• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64300
+
-

سرعت‌گیر بانک‌ها پیش پای تولید

رئیس سازمان صنعت و معدن: سال گذشته بانک‌ها به واحدهای تولیدی تسهیلاتی با سود ۲۵ درصد پرداخت کردند که به فعالان واحدهای تولیدی کمکی نکرد

تولید
سرعت‌گیر بانک‌ها پیش پای تولید

با توجه به تأکیدی که بر رونق تولید در شرایط فعلی می‌شود، باید برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از سوی بانک‌های عامل، وام‌هایی به صاحبان صنایع اعطا شود. 

ارائه تسهیلات در سال جاری با توجه به این‌که سال رونق تولید نیز نام‌گذاری شده است، بیش از گذشته ضرورت دارد؛ زیرا در شرایط اقتصادی فعلی تعطیلی و راکد ماندن واحدهای تولیدی به نفع اشتغال نیست.

 این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی به کند بودن روند تخصیص تسهیلات و عدم همکاری بانک‌ها برای وام‌دهی انتقاد می‌کنند. نرخ بالای سود بانکی نیز از دغدغه تولیدکنندگان محسوب می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت که با وجود این تسهیلات واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ و کوچک جان دوباره می‌گیرند؛ به شرطی که تسهیلات بانکی با سود مناسب و پایین اعطا شود. 

به گزارش ایرنا، یک تولید‌کننده می‌گوید: در شرایط اقتصادی امروز، حفظ و رونق تولید به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل که نقش پررنگی نیز دارد، بانک‌ها هستند.

 این روزها که شرایط اقتصادی سخت است و بسیاری از مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی گران و حتی تهیه آن‌ها با مشکل روبه‌رو شده است، باید شرایط بازپرداخت وام‌ها آسان‌تر شود. نظام بانکی و بخش‌های تولیدی هردو دچار مشکل هستند ولی خسارت بنگاه‌های تولیدی به مراتب بیشتر از بانک‌هاست. 

 «محمد نعیمی» ادامه می‌دهد: برای تحقق رونق تولید که شعار سال است، باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود که یکی از آن‌ها ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان است. با تزریق تسهیلات به واحدهای تولیدی گام موثری برای افزایش نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی استان برداشته خواهد شد. 

واحدهای نیمه‌فعال یا در آستانه تعطیلی نیازمند تسهیلات سرمایه ثابت و تسهیلات سرمایه در گردش هستند. اما باید شرایط بازپرداخت آن‌ها نیز با توجه به ثابت نماندن قیمت ارز و دیگر مسائل در نظر گرفته شود. 


هدفمندی یارانه‌ها 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: با وجودی که در قانون مصوب شده بانک‌ها بخشی از تسهیلات پرداختی خود را به تولید اختصاص دهند، در این استان هنوز چنین حمایتی از واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها نشده است. 

 «مهدی حسینی‌نژاد» افزود: سال گذشته که جنگ اقتصادی و تحریم‌ها بر فعالیت اقتصادی واحدهای تولیدی ما تحمیل شد، قرار بود بانک‌ها کمک کنند؛ اما تسهیلاتی که پرداخت شد با سود ۲۵ درصد بود که به فعالان واحدهای تولیدی استان کمکی نکرد. 

وی همچنین گفت: در سال ۹۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم؛ همچنین مصوب شد ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد که تاکنون یک ریال آن به تولید اختصاص نیافته است. 

حسینی‌نژاد افزود: در استان کرمان از سال ۹۵ تاکنون فقط ۲۰۲ واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات بانکی و عمدتاً با سود بالا شده‌اند. 

رئیس صمت استان کرمان گفت: ۶۳ درصد واحدها مشکل تسهیلات، ۴۳ درصد مشکل بازار، ۴۳ درصد واحدها نیز مشکل بی‌ثباتی قیمت‌ها و ۳۴ درصد واحدهای استان کرمان هم مشکل بیمه‌ای دارند که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه می‌توان مشکلات را حل کرد. 


پیشی گرفتن بخش غیردولتی بر بانک‌ها 

حسینی‌نژاد گفت: استان کرمان به 8 منطقه تقسیم می‌شود و برای هر منطقه مانند سیرجان معین‌های اقتصادی در نظر گرفته شد تا اقتصاد توسعه یابد. از طرفی تسهیلاتی که معین‌های اقتصادی سیرجان در سال ۹۷ در قالب اشتغال‌های خرد روستایی و تسهیلات واحدهای صنعتی پرداخت کردند یک‌هزار فقره تسهیلات بوده. این در حالی است که طی3 سال اخیر از سوی بانک‌ها و دولت فقط ۲۰۲ فقره تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی استان 
اعطا شد. 

وی گفت: در استان کرمان در سیستم بانکی منابع مالی مناسبی وجود ندارد و وقتی منابع نداریم سیستم بانکی هم کمکی به ما نمی‌کند؛ لذا معین اقتصادی مبالغی را در سیستم بانکی سپرده‌گذاری کرد و در قبال این سپرده‌گذاری تسهیلات پرداخت شد؛ حال آن‌که ۴ واحد بزرگ در استان کرمان، بالای ۵۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارند که در استان‌های دیگر هزینه می‌شود. 


گل‌گهر سیرجان به واحدهای نیمه‌فعال صنعتی تسهیلات پرداخت کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت:  بر اساس ماده ۴۳ قانون معادن برای رونق‌بخشی در حوزه صنعت جدی‌تر وارد عمل شدیم. به این صورت که شرکت‌ها و معادن و صنایع را ترغیب کردیم تا گردش مالی خود را به استان بیاورند. امسال هم این کار را شروع کرده‌ایم. امسال گل‌گهر سیرجان به ۷۰ واحد راکد و نیمه‌فعال تسهیلات پرداخت کرد که قبل از این کار ۲هزار میلیارد تومان گردش مالی خود را در بانک‌های استان آورد و از این سپرده‌‌گذاری‌ها نیز به ۷۰ واحد صنعتی تسهیلات اعطا شد. 

وی ادامه داد: به دلیل جنگ اقتصادی یکی از چالش‌های بزرگ واحدهای صنعتی ما تأمین ارز است، اما کرمان استان صادراتی است و 8/4درصد صادرات غیرنفتی کشور از کرمان است، به طوری که سالانه حدود 2/2 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از استان کرمان داریم. 

حسینی‌نژاد افزود: به واسطه وجود معادن مس و سنگ آهن در استان کرمان، نهضت بزرگ فرآوری طی ۵ سال اخیر در این استان راه افتاده که درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومان از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان مربوط به صنایع فرآوری این گونه معادن و کارگاه‌هایی است که در زمینه آهن اسفنجی، فولاد و شمش در استان کرمان راه‌اندازی شده است.


25 درصدی واحدهای تولیدی استان غیرفعال است 

استاندار کرمان گفت: از 1600 واحد تولیدی استان کرمان 25 درصد غیرفعال است و 35 درصد واحدها نیز نیمه‌راکد است. به طوری که این سرمایه‌گذاری‌های بلااستفاده مانده و منطقی است به جای سرمایه‌گذاری جدید، این موارد را فعال کنیم تا در زمان کوتاه‌تری اشتغال ایجاد شود. 

 «محمدجواد فدایی» افزود: نباید در ایجاد شغل زمان را از دست بدهیم و سرعت عمل در ایجاد شغل خیلی مهم است؛ زیرا تاخیر در ایجاد شغل مشخص نخواهد بود چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد خواهد کرد. 

استاندار کرمان گفت: ایجاد اشتغال، مشارکت جمعی و کمک همگانی می‌خواهد و هیچ‌یک از دستگاه‌ها نمی‌توانند به تنهایی کار کنند؛ بنابراین بانک‌ها نیز باید همکاری کنند. در 3 سال گذشته 3500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در استان کرمان برای اشتغال‌های خرد و خانگی و تولید پرداخت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید