• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63883
+
-

دیدار با استاد سمیعی گیلانی و تجلیل از دکتر معین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری ایران دیدار و در مراسم سالمرگ دکتر معین سخنرانی کرد

بزرگداشت
دیدار با استاد سمیعی گیلانی و تجلیل از دکتر معین

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه در سفری یک‌روزه وارد گیلان شد. 

به گزارش همشهری، وزیر ارشاد با استاد «احمد سمیعی گیلانی» پدر ویراستاری ایران و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رشت دیدار و در مراسم چهل و هشتمین سالمرگ دکتر «محمد معین» خالق لغت‌نامه معین سخنرانی کرد.

صالحی با حضور در منزل مترجم و نویسنده گیلانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که استاد سمیعی همواره شاگردان بسیاری تربیت کرده و عمر پرثمری داشته است، اظهار کرد: این نویسنده به‌عنوان پدر ویراستاری ایران، باعث افتخار مردم کشور است.


تجلیل از مقام فرهنگی دکتر معین 

وزیر ارشاد در مراسم چهل و هشتمین سالمرگ استاد معین در آستانه‌اشرفیه با اشاره به روز قلم، حضور در این مراسم و آرامگاه دکتر معین را به عنوان یکی از ستارگان زبان و ادبیات فارسی مغتنم شمرد و افزود: استاد معین، شخصیتی است که تک تک ایرانیان طی دهه‌های اخیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از وی بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: آستانه‌اشرفیه به اعتبار بزرگانش جایگاهی ویژه در کشور و گیلان دارد.

این مقام عالی فرهنگی کشور بیان کرد: دکتر معین شخصیتی بود که کوشید تا خشت خشت فرهنگ ایرانی را که به ما به میراث رسیده پاس بدارد، بر این خشت‌ها بیفزاید و بنیان آن را محکم‌تر کند.

صالحی افزود: ادای احترام به استاد معین، فرصتی است برای این‌که نسل‌های معاصر و آینده بدانند دکتر معین‌ها که بودند، چه کردند و چگونه می‌توان راه آنان را ادامه داد.

سهم دکتر معین در لغت‌نامه‌نویسی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایرانی‌ها 10 قرن سابقه فرهنگ‌نامه‌نویسی دارند، ولی در زبان‌های اروپایی این سابقه به 5 قرن می‌رسد.

 در زبان فارسی از قرن پنجم، فرهنگ‌نامه‌ها و قطعنامه‌های فارسی داریم و دکتر معین هم به اعتبار شناختش از سنت کلاسیک لغت‌نامه‌نویسی و هم به اعتبار شناخت از روند لغت‌نامه‌نویسی‌ها و فرهنگ‌نامه‌های نوین، سهم بسزایی در ارتقا و جذب لغت‌نامه‌نویسی ایرانی داشت و این جایگاه کمی نیست.

وی ادامه داد: لغت‌نامه استاد معین، مجموعه‌ای عظیم و غنی با ویژگی‌های مختلف و گنجینه‌ای از ذخایری است که در لغت‌نامه دهخدا سراغ داریم، ضمن آن‌که فرهنگ‌نامه‌نویسی و تصحیح برهان قاطع به عنوان یک واژه‌نامه زبان فارسی که از سوی دکتر معین، تصحیحی انتقادی با توضیحاتی سودمند دارد دارای ویژگی‌هایی ارزشمندی است.

حمایت از راه‌اندازی بنیاد دکتر معین

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی موسسه چند منظوره بنیاد دکتر معین را یکی از مطالبات مسئولان گیلان دانست و از حمایت وزارت ارشاد در این زمینه خبر داد.

صالحی اظهار کرد: برگزاری هر ساله چنین مراسمی اقدامی اساسی است که از سوی مسئولان شهرستان آستانه‌اشرفیه و گیلان انجام می‌شود.


استاد معین

استاد «محمد معین» 9 اردیبهشت سال ۱۲۹۷ در رشت و خانواده‌ای از علمای روحانی متولد شد. تصنیف و تالیف ستاره ناهید، حافظ شیرین‌سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان‌نامه، تصحیح کتبی همچون دانشنامه علایی تالیف ابن‌سینا، چهارمقاله تالیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان‌شناسی تربیتی و کتیبه‌های پهلوی از جمله فعالیت‌های وی است.

این استاد فرهیخته 9 آذر سال ۱۳۴۵ به علت سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شد، به اغما رفت و سرانجام ۱۳ تیر سال ۱۳۵۰ فوت کرد. آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه‌اشرفیه کنار رودخانه حشمت‌رود قرار دارد.


استاد احمد سمیعی گیلانی

استاد «احمد سمیعی گیلانی» متولد بهمن سال 1299 و مترجم و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

وی در کوچه افشارها، محله سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت سپری کرد و سپس وارد دانشگاه تهران شد. استاد اواخر دهه 1340 به‌عنوان ویراستار در انتشارات فرانکلین مشغول کار شد.

این نویسنده در کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف ‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجله‌های متعدد نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رساند.


گرامیداشت شهدای دولت

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گلزار شهدای رشت در سی و هشتمین سالگرد شهادت تنها استاندار شهید کشور، شهید علی انصاری (استاندار اسبق گیلان) و شهید «علیرضا نورانی» (معاون عمرانی استاندار گیلان) و گرامیداشت یاد و خاطره ٢٥٧ شهید کارمند گیلان سخنرانی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید