای رفع خطر در دست انجام است. نیروهای آتش‌نشان نیز به‌صورت گروه‌های 5نفره سعی در نفوذ به محل آتش‌سوزی دارند. با وجود دمای بالا و حرارت زیاد، تلاش آتش‌نشانان برای مهار آتش‌سوزی ستودنی است.

شهردار تهران سحرگاه دیروز در محل حادثه حاضر شد. فرماندار تهران و معاون استاندار تهران نیز با حضور در محل حادثه در جریان امدادرسانی و افزایش خدمات برآمدند. عصر روز گذشته نیز درحالی‌که آتش‌نشانان در حرارت بسیار بالا برای اطفای حریق به‌دنبال راهی برای نفوذ به درون آتش بودند، جلسه ستاد بحران با حضور وزیر نیرو برگزار شد. همه نگرانند که مبادا پلاسکویی دیگر رخ دهد. شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در منطقه گفت که «مشکل اصلی آتش‌نشانان این است که چون حریق در طبقه منفی چهارم این ساختمان ایجاد شده و در مرکز اسناد و مدارک و بایگانی بوده‌است، حجم زیادی از آتش ایجاد شده و دسترسی به آن مشکل است.» 

براساس سخنان نجفی، شهرداری تاکنون 3بار به این ساختمان اخطار داده‌است، اما از آنجایی که شرکت دولتی بوده‌ به این اخطارها بی‌توجهی شده‌است. از این نوع ساختمان‌ها در اطراف این منطقه زیاد داریم که یا اداری هستند و یا به‌صورت مرکز اسناد و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌ هر حال این حادثه نشان‌دهنده این است که همه مالکان و ساکنان ساختمان‌های خصوصی و دولتی باید نسبت به ایمنی و حریق حساس بوده و جدی‌تر این موضوع را پیگیری کنند. نجفی در پاسخ به این سؤال که مسئولان این ساختمان معتقد هستند که این ساختمان مقاوم‌سازی‌ شده‌است، گفت که بله، این ساختمان مقاوم‌سازی‌شده و اگر مقاوم‌سازی‌ نمی‌شد، از آنجایی که عمر 51ساله دارد نمی‌توانست این حجم بار را تحمل کند.

هنوز هم احتمال ریزش است، ممکن است شاهد ریزش قسمتی از این ساختمان یا نشست جدی آن باشیم. به‌گزارش شهرنوشت،  نجفی،  شهردار تهران غروب روز گذشته نیز بازدید مجددی از روند اطفای حریق آتش‌سوزی ساختمان میدان ولیعصر داشت. بر همین اساس جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست او در هتل همجوار با ساختمان وزارت نیرو برگزار شد تا روند اطفای حریق در ساختمان بررسی شود. اینطور که نجفی گفت با تلاش‌های بسیار صورت گرفته دمای کانون آتش‌سوزی در عصر روز سه‌شنبه کاهش یافت؛‌ آنگونه که صبح دمای آتش در طبقه منفی‌4 حدودا 024 تا 034درجه سانتی‌گراد بوده اما عصر به کمتر از 002درجه رسیده. نجفی این مسئله را نکته مثبتی دانست و درعین‌حال از عمیق شدن شکاف در ورودی پارکینگ اصلی ساختمان خبر داد.

دیروز اعضای شورای شهر و مسئولان شهری بر روند کار نظارت  داشتند. همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در محل حادثه حاضر شد و از نزدیک عملیات را زیر نظر گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید