• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64303
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lnvV
+
-

راه صعب‌العبور «گرگان» تا تکمیل امکانات گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی نیکشهر: منطقه گردشگری گرگان در نیکشهر علاوه بر نداشتن جاده مناسب و آسفالته هیچ‌گونه ارتباط تلفنی نیز ندارد

گردشگری
راه صعب‌العبور «گرگان» تا تکمیل امکانات گردشگری

«گرگان» منطقه‌ای خوش آب و هوا در حدود ۵۶۰ کیلومتری زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان، واقع شده و این هم‌نامی با گرگان شمال ایران به نوعی به سبب جذابیت و زیبایی آن است. 

در واقع این منطقه در بلوچستان خشک و گرم برای بسیاری از مردم تازگی و جذابیت خاص خود را دارد و برخی باورشان نمی‌شود چنین منطقه زیبایی در استان وجود داشته باشد.
 
به گزارش ایرنا، نام گرگان تداعی‌گر منطقه‌ای جذاب و دیدنی در دل کوه‌های آهوران منطقه بلوچستان است و این منطقه نسبت به سایر مناطق گرم و خشک نیکشهر و سایر مناطق سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر است و آب‌های آن از چشمه‌ها سرازیر می‎شود. 
گرگان در دهستان مهبان واقع شده است. 

برای سفر به این منطقه از شهر نیکشهر باید با طی مسیر ۴۹ کیلومتری از محدوده پرپیچ و خم و کوهستانی روستاهای زهک، تهرک، سرگرانی، کشیک، هیتک، احمدآباد، رونگ، راوگ، حاجی‌آباد، حواران، دشتاندر، مهبان، نوکائیکل و تانان عبور کرد. 

نخستین روستای منطقه گرگان سرخکلوت است و بقیه روستاهای این منطقه شامل نگور، تیتران‌دن، کتک‌دن، کاپاران‌دن، بندگاه‌دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل‌بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر هستند که همه آن‌ها در یک مسیر کوهستانی و کنار رودخانه واقع شده‌اند. 

از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی است ولی بقیه مسیر تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر است با سربالایی و سراشیبی تند که تردد را برای خودروهای سواری سخت می‌کند گرچه برای شاسی‌بلندها کمی آسان‌تر است. چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغ‌های چشم‌نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت‌گردی و گردشگری سیستان و بلوچستان خواهد شد. 

روستاهای زهیگ و گریگ که بالادست آبشار گرگان واقع شده‌اند، بیش از ۲۰ سال در حسرت بازگشایی ۵۴۰ متر مسیر هستند که با یک بولدزر در کمتر از ۲ هفته می‌توان با کار جهادی و انقلابی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دل بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت ۲ روستای محروم را شاد کرد. 

آبشار گرگان در بالادست روستای گورگتان و پایین‌دست روستاهای زهیگ و گریگ واقع شده که می‌توان گفت یکی از بهترین مناطق ویژه برای تفریح و گردش است. 


۲ روستا فاقد راه 

 «علی گرگانی‌بلوچ»، یکی از معتمدان روستای گورگتان، گفت: ۲ روستای زهیگ و گریگ با فاصله حدود ۵۴۰ متر تا گورگتان بیش از ۴۰ سال است نه راه دسترسی دارند نه برق و اهالی پیاده این مسیر را طی می‌کنند. 

وی افزود: یک دستگاه بولدزر یا بیل مکانیکی و فیکور می‌تواند در ۲ هفته تا ۲۰ روز مشکل تردد بیش از ۱۰۰ نفر جمعیت این روستاها را مرتفع و دل محرومان این منطقه را شاد کند. 

یکی از اهالی کنز نیز گفت: مردم روستای کنز به دلیل نبود برق و راه از آن‌جا کوچ کرده‌اند و 4 روستای دیگر شامل نگور، زهیگ، گریگ و سکین نیز با جمعیت بالا بعد از گذشت سال‌ها فاقد برق هستند. این مشکلات بارها به وزارت نیرو گوشزد شده است. 

«علی‌محمد میرزهی» افزود: گرگان فقط به عنوان منطقه هدف گردشگری از سوی میراث فرهنگی و گردشگری معرفی شده، ولی نه راه آسفالته دارد نه تلفن و اینترنت. بسیاری از گردشگران با تردد در این مسیر کوهستانی، صعب‌العبور و خاکی شدیداً ناراضی هستند. 
میرزهی ادامه داد: چنانچه به آسفالت راه، اینترنت و تلفن روستاهای گرگان با طبیعت زیبا و چشم‌نواز توجه شود شاهد حضور روزانه صدها نفر به این منطقه خواهیم بود که این امر ضمن رفع مشکلات اشتغال، این منطقه را به مردم سراسر استان و ایران معرفی می‌کند. 

وی افزود: مسئولان باید به مشکلات روستاهای گرگان توجه کنند و این مناطق را از امکانات اولیه نظیر فضای آموزشی، آسفالت راه، تلفن و اینترنت، برق، شبکه آب‌رسانی واجرای طرح هادی بهره‌‌مند کنند. 


جذب هزاران گردشگر 

دهیار روستای سرخکلوت گرگان افزود: با آسفالت مسیر ۲۳ کیلومتری اورنگ تا سکن و گریگ گرگان هزاران گردشگر را می‌توان جذب کرد تا از زیبایی این منطقه ناشناخته لذت ببرند. 

 «محمدعیسی بلوچی» افزود: در طول ۴۰ سال اخیر تلاش‌های زیادی برای آسفالت این مسیر توسط مردم منطقه انجام شده و پیگیری‌های آنان در مرکز شهرستان، استان و حتی کشور به در بسته خورده و تاکنون توفیقی برای آسفالت حاصل نشده است. 

وی گفت: علی‌رغم وجود آب فراوان و جاری بودن در دل رودخانه و وجود ده‌ها چشمه جوشان هیچ یک از ۱۵ روستای گرگان شبکه آب‌رسانی و تلفن ندارند و نیاز است برای آب‌رسانی و نصب دکل تلفن همراه به این روستاها فکری شود. 

بلوچی ساخت 3 زمین چمن مصنوعی در سرخکلوت، تیتران‌دن و گورگتان را خواستار شد و افزود: کانال آبیاری همه روستاهای گرگان تخریب شده و نیازمند بازسازی و بهسازی است. 

وی گفت: گرگان آب و هوای خنکی دارد و ده‌ها نوع میوه نظیر مرکبات، انار، انجیر، انواع نخیلات به‌ویژه مضافتی در این منطقه رشد می‌کند و برخی اهالی نیز با فروش آنان روزگار می‌گذرانند. 


 «گرگان» از مناطق ثبت‌شده هدف گردشگری 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: «گرگان» از مناطق ثبت‌شده هدف گردشگری است و این منطقه با ۱۵ پارچه آبادی و بیش از ۱۰۰ نقطه تفریحی و دیدنی، آبشارها، باغ‌های انار، انجیر، نخیلات مضافتی، چشمه‌ها و طبیعتی زیبا و جذاب دارد. 

 «خیرالنسا امیری» افزود: در حدود ۱۴ کیلومتری محدوده گرگان رودخانه‌ای پرآب و باغ‌های پلکانی وجود دارد که دیدن آنان برای هر گردشگری جذاب است و باید ساعت‌ها در زیر درختان انار و نخیلات به تفریح و استراحت پرداخت. 

وی افزود: در طول 3 تا 4 دهه ساکنان ۱۵ روستای گرگان با جمعیت بیش از هزار نفر در انتظار آسفالت راه هستند و باوجود پیگیری‌ها و تصویب اعتبارات هیچ اقدامی انجام نشده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: علاوه بر راه هیچ‌گونه ارتباط تلفنی در این منطقه وجود ندارد و مردم برای یک تماس تلفنی باید کیلومترها راه را طی کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید