• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63568
+
-

آغاز به‌ کار بازار آتی زیره از هفته آینده


بازار معاملات آتی زیره سبز از هفته آینده آغاز به‌کار می‌کند. با شروع این معاملات، برنامه توسعه معاملات پیشرفته محصولات کشاورزی آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، زیره سبز و زعفران 2محصول سنتی در استان خراسان هستند که از سال‌ها پیش معاملات‌شان پررونق بوده است. پیش از این بازار معاملات آتی زعفران به شکلی موفقیت‌آمیز در بورس‌کالا فعال شده، حال در دومین گام قرار است از یکشنبه هفته آینده بازار معاملات آتی زیره سبز در بورس‌کالا آغاز شود. ایران هم‌اکنون ازجمله بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های این محصول در دنیاست و به‌نظر می‌رسد بازار معاملات آتی زیره سبز هم می‌تواند مانند بازار آتی زعفران به موفقیت دست‌ یابد.

هم‌اکنون هند بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زیره و همچنین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن در جهان است. ۷۰ درصد کل زیره دنیا یعنی ۶۵۰ هزار تن زیره در هند تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن در بازار داخلی آن کشور به مصرف می‌رسد. ایران، سوریه و ترکیه هم در مجموع 20درصد زیره دنیا را تولید می‌کنند. شمال آفریقا هم جمعا تولید 10درصد از زیره دنیا را برعهده دارد. براساس آمارهای موجود، تولید جهانی زیره در سال‌های خشکسالی و‌ ترسالی متفاوت است و ارقام تولید بین ۴۵۰‌تا‌۷۰۰‌هزار تن در سال است.

آغاز معاملات آتی زیره سبز
علیرضا ناصرپور، معاون بورس‌کالای ایران در این‌باره گفت: راهبرد بورس‌کالا تکمیل زنجیره ابزارهای مالی و اوراق بهادار، مبتنی بر دارایی‌های مختلف است. با تاسیس بازار معاملات گواهی سپرده زیره سبز، بازار معاملات قراردادهای آتی این محصول نیز به‌زودی تاسیس خواهد شد. او افزود: این بازار احتمالا با اوراق سررسید تحویل مرداد یا شهریور ۹۸ فعال خواهد شد و اندازه هر قرارداد معادل ۱۰۰ کیلوگرم زیره سبز درجه یک است. ناصرپور تأکید کرد: با توجه به ماهیت صادراتی بودن زیره سبز، معاملات قراردادهای آتی می‌تواند به ثبات قیمتی و کشف نرخ مناسب‌تر آن کمک کند؛ زیرا برخلاف زعفران، زیره سبز در بازارهای جهانی مرجع قیمتی دارد و هند تعیین‌کننده قیمت‌های بین‌المللی این محصول صادراتی است؛ از این رو، این قراردادها می‌تواند کشف نرخ مناسب‌تری را برای محصول زیره سبز رقم بزند.

تأمین منافع کشاورزان
احمد احمدی، مدیر گروه زنجیره‌های تولید در معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی هم گفت: با عرضه زعفران در بورس‌کالا و تاسیس بازار معاملات گواهی سپرده، قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصول در بورس‌کالا، منافع کشاورزان زعفران‌کار بهتر تامین شد؛ به‌طوری که در فصل برداشت سال گذشته دیگر شاهد ارزان‌فروشی محصول کشاورزان به واسطه‌ها نبودیم. او با بیان اینکه تغییر شیوه معاملات سنتی برای مبادلات کشاورزی دشوار است، افزود: هنوز بسیاری از کشاورزان نمی‌دانند بورس و کارکردهای آن چیست اما اگر بتوان چند مزیت اصلی این بازار را به کشاورزان معرفی کرد، آنها به این بازار معاملات مدرن اعتماد خواهند‌کرد.

 معاملات آتی چیست؟
قرارداد آتی قراردادی است که براساس آن خریدار و فروشنده، کالایی را امروز معامله می‌کنند اما با هم شرط می‌کنند که این کالا را فروشنده در زمان مشخصی در روزهای آینده به خریدار تحویل دهد و در قبال این معامله خریدار مبلغی را متناسب با کالایی که قرار است در آینده تحویل بگیرد به فروشنده می‌دهد و بقیه را در زمان تحویل کالا تسویه می‌کند. به زبان ساده‌تر قرارداد آتی یعنی همین حالا ما اقدام به خرید کالایی می‌کنیم اما تصمیم نداریم که این کالا را تحویل بگیریم و می‌خواهیم چند‌ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را بپردازیم. این نوع معاملات برای افرادی مثل کشاورزان یا تولیدکننده‌هایی که قصد دارند ریسک فروش محصولات‌شان را در زمان‌هایی که قیمت‌ها در بازار ثابت نیست، کم کنند، بسیار مفید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :