• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64382
+
-

مجتمع گردشگری سد حوضیان؛ منتظر مجوز محیط‌ زیست

معاون فنی محیط زیست لرستان: سرمایه‌گذار این پروژه بعد از یک سال و نیم به دنبال دریافت مجوز آمده و نباید انتظار داشته باشد که مجوز سرسری صادر شود

محیط زیست
مجتمع گردشگری سد حوضیان؛ منتظر مجوز محیط‌ زیست

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


۲۳ اسفند سال گذشته بود که پروژه مجتمع گردشگری سد حوضیان الیگودرز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ‌زنی و مقرر شد این پروژه 40 ماهه اجرا و تکمیل شود. این مجتمع شامل ‬هتل، اقامتگاه بوم‌گردی و مجتمع‌های تفریحی و اقامتی است و با راه‌اندازی آن برای هزار نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲۵ هکتار اجرایی می‌شود و ‬یک‌پنجم سرمایه‌گذاری آن از سوی صندوق بازنشستگی و بقیه توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود. اما پروژه به دلیل عدم صدور مجوزهای زیست‌محیطی و نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای هنوز عملیاتی نشده است. در این میان، مسئولان محیط زیست عنوان می‌کنند سرمایه‌گذار طی چند روز اخیر درصدد دریافت مجوزها برآمده است و نمی‌توان با این پروژه عظیم و حساس سرسری رفتار کرد و باید ارزیابی‌های لازم را انجام دهند.


دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را ندارند

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همشهری می‌گوید: دستگاه‌های اداری در روند جذب سرمایه‌گذار کارشکنی می‌کنند و همکاری‌های لازم را ندارند. نمونه بارز این موضوع، کارشکنی و عدم همکاری با سرمایه‌گذار در مورد پروژه مجتمع گردشگری سد حوضیان الیگودرز است.

«محمد خدابخشی» می‌افزاید: مصوبات باید در اختیار شورای برنامه‌‌ریزی قرار بگیرد تا سرمایه‌گذار بتواند کار خود را شروع کند. با ادامه این روند، هیچ سرمایه‌گذاری در لرستان سرمایه‌گذاری نمی‌کند. باید به سرمایه‌گذار انرژی مثبت بدهیم. وی اظهار می‌کند: نمایندگان به دنبال سرمایه‌گذاری نهادهای حاکمیتی مانند صندوق بازنشستگی، شستا و... هستند. باید با فشار آنها را به لرستان بیاوریم. این‌که برای اینها شرایط بگذاریم، نمی‌شود و باید از آنها برای سرمایه‌گذاری حمایت کنیم. کارهای زیادی کرده‌ام تا صندوق بازنشستگی پای کار آمده و 2 طرح را در الیگودرز مصوب کرده است.


لزوم پیگیری روند کار

استاندار لرستان نیز بیان می‌کند: باید پیگیری کنیم که مشکل چقدر از پیگیری خود سرمایه‌گذار و چقدر از دستگاه‌ها بوده است. سرمایه‌گذار باید دنبال کار بیاید و مجوزهای لازم را دریافت کند و اگر دنبال این باشد که فقط زمین را بگیرد و دنبال آدم‌های دیگر بگردد، ما زمین را به آن نمی‌دهیم چون باید علائمی از شروع کار نشان بدهد.

«موسی خادمی» ادامه می‌دهد: باید حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذار صورت بگیرد. منتهی در طرح‌هایی که ما متقاضی بخش خصوصی داریم، سرمایه‌گذار باید محکم پای کار بیاید و این اطمینان حاصل شود که کننده کار است. وی می‌گوید: در صورتی که مشخص شود ارگان‌ها کم‌کاری کرده‌اند، در شورای برنامه‌‌ریزی سایر مجوزهای لازم برای این طرح صادر می‌شود.


نیاز به قانون برای طرح‌های وسیع

همچنین، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست لرستان در این زمینه می‌گوید: پروژه مجتمع گردشگری سد حوضیان هیچ مشکلی ندارد اما سال 96 مصوب شد که در خصوص پروژه‌های با مساحت بیش از 15 هزار هکتار باید ارزیابی‌های محیط زیستی صورت بگیرد.

«نبی‌الله قائدرحمت» می‌افزاید: سرمایه‌گذار پروژه مجتمع گردشگری سد حوضیان نیز از زمان کلنگ‌زنی و آغاز به کار تا روزهای اخیر برای دریافت مجوز هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده بود. سرمایه‌گذار پروژه 12 تیرماه امسال نامه‌ای را برای محیط ‌زیست فرستاد و همکاران ما روز بعد، یعنی 13 تیرماه، ایرادهای طرح را به مشاور آن ابلاغ کردند تا کمیته ارزیابی طرح که همین هفته برگزار می‌شود، آنها را برطرف کند.


ضرورت ارزیابی‌های محیط زیستی

این مسئول اظهار می‌کند: این طرح مشکلی ندارد اما چون وسعت زیادی دارد و در محدوده سد تامین‌کننده آب شرب شهرستان است، باید تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود و ارزیابی‌های لازم محیط زیستی در مورد آن صورت بگیرد. قائدرحمت ادامه می‌دهد: در این ارزیابی‌ها خطرات و خسارت‌های محیط زیستی که ممکن است این طرح در مدت اجرا یا در طولانی‌مدت برای شهر، منطقه، آب شرب و... ایجاد کند، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.


سرسری مجوز صادر نمی‌کنیم

معاون فنی اداره کل محیط ‌زیست لرستان همچنین می‌گوید: در کمیته ارزیابی - علاوه بر نماینده محیط‌ زیست - نمایندگانی از سایر ارگان‌ها همچون آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور اراضی و... و خود کارفرما و مشاور طرح حضور دارند و باید همه قوانین در مورد اجرای طرح مطرح و ایرادها برطرف شود.

وی اظهار می‌کند: بعد از ارزیابی‌های نهایی، از کارفرما و مشاور طرح تعهدی مبنی بر تضمین اجرای مقررات کمیته دریافت می‌شود. قائدرحمت می‌افزاید: به هر حال کم‌کاری سرمایه‌گذار یا مشاور طرح را نباید به ارگان‌های دولتی نسبت یا تعمیم داد. وقتی سرمایه‌گذار بعد از یک سال و نیم تازه به دنبال دریافت مجوز طرح آمده است، نباید انتظار داشته باشد که سرسری مجوز صادر شود. باید ارزیابی‌ها و بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید