• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6424
+
-

مرمت 17کلیسا در ایران

مرمت
مرمت 17کلیسا در ایران

 

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران با بیان اینکه ۷۰درصد از برنامه مرمتی ۱۷کلیسا در ایران انجام شده است، گفت: درنظر داریم تا عصارخانه قره‌کلیسا را به موزه تبدیل کنیم. قره کلیسا نخستین کلیسای جهان است که بر مقبره طادی مقدس و 3500نفر از پیروان این دین در زمان اشکانیان در چالدران بنا شده و از همین رو نهمین اثر کشور در ردیف آثار جهانی است.

شرلی آودیان، ضمن اعلام این خبر به مهر گفت: امسال حدود ۱۷کلیسا غیر از کلیساهایی را که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند مرمت کردیم. اکنون حدود ۷۰درصد از مرمت این کلیساها از جمله کلیسای مشهد، چند کلیسا در سلماس و شیراز انجام شده است؛ همچنین کلیسای آبادان را با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند مرمت خواهیم کرد. آودیان ادامه داد: کتاب مرجع کلیساهای ایران در حال طراحی است. از 7سال پیش اطلاعات مربوط به ۱۵۷کلیسا را گردآوری کرده‌ایم و امیدواریم این کتاب تا قبل از سال نو منتشر شود. جلد اول آن درباره کلیساهای ارامنه ایران و جلد دوم درباره کلیساهای آشوریان است.

 

 

کلیسای سنت استپانوس به روی گردشگران نوروزی باز می‌شود

وی درباره مرمت کلیسای سنت استپانوس هم گفت: هم‌اکنون نقاشی‌های داخل کلیسای سنت استپانوس (دومین کلیسای مهم ارامنه ایران واقع در ۱۷کیلومتری غرب شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی) را برای بازدید عموم مردم آماده می‌کنیم. این مرمت از سال گذشته آغاز شد و تا اواخر اسفند‌ماه برای بازدید گردشگران نوروزی آماده خواهد شد. مرمت بخش محراب این کلیسا تا اواخر خرداد‌ماه سال دیگر طول خواهد کشید. مرمت داخلی کلیسا تا حدود زیادی انجام شده و آماده بازدید مردم است. همچنین درنظر داریم تا نمایشگاه صنایع‌دستی این کلیسا را به همراه محوطه‌سازی‌ اطراف انجام دهیم.

وی افزود: بخشی از فضای قدیمی قره کلیسا را نیز به‌دلیل اینکه سرما و یخبندان در این منطقه از کشور طولانی‌تر است، مرمت کرده‌ایم، عصارخانه کلیسا را نیز مرمت خواهیم کرد تا به موزه تبدیل شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران خاطرنشان کرد: مرمت قره‌کلیسا در 3فاز انجام می‌شود. این برنامه مرمتی را برای یک دوره پنج‌ساله به یونسکو داده‌ایم. فاز اول مرمت قره کلیسا انجام شده است و فاز دوم نیز از اردیبهشت سال آینده آغاز خواهد شد و تا آبان‌ماه طول می‌کشد؛ البته باز هم این برنامه مرمتی بستگی به میزان بودجه‌ای دارد که در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در اطراف قره کلیسا چند عبادتگاه کوچک وجود دارد که جزو پرونده ثبت جهانی هستند. اگر اعتبار ما به حدی باشد که بتوانیم آنها را مرمت کنیم این کار نیز انجام خواهد شد. ما از استادکاران ارمنستان در کنار استادکاران ایرانی بهره خواهیم برد چون استادکاران ارمنی در حوزه مرمت سنگ تجربه زیادی دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید