• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64146
+
-

یوگا؛ از فلسفه تا ورزش

آقاجانی، قهرمان جهان: هنوز رشته یوگا به عنوان ورزش قهرمانی در میان مردم جا نیفتاده و تصور بر این است که یوگا مجموعه‌ای از حرکات برای درمان بیماری‌هاست

ورزش
یوگا؛ از فلسفه تا ورزش

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


یوگا به عنوان ورزشی که از کشور هند برخاسته است، این روزها علاقه‌مندان حرفه‌ای و تخصصی دارد. در البرز هم ورزشکارانی هستند که به این رشته ورزشی مشغولند و توانسته‌اند حتی هندی‌ها را هم پشت سر گذاشته و قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهند. «آزاده آقاجانی» که در 31 سالگی در سال گذشته عنوان قهرمانی جهان را در یوگا کسب کرده معتقد است که بانوان استان می‌توانند با تغییر تصورات خود در مورد یوگا، به صورت تخصصی در این رشته ورزشی فعالیت کرده و توانایی‌های خود را نه‌تنها در استان و کشور بلکه در جهان ثابت کنند. گفت‌وگوی همشهری با این ورزشکار را می‌خوانید.


چگونه با رشته یوگا آشنا شدید؟

تقریبا 16 ساله بودم که این ورزش را شروع کردم. ابتدا در رشته رزمی کنگ‌فو فعالیت می‌کردم تا این‌که آسیب جدی به کمرم وارد شد و دیگر نمی‌توانستم راه بروم. برای درمان، دکتر فعالیت‌های یوگا را تجویز کرد که یک سال و نیم با همین هدف در این رشته بودم، اما پس از طی کردن دوره درمانم تصمیم گرفتم که به صورت تخصصی یوگا را ادامه دهم، به همین منظور دوره‌های بسیاری را به صورت تخصصی در کشورهای مختلف گذراندم.

تاکنون چه عناوینی را در این رشته کسب کرده‌اید؟

در نوجوانی در رشته‌هایی چون شنا و دوومیدانی هم فعال بودم و مقام‌های کشوری و استانی بسیاری را در این 2 رشته به دست آوردم. اما با توجه به تجربه‌هایی که در رشته یوگا کسب کرده بودم، انتظار داشتم که همیشه بهترین نتیجه را در یوگا به ثبت برسانم و خوشبختانه در 3 سال متوالی از سال 95 تا 97 قهرمان کشور بوده‌ام. همچنین در سال 97 توانستم قهرمان جهان شوم.

بزرگ‌ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

از آنجا که از نخستین اعضای تیم ‌ملی یوگا هستم و از ابتدا هم به دنبال کسب بهترین نتایج بودم، انتظار هم دارم که مسئولان وقتی این موفقیت‌ها را می‌بینند، حداقل بهای کافی به این رشته بدهند. این روزها حتی اگر تصمیم به برگزاری همایشی هم داشته باشیم، آنقدر مسئولان سنگ جلوی پای ما می‌اندازند که درنهایت نمی‌توانیم برنامه مطلوب و مورد نظر خود را برگزار کنیم. همچنین همیشه افراد، یوگا را به سمت مباحث فلسفی و انرژی‌های آن می‌برند و از قهرمانی دور می‌کنند، اما این درصورتی است که این اعتقادات مانع دیده شدن یوگا شده است. در هند که خاستگاه این رشته است تمامی مردم در مسابقات به عنوان رقابت‌کننده و تماشاچی شرکت می‌کنند و این درحالی است که در کشور ما این رشته نادیده گرفته می‌شود.

یوگا با چه مشکلاتی روبه‌روست؟

این رشته هنوز به عنوان رشته‌ای ورزشی که در آن ورزشکاران به رقابت با یکدیگر می‌پردازند در میان مردم جا نیفتاده است و همچنان همه تصور می‌کنند که یوگا تنها برای تمرکز و مجموعه‌ای از حرکات برای درمان بیماری‌هاست که همین تصورات باعث شده است که من تنها مربی قهرمان کشور باشم. بانوان ما در این رشته به‌خوبی می‌توانند پیشرفت کنند و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

تعامل فدراسیون ورزش‌های همگانی و مسئولان استان با شما چگونه است؟

برخی رفتارهای فدراسیون نشان‌دهنده این است که هنوز اطمینان کافی برای بها دادن به یوگا ندارند. مسئولان هم حتی زمانی که در یکی از مسابقات آسیب دیدم برای درمان کمکی به من نکردند.

آیا امکانات استان پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان است؟

با وجود این‌که قهرمان جهان هستم، هیچگونه امکاناتی از سوی مسئولان در اختیار من قرار نمی‌گیرد و همه چیز در این رشته خصوصی شده است. کسی که پول داشته باشد موسسه‌ای تاسیس و فعالیت می‌کند که همین موضوع هم باعث شده تا من به صورت درصدی با یکی از باشگاه‌های خصوصی کار کنم.

چه کسانی در موفقیت شما موثر بودند؟

به نظر من در کنار تلاش هر فرد برای دستیابی به هدف، آموزش به افراد می‌تواند نقش بسیاری در پیشرفت داشته باشد و همیشه معتقد هستم که شاگردان من و آموزش‌هایی که به آنها می‌دهم در پیشرفت من بیشترین تاثیر را داشته‌اند، زیرا وقتی تلاش می‌کنی تا دست کسی را بگیری و باعث پیشرفت وی شوی، درواقع خودت هم یک قدم جلوتر خواهی رفت.

به نظر شما برای پیشرفت یوگا به چه چیزهایی نیاز است؟

تغییر تفکر مردم بیشترین تاثیر را خواهد داشت. متاسفانه مردم ما از یوگا به عنوان رشته‌ای تخصصی حمایت نمی‌کنند و نظر آنها این است که یوگا رقابت ندارد و تا زمانی که این تصورات تغییر نکند با اتفاقات بهتری هم روبه‌رو نخواهیم بود.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

مسئولان استان در ابتدا باید به پررنگ‌تر شدن این رشته کمک کنند و به تربیت مربی حرفه‌ای بپردازند تا به نتایج بهتری دست یافت. همچنین اگر مسئولان سئانسی از یک سالن را در اختیار من قرار دهند، تلاش خواهم کرد که پیشرفت بیشتری را برای این رشته رقم بزنم.

در زمان کسب قهرمانی جهانی از شما تجلیل شد؟

پیش از اعزام به مسابقات جهانی، رئیس انجمن یوگای استان قول داد که درصورت کسب مقام به ما 100 سکه می‌دهند، اما وقتی من قهرمان جهان شدم و از مسابقات برگشتم تا امروز خبری از قول آنها نشد و تنها در مراسمی که اداره کل ورزش و جوانان در پایان سال گذشته برگزار کرد از من تجلیل شد و درباره سکه‌ها همچنان می‌گویند اتفاق می‌افتد.

و سخن آخر؟

در تمامی روزهایی که همه به یوگا بی‌مهری می‌کنند، تنها هیات ورزش‌های همگانی از ما حمایت کرده است که امیدواریم این حمایت‌ها از طرف سایر مسئولان هم تحقق یابد و به وعده‌های خود عمل کنند.
 

حمایت از بانوان قهرمان


یوگا سیستمی کاملا علمی و عملی است و پاکسازی جسم و ذهن و روان از طریق تمرینات بدنی، تـنفسی و تمرکزی آن حاصل می‌شود و نـتیجه نهایی آن آرامش و آگاهی محـض است. همچنین این روزها بخش ویژه‌اى از ورزش‌هاى همگانى را به خود اختصاص داده است. به گزارش همشهری،سرپرست هیات ورزش‌هاى همگانى در این باره گفت: هیات ورزش‌هاى همگانى همواره با تمام توان برای حمایت از ورزشکاران و قهرمانان گام برمى‌دارد.

«قدرت‌الله شمیرانى» افزود: با توجه به این‌که این روزها بانوان ما توانسته‌اند در رشته‌هاى گوناگون موفقیت‌هاى متعددى کسب کنند، ما نیز در تلاش هستیم تا در هیات ورزش‌هاى همگانى بهترین شرایط را با امکانات موجود براى کسب مقام‌هاى بیشتر از سوى ورزشکاران، فراهم کنیم.
وى همچنین با بیان این‌که بانوان با مشارکت و حضور در ورزش‌هاى همگانى هم مى‌توانند به مقام‌هاى خوبى دست یابند، افزود: ورزش یوگا و مقام‌آورى‌هاى آزاده آقاجانى به‌خوبى نشان‌دهنده این موضوع است.
سرپرست هیات ورزش‌هاى همگانى در ادامه گفت: درخصوص درخواست‌هاى این ورزشکار هم به صورت جدى پیگیر مطالبات وى خواهیم بود.

وى افزود: چنانچه آزاده آقاجانى تاییدیه‌اى از سوى انجمن یوگا مبنى بر قهرمانى جهانى دریافت کند و به ما تحویل دهد، پیگیرى‌هاى لازم برای اخذ سئانس به منظور آموزش و مربیگرى وى انجام خواهد شد.
شمیرانى گفت: درخصوص وعده‌هاى داده‌شده نیز در صورت وجود مدرک به صورت جدى پیگیر قول و وعده‌ها خواهم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید