• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64309
+
-

3 میلیون تومان شهریه یک مدرسه هیأت‌امنایی

کاظم گلخنی | خبرنگار:

 آغاز فصل تابستان و شروع ثبت‌نام در مدارس، اغلب خانواده‌ها را درگیر موضوعاتی نظیر شهریه‌های نامتعارف در برخی مناطق آموزش و پرورش کرده است. بنا بر اطلاعات ارسالی از سوی یکی از شهروندان بندرعباسی یک مدرسه هیأت‌امنایی راهنمایی دخترانه در گلشهر جنوبی بندرعباس برای ثبت‌نام درخواست ۳ میلیون تومان شهریه کرده است. 

یکی از والدین در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: مسئولان مدرسه به ما گفته‌اند این 3 میلیون تومان بابت شهریه ۳ سال است و والدین می‌توانند طی 3 فقره چک آن را پرداخت کنند. 

در همین ارتباط «زیدآبادی»، یکی دیگر از والدین، می‌افزاید: کسانی که ساکن این منطقه‌ (که مدرسه در آن واقع شده) نیستند، ملزم به پرداخت ۳ میلیون تومان شهریه شده‌اند ولی از کسانی که ساکن اطراف مدرسه هستند شهریه دولتی اخذ شده است. 


تخلف در دریافت شهریه

یکی از مسئولان بازرسی اداره کل آموزش پرورش استان در این ‌باره به همشهری می‌گوید: مدارس دولتی اجازه دریافت هیچ‌گونه وجهی را هنگام ثبت‌نام ندارند. 

 «رحمان یوسفی» می‌افزاید: سقف هزینه شهریه یک مدرسه هیأت‌امنایی ۲۰۰ هزار تومان است. چنانچه والدین هزینه‌ای غیرمتعارف برای ثبت‌نام پرداخت کرده‌‌اند، با حضور در بخش بازرسی اداره کل آموزش و پرورش و ارائه قبض، می‌توانند هزینه پرداختی را از مدرسه بازپس بگیرند. 

 این کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات در ادامه بیان می‌کند: بنا بر پیگیری‌های انجام‌شده درباره این مدرسه و با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان ثبت نامی و کمبود فضای آموزشی، مدیر مدرسه تصمیم به ساخت یک کلاس جدید گرفته که با پیشنهاد خود اولیا، هیأت‌امنا و انجمن، والدینی که دارای بضاعت مالی هستند در این اقدام مشارکت کرده‌اند. 


مشارکت در ساخت یا شهریه؟ 

به گفته یوسفی دریافت این شهریه با عنوان مشارکت در ساخت کلاس داوطلبانه انجام شده و اجباری در پرداخت شهریه نیست. 

وی می‌افزاید: اگر والدین نسبت به این رویه ناراضی هستند می‌توانند با حضور در مدرسه هزینه پرداختی را دریافت کنند. 

این در حالی است که به گفته زیدآبادی (یکی از والدین) اکثر کسانی که ملزم به پرداخت این شهریه سنگین شده‌اند از طبقه کارگر هستند و برای اولین بار است که فرزندشان را در این مدرسه دخترانه ثبت‌نام کرده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: اگر قرار بر کمک داوطلبانه است باید شامل افرادی باشد که دارای بضاعت مالی باشند. من کارگر شرکت برق هستم و به خاطر نبود مدرسه در اطراف محل زندگی‌ام مجبور به ثبت‌نام دخترم در این مدرسه شده‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید