• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64298
+
-

هند به تعهدات خود در چابهار عمل می‌کند

صادرات
هند به تعهدات خود در چابهار عمل می‌کند

سفیر هندوستان در ایران با تاکید بر این‌که به تعهداتمان در بندر چابهار عمل می‌کنیم از افزایش ۳۰ درصدی تجارت بین ایران و هندوستان در یک سال گذشته خبر داد. 

به گزارش مهر «گدام دارمندرا»، سفیر کشور هندوستان، در جلسه تشریح پتانسیل‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمل‌و‌نقل کالاهای ترانزیتی از طریق بندر چابهار افزود: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل بودن آن به آب‌های اقیانوس هند اهمیت زیادی برای ما دارد و دولت و بخش خصوصی هند تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند. 

دارمندرا گفت: تجارت ایران و هندوستان در یک سال گذشته رشد خوبی داشته و برای همین بنادر هند و چابهار در آینده همکاری و فعالیت بهتری خواهند داشت. 

وی با بیان این‌که هندوستان و افغانستان پیگیری‌های مکرری در خصوص مستثنا کردن بندر چابهار از تحریم‌ها کردند، اما همچنان مساله بانک‌ها چالش‌ساز است، افزود: در طول یک سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.  وی با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حمل‌و‌نقل کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار گفت: باید به صورت شفاف راجع به تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد صحبت شود.  وی بیان کرد: ما باید خط اعتباری قرارداد کوتاه‌مدت و بلندمدت را در حالت یک پکیج واحد در نظر بگیریم. 

دارمندرا گفت: تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای حوزه CIS می‌توانند در این بندر جایگاه داشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین شیوه حمل‌و‌نقل کنند. 

وی هندوستان را یکی از ارائه‌کنندگان اصلی کالاهای اساسی به ایران برشمرد و افزود: یک کانال بانکی مختص در هند ایجاد کردیم که با اتاق بازرگانی ایران و هند ارتباط دارد تا نوعی مبادله کالا به کالا انجام شود. 


مشوق‌ها

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی‌نظیر برای کشورهای همسایه است. 

 «بهروز آقایی» افزود: بندر چابهار می‌تواند بدون هیچ محدودیتی تمام نیازهای کشور هندوستان در خصوص انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا را تأمین کند. 

وی گفت: بندر چابهار برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا و بار، مشوق‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید