• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63723
+
-

ایجاد 5 ناحیه صنعتی   در روستاهای قم

تاسیس ناحیه‌های صنعتی جدید باعث مهاجرت معکوس و رونق اقتصاد روستایی می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم گفت: تأسیس 5 ناحیه صنعتی جدید در نواحی و روستاهای استان پیش‌بینی‌شده که با راه‌اندازی و افتتاح آنها، علاوه برکاهش معضل بیکاری، روند مهاجرت معکوس نیز وضعیت مطلوب‌تری به خود خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، «محسن بهشتی» در همایش روز شهرداری و دهیاری‌ها با اشاره به این‌که در ۶ سال گذشته ۲ هزار شغل در روستاهای استان ایجاد شده است افزود: با نگاه اشتغال‌محوری در سطح روستاها، ماندگاری ساکنان روستا تثبیت و روند مهاجرت معکوس نیز آغاز شده است.


بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز در این همایش گفت: ۸ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای استفاده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در بودجه سال جاری اختصاص پیدا کرده است. «مهدی جمالی‌نژاد» افزود: 2 هزار میلیارد ریال از این اوراق برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده اطراف حرم 3 شهر مذهبی مشهد، قم و شیراز اختصاص دارد. همچنین هزار میلیارد ریال از این اوراق مشارکت در مورد جمع‌آوری و مدیریت پسماند شهری استفاده خواهد شد. 

وی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۸ برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام روستاها و شهرهای کوچک تسهیلات ویژه‌ای پرداخت می‌شود. جمالی نژاد بیان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، حمایت از سرمایه‌گذاری و خلاقیت در ایجاد درآمد مهم‌ترین عامل در قطع دسترسی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از بودجه‌های عمومی و خزانه دولت بوده است. 

وی با بیان بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود و طبق آن همه اختیارات بازآفرینی شهری به استان‌های هدف واگذار خواهد شد. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بیان کرد: قم از لحاظ توسعه زیرساختی از ظرفیت‌های مهم و مطلوب کشور محسوب می‌شود و وضعیت مناسب زیرساخت‌های روستایی قم باید به‌ عنوان یک فرصت مهم به‌ویژه در مبحث گردشگری و ایجاد ارزش‌ افزوده مورد استفاده قرار بگیرد. بر اساس این گزارش، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سفر به قم از چند طرح در حال ساخت روستاهای این استان بازدید کرد.


افتتاح چند طرح روستایی

فرماندار قم در این بازدیدها به افتتاح یک باجه پست بانک در روستای جَنداب در بخش سلفچگان نیز اشاره کرد و گفت: در سفر معاون وزیر کشور به بخش سلفچگان، فاز نخست یک مجتمع بین‌راهی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حمایت پست بانک و اشتغال‌زایی بیش از ۱۰ نفر در منطقه طَرلاب به بهره‌برداری رسید.
«مرتضی حیدری» با بیان این‌که طرح مذکور جزو طرح‌های گردشگری است اضافه کرد: کلنگ شروع فاز دوم آن به منظور ساخت محل اسکان، جایگاه سوخت و رستوران نیز به زمین زده شد.

وی به بازدید معاون وزیر کشور از یک مجتمع گردشگری در روستای دستگرد بخش کهک اشاره کرد و افزود: این طرح نیز با حمایت پست بانک، توسط بخش خصوصی در حال ساخت است که امیدواریم در هفته دولت در سال جاری به بهره‌برداری برسد.
حیدری ادامه داد: بازدید از طرح‌های در حال انجام بخش کهک در روستاهای صَرم، خورآباد و قبادبِزن مانند بوستان‌ها و مراکز تفریحی از دیگر برنامه‌های معاون وزیر کشور بود. وی همچنین به بازدید معاون وزیر کشور از کشتارگاه جاهد شهر قم اشاره کرد و گفت: حدود 3 سال از اتمام ساخت آن می‌گذرد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و از طرح‌های بسیار مهم قم محسوب می‌شود. این کشتارگاه مجهز و پیشرفته بر اساس استانداردهای لازم ساخته شده است. 

حیدری افزود: در مورد راه‌اندازی این کشتارگاه از معاون وزیر کشور تقاضای کمک داشتیم تا اگر بتوانند، حمایت کنند تا شرکت تعاونی دهیاری‌ها یا شهرداری قم این کشتارگاه را خریداری و راه‌اندازی کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید