• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63798
+
-

تولید زیراندازهای سنتی در خمین ۲ برابر شد

مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین گفت: تولید انواع زیرانداز و دست بافته‌های سنتی در این شهرستان در بهار امسال ۲ برابر شده است. «زهرا عسگری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: ۲۰۰ متر‌ مربع انواع زیر انداز سنتی بهار امسال در خمین تولید شد، در حالی که تولید آن در مدت مشابه پارسال در کارگاه‌های این شهرستان حدود ۱۰۰ متر‌ مربع بوده است. وی اظهار کرد: تولید زیراندازهای سنتی به دلیل رونق بازار فروش و تقاضا و همچنین بافت قالی وقالیچه در خمین افزایش یافته و تعدد سفارش‌ها ترغیب بافندگان را در پی داشته است.

مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین بیان کرد: انواع زیر اندازهای سنتی در 5 کارگاه فعال قالی‌بافی خمین تولید می‌شود. ضمن این‌که بافنده‌های خانگی نیز به صورت پراکنده اوقات فراغت خود را با فعالیت در این رشته صنایع دستی غنی می‌کنند.
وی ادامه داد: گلیم نقش برجسته تلفیقی از فرش و گلیم است که به طور معمول در خمین در طرح‌های اسلیمی، افشان و شاه عباسی تولید می‌شود و اندازه‌های آن نیز بیشتر در ابعاد رومیزی، کناره و تابلویی است.

مسئول اتحادیه فرش‌بافان خمین بیان کرد: قالی‌های بافته شده در کارگاه‌های فعال و متمرکز خمین نیز بیشتر با نقشه شاه عباسی، ساروق، لیلیان و بند ریحان تولید می‌شود، اما امسال نقشه‌های کاشان نیز بافته می‌شود.
عسگری گفت: قالی لچک ترنج لیلیان خمین دارای شهرت جهانی است و این شهرستان در تولید و عرضه گلیم نقش برجسته رتبه اول استان مرکزی را دارد.

بر اساس آخرین آمار ۲ هزار قالی‌باف در شهرستان خمین تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
گلیم گل برجسته، معرق چوب، منبت چوب، خراطی، ساز سنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب‌بافی، گیوه‌دوزی، تراش سنگ و چلنگری مهم‌ترین صنایع دستی خمین است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید