• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64416
+
-

۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات رهاورد سیل برای کارون

یک مسئول در سازمان آب و برق خوزستان: برای جمع‌آوری این رسوبات به هزار میلیارد تومان نیاز است

مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیل فروردین امسال موجب ایجاد تقریبا ۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز شده است. به گزارش ایسنا «ابراهیم حسینی» در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به سیل اخیر، تقریبا ۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد و علاوه بر این میزان، رودخانه به حدود ۴۲۴ هزار متر مکعب نی‌زدایی نیاز دارد.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای جمع‌آوری این ۱۴ میلیون متر مکعب رسوبات حدود هزار میلیارد تومان و برای نی‌زدایی 4/8 میلیارد تومان است.حسینی گفت: با توجه به این شرایط، کار لایروبی را به لحاظ منظر اولویت‌بندی کرده‌ایم. بر اساس این اولویت‌بندی، یک میلیون و ۳۴۰ هزار متر مکعب با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان در حد فاصل پل علی بن مهزیار تا پایین‌دست پل پنجم به لایروبی نیاز دارد. مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: از پل سوم تا پل پنجم هم به نی‌زدایی نیاز دارد.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد کار را با توجه به اعتباراتمان شروع کنیم. مجموع اعتبارات در طرح لایروبی کارون برای سال جاری حدود ۷ میلیارد تومان است که امیدوارم تخصیص یابد. حسینی گفت: اگر این اعتبار تخصیص یابد، 5/4 میلیارد تومان آن برای لایروبی کارون در اهواز و 5/2 میلیارد تومان نیز برای لایروبی این رودخانه در خرمشهر هزینه می‌شود.

مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: مقرر شد بر اساس همین مبلغ کار لایروبی و نی‌زدایی آغاز شود که اولویت کار محدوده حد فاصل پل راه‌آهن تا پل سفید است؛ جایی که رسوبات زیادی نشسته است.

وی گفت: در حال حاضر کار با 2 دستگاه ماشین در حال انجام است و به محض این‌که نی‌زدایی حاشیه ساحل به پایان برسد، کار در محدوده دیگری انجام خواهد شد. این مسئول در ادامه اظهار کرد: با توجه به اعتبارات مذکور نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم و قطعا باید برای تامین اعتبار پیگیری شود یا دیگر دستگاه‌های اجرایی به ما کمک کنند.

حسینی گفت: مقرر شده بود که از مجموعه استانداری، کمپرسی برای حمل رسوبات تامین شود اما تاکنون این کار انجام نشده است. در محدوده پارک جزیره در حال دپوی رسوبات هستیم که اگر کمپرسی تامین شود، کار حمل آنها را انجام می‌دهیم.


موانع رفع آلاینده‌‌های کارون مشخص شود

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این جلسه بر لزوم فعال‌تر شدن شرکت آب و فاضلاب اهواز در زمینه ساماندهی فاضلاب شهری تاکید کرد. «فاضل عبیات»گفت: این موضوع به یک دغدغه جدی تبدیل شده و سالیان سال است که درباره آن صحبت می‌شود.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب اهواز باید برنامه خود را در این زمینه ارائه دهد. این‌که عنوان می‌شود مساله اعتبار باعث متوقف شدن یک طرح شده، بحث کلی و همیشگی است و باید اصل موضوع بیان و مشکل رفع شود. معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان کرد: قطعا در آینده گفته خواهد شد که عرضه مهار آلاینده‌‌های کارون را نداشته‌ و مجبور شده‌ایم از بالادست برای آبادان آب بیاوریم در حالی که وظیفه ما رسیدگی به این موضوع است.

عبیات گفت: برای ساماندهی فاضلاب اهواز باید برنامه‌ای ارائه شود و شرکت آب و فاضلاب در این زمینه فعال‌تر اقدام کند زیرا تنها مطرح کردن نبود اعتبارات در این زمینه فایده‌ای ندارد. اگر شرکت آب و فاضلاب اهواز در این زمینه فعال‌تر عمل کند، می‌تواند وزارت مربوطه را نیز در این زمینه فعال کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :