
آزاد راه تهران - شمال در خم وعدهها
خادمی: طولانیشدن عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال باعث ایجاد حساسیت نسبت به آن شده است

هنوز موعد بهرهبرداری از فاز نخست کهنسالترین پروژه عمرانی کشور فرا نرسیده است. پیشازاین، در واپسین روز بهار سال95، وقتی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور از عملیات اجرایی آزادراه تهران- شمال بازدید کرد، مجریان امر گفتند که این قسمت از مسیر در بهار96 به بهرهبرداری میرسد. به گزارش همشهری، در آن زمان جهانگیری از وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنیاد مستضعفان خواست تلاش کنند تا مسیر 32کیلومتری فاز یک آزادراه زودتر از موعد تمام شود و افتتاح آن در نوروز 95، عیدانه مردم باشد؛ اما اتفاقاتی افتاد که نهتنها این خواسته معاون اول محقق نشد، بلکه سررسیدهای بعدی برای اتمام این قطعه نیز راه به جایی نبرد. حالا اما، قریب به 20ماه از آن بازدید میگذرد و هنوز، قطعه یک آزادراه تهران - شمال در پیچوخم عملیات اجرایی است. در زمستان 95، یخبندان و ریزش گهگاهی دیوارههای مسیر، مدتزمان اتمام کار را به تعویق انداخت و اینک، آنگونه که خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید: علاوه بر یخبندان، اعتراض همسایگان مناطق کارگاهی نیز مزید بر علت شده است.
در قطعه یک آزادراه چه میگذرد؟
فاز یک، آزادراه تهران- شمال، حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت تا سهراهی شهرستانک حدود 32کیلومتر طول دارد و درصورت افتتاح، با حذف کرج، مسیر 90کیلومتری فعلی را 60کیلومتر کوتاهتر میکند اما به قول جهانگیری، در بین مردم به یک داستان دنبالهدار تبدیل شده و بهرهبرداری از آن تأخیر دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید: بهرهبرداری از آزادراه تهران- شمال نیز مانند بسیاری دیگر از طرحهای عمرانی کشور به دلایلی دستخوش اختلاف در برآورد شده اما کار در آن باسرعت ادامه دارد. خادمی میافزاید: ما هیچگاه فکر نمیکردیم به مرحلهای از کار برسیم که مجبور باشیم فقط در روشنایی روز کار کنیم اما اکنون در بخشی از این آزادراه که از کنار روستاها میگذرد، برای رعایت آسایش مردم فعالیت شبانه را متوقف میکنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار میکند: همچنین در این بخش از مسیر، انجام انفجار نیز میسر نیست چراکه میتواند به ریزش سنگین ترانشهها منجر شود. ازاینرو از پیکور استفاده میشود و مانند منبتکاری، سرعت کار بسیار پایین آمده است. به گفته خادمی، دوپوششهکردن تونلها و همچنین رویه بتنی جاده در این مسیر نیز منجر به طولانیشدن عملیات شده است بهویژه اینکه دمای این منطقه زیر صفر بوده که شرایط برای بتنریزی مهیا نیست. او معتقد است: طولانیشدن عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال باعث ایجاد حساسیت نسبت به آن شده هستند درحالیکه پروژههای مهمتری در حوزه زیربنایی کشور در حال احداث هستند و اتفاقاً وضعیت خوبی هم دارند اما جامعه نسبت به آنها حساس نیست.
راهآهن کرمانشاه افتتاح میشود
به گزارش همشهری، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اولویت فعلی شرکت ساخت، بر اجرای پروژههای اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است، میگوید: امسال احداث 2هزار و 603کیلومتر انواع مسیرهای حملونقلی شامل هزار کیلومتر راه روستایی، 850کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، 237کیلومتر آزادراه و 516کیلومتر مسیر ریلی در اولویت قرار گرفته و تاکنون بهصورت میانگین حدود 80درصد از منابع موردنیاز این طرحها تخصیص داده شده است. او همچنین اظهار کرد: در دهه فجر امسال 2هزار و 775کیلومتر انواع راه افتتاح میشود که افتتاح هزار و 942کیلومتر راه روستایی، 568کیلومتر بزرگراه و مسیر ریلی 265کیلومتری کرمانشاه ازجمله آنهاست. او همچنین ابراز امیدواری کرد که خط ریلی ارومیه تا پایان سال برای حمل باری به بهرهبرداری برسد.