• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63727
+
-

پسته زرندیه برند می‌شود

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته مرکزی: تنها زرندیه محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می‌کند

خبر
پسته زرندیه برند می‌شود

رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از رونمایی برند پسته تولیدی شهرستان زرندیه همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول خبر داد. 
«محمود بارانی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: با بهره‌برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه به عنوان بزرگ‌ترین پایانه صادرانی پسته کشور در این شهرستان، همزمان با فصل برداشت این محصول امسال شاهد صادرات پسته زرندیه با برند این شهرستان خواهیم بود.  

وی گفت: به دلیل نبود پایانه صادراتی پسته در شهرستان زرندیه به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی، پسته تولیدی این شهرستان به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شد تا از طریق پایانه صادراتی این استان‌ها به خارج از کشور صادر شود و انتقال پسته تولیدی این شهرستان به سایر استان‌های کشور علاوه بر افزایش هزینه‌ها به صادرات این محصول با برند دیگری می‌انجامید.  بارانی با اشاره به ساخت پایانه پسته زرندیه از سال 86 در زمینی به مساحت 17 هکتار با سرمایه‌گذاری جمعی از پسته‌کاران زرندیه، اظهار کرد: پایانه صادراتی پسته زرندیه در کیلومتر 55 اتوبان تهران-ساوه و در مسیر استان‌های مرکزی، قم، قزوین و تهران قرار دارد.  

به گفته وی، بهره‌برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه می‌تواند با کاهش هزینه‌ها، نقش موثری در ایجاد اشتغال منطقه ایفا کند و علاوه بر آن از ظرفیت بالایی برای صادرات پسته تولیدی شهرستان و استان مرکزی و نیز استان‌های پسته‌خیز همجوار با این استان برخوردار است.  رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان اضافه کرد: پسته‌‌کاران این شهرستان به دلیل ضعف امکانات زیرساختی فرآوری و بسته‌بندی و نبود پایانه صادراتی، محصول خود را برای صادرات به دیگر استان‌‌های کشور ارسال می‌کنند، اما با بهره‌برداری از پایانه صادراتی این مشکل برطرف خواهد شد.  

وی افزود: هزینه‌های سنگین حمل‌و‌نقل و معرفی پسته این شهرستان با برند سایر نقاط پسته‌خیز کشور موجب گمنامی این محصول زرندیه شده بود، در حالی که زرندیه تنها محصول پسته ارگانیک کشور را در سطح وسیع تولید می‌کند.  بارانی ساخت کارگاه‌های ویژه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی را از مزیت‌های مهم بهره‌برداری از پایانه پسته در این شهرستان دانست و اظهار کرد: با استقرار گمرک، سردخانه، آزمایشگاه‌های تخصصی، بانک عامل و کلکسیون تخصصی در این پایانه صادراتی روند صادرات این محصول به نقاط مختلف جهان که مشتاقان بسیاری در بازارهای اروپایی دارد تسریع خواهد شد.  

وی با اشاره به این‌که میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود 2 تن در هر هکتار است اظهار کرد: حدود 80 درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می‌شود و ارگانیک بودن از ویژگی‌های بارز پسته تولیدی زرندیه است و با توجه به این ویژگی تقاضای بسیاری برای این محصول در کشورهای مختلف وجود دارد.  رئیس هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان گفت: پایانه پسته زرندیه با صرف اعتباری بیش از 11 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی ساخته شده و روزهای پایانی عملیات اجرایی را سپری می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید