• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64056
+
-

اجرای آیینی همدان در تهران

سرپرست گروه موسیقی سنتی «آیین» همدان از آخرین کنسرت‌ها و برنامه‌های این گروه می‌گوید

هنری
اجرای آیینی همدان در تهران

حسین زندی |همدان - خبرنگار:


گروه موسیقی «آیین» در همدان که مجموعه‌ای از جوانان و هنرمندان خوش‌ذوق آن را تشکیل داده‌اند، دیگر یک گروه استانی و گمنام نیست. این گروه از زمان شکل‌گیری در سال 94 تاکنون اجراهای مختلفی در دیگر استان‌ها داشته و در این اجراها توانسته است رد نیکی از خود به جای بگذارد. در جدیدترین برنامه، گروه موسیقی آیین 23 تیرماه در تالار رودکی اجرا خواهد داشت و پس آن بلافاصله برای شرکت در پنجمین فستیوال فرهنگی و هنری بین‌المللی پوتراجایا به مالزی سفر خواهد کرد.

به همین بهانه با مصطفی رشیدی‌مطلق سرپرست این گروه گفت‌وگویی کرده‌ایم. رشیدی مطلق متولد ۲۸ فروردین ۱۳۶۶ در همدان و مدرس ساز تنبور و همچنین سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی سنتی مقامی آیین و عضو هیات‌مدیره انجمن موسیقی استان همدان است. در ادامه گفت‌وگوی ما را با او بخوانید. 

از کنسرت‌ها و اجراهایتان بگویید. 

به‌کارگیری تجربیاتی که بنده تا به حال در زمینه موسیقی اندوخته بودم به تشکیل گروهی با عنوان «آیین» با محوریت ساز مقامی و باستانی تنبور منجر شد. بعد از دعوت از نوازندگان خوب و درجه یک استان در اوایل خرداد سال ۹۴ اولین کنسرت گروه را روی صحنه بردیم. از مهم‌ترین کنسرت‌ها و اجراهایی که در این چند سال داشتیم و مقام‌هایی که کسب کردیم می‌توان به کنسرت خرداد ۹۵ در همدان، کنسرت ارسباران تهران در شهریور ۹۵، کسب رتبه دوم استانی در جشنواره موسیقی فجر استان، کسب رتبه نخست در جشنواره موسیقی کشوری نیایش در قزوین، کنسرت خیل عشقبازان با حضور ۵۰ نوازنده تنبور همدان در مرداد ۹۶، کنسرت خیل عشقبازان با حضور همین تعداد نوازنده در تالار سوره تهران در شهریور ۹۶، کسب رتبه سوم کشوری در جشنواره موسیقی مقامی شهرکرد در شهریور ۹۶، حضور و اجرای چند برنامه در شهرهای مختلف کشور هندوستان در زمستان ۹۶ و برگزاری کنسرت همدان در مرداد سال ۹۷ اشاره کرد. از این گروه در چند جشنواره استانی و کشوری تقدیر شده و اجراهای متعدد با عنوان‌های فرهنگی هنری در سراسر کشور داشته است. همچنین ما برای اجرا به چندین کشور دعوت شده‌ایم که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی این امر تا به امروز محقق نشده است. 

درباره کنسرت تالار رودکی توضیح دهید. 

از آنجایی که تالار رودکی یا مجموعه بنیاد رودکی از زمان پیش از انقلاب تا به امروز مکانی برای فعالیت بسیاری از هنرمندان و گروه‌های مختلف درجه یک کشور چه در عرصه‌های داخلی و چه بین‌المللی بوده است و جزو سالن‌های درجه یک هنری کشور به شمار می‌رود، اجرا در این تالار مجلل و خاطره‌انگیز آرزو و افتخار هر گروه یا هنرمندی است. پس از درخواست کتبی بنده و شرایط خوب گروه برای اجرای کنسرت در این تالار که با پیگیری‌ها و دوندگی‌های همیشگی اداری به خصوص به دلیل بُعد مسافت همدان تا تهران همراه بود، با حضور و اجرای گروه ما در تالار رودکی موافقت شد. این کنسرت در بیست‌وسوم تیرماه روی صحنه خواهد رفت. 

از ترکیب گروه آیین در این اجرا بگویید و اعضا را معرفی کنید. 

معمولا گروه ما جزو معدود گروه‌هایی است که ترکیب نفرات آن تغییر نمی‌کند و این مساله یکی از عوامل موفقیت‌های ما در این چند سال اخیر بوده و هست. در این اجرا مثل همیشه مهرداد وارسته دلیر نوازنده تنبور و آهنگساز، شهرام میرزایی نوازنده تنبور، بهنام عبادی عقیل نوازنده تنبور، فرشاد فراهانی دلجو نوازنده تارباس، سیداسحاق صادقی نوازنده کمانچه، علی اسمیان نوازنده بربط، امین شرائی نوازنده نی، محمدرضا طیبی نوازنده قانون، حسین احمدی‌نشاط نوازنده دف، معین سروندی نوازنده تنبک، صادق ثنایی نوازنده بندیر و سازهای کوبه‌ای خواهند بود. بنده هم به عنوان نوازنده تنبور، سرپرست و آهنگساز در گروه حضور دارم. خواننده گروه هم مصطفی آزادی‌‌مقتدر است. 

چه کارهایی در این کنسرت اجرا خواهد شد؟

در این کنسرت با ساخته‌هایی مشترک از مهرداد وارسته و ساخته‌های اینجانب و با اشعاری از مولانا روی صحنه می‌رویم. 

از اجراهای بعدی گروه آیین بگویید.

بعد از کنسرت تهران، بیست‌ونهم تیرماه بنده و 4 نفر دیگر از اعضای گروه برای شرکت در پنجمین فستیوال فرهنگی و هنری بین‌المللی پوتراجایا به مدت یک هفته عازم شهر کوالالامپور در کشور مالزی هستیم. در این سفر مهرداد وارسته، سیداسحاق صادقی، صادق ثنایی و مصطفی آزادی‌مقتدر من را همراهی می‌کنند. گفتنی است که در 2 جشنواره معتبر کشوری شرکت کرده‌ایم که اگر زمان کافی داشته باشیم، قطعا باید برای حضور قدرتمند و با کیفیت روی این 2 جشنواره متمرکز بشویم. 

برای اجرای این کنسرت در همدان برنامه‌ای دارید؟

بعد از بازگشت از مالزی ۲۴ و ۲۵ مرداد در همدان روی صحنه می‌رویم.


دوری از حاشیه

سرپرست گروه موسیقی «آیین» درباره دلایل موفقیت این گروه می‌گوید: طبق تجربه‌ای که این چند سال کسب کردم به این نتیجه رسیدم که پشتکار بالاترین سرمایه هر انسان است و حاشیه‌ها انسان را از هدف دور می‌کند. وقتی روی هدف متمرکز بشویم حاشیه خود به خود حذف می‌شود. 

مصطفی رشیدی‌مطلق می‌افزاید: موفقیت گروه آیین در این چند وقت اخیر متکی بر همدلی، صبر، اعتماد و پشتکار اعضای گروه بوده و خواهد بود. با چنین گروهی در هر جای این دنیا که به اجرای برنامه بپردازیم قطعا موفق خواهیم بود، همدان، تهران و شهرستان تفاوتی ندارد. گروه‌هایی مانند آیین ثابت کرده‌اند مهم ارائه اثر و روح اثر هنری است. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید