• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63565
+
-

رونمایی از اینستکس عراقی


عراق یک مکانیسم مالی برای ادامه خرید گاز و برق از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه تهران یافته که مشابه اینستکس اروپایی برای تسهیل مبادلات تجاری قانونی با ایران فعال شده است.

این خبر را خبرگزاری فرانسه به نقل از 3 مقام بلندپایه عراقی منتشر کرد و نوشت: مکانیسم چندمنظور ویژه، به عراق اجازه خواهد داد انرژی ایران را با پرداخت دینار عراق وارد کند و ایران از این پول برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد کرد. به گفته یک مقام دولتی عراق این کانال مالی، نتیجه ماه‌ها مذاکره میان مقامات عراقی، ایرانی و آمریکایی است و بغداد پول گاز وارداتی را از ایران با سپردن پول در حساب ویژه بانکی در داخل عراق، به دینار عراق پرداخت خواهد کرد و ایران نمی‌تواند این پول را برداشت کند اما قادر خواهد بود از این پول برای خرید کالا در خارج از عراق استفاده کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند: واشنگتن از ایجاد این مکانیسم آگاه است، اما سفارتخانه‌های آمریکا و ایران در بغداد در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در واکنش به این خبر گفته است: این کانال مالی بر مبنای همان مذاکراتی است که بین رئیس بانک مرکزی ایران و رئیس بانک مرکزی عراق در جلسات مختلف به توافق رسیده بودند و محور این عملیات جایگزینی ریال ایران و دینار عراق با دلار است.

چندی قبل بانک‌های مرکزی ایران و عراق برای ایجاد یک روش پرداخت که مشمول تحریم‌های آمریکا قرار نگیرد، به توافق رسیده بودند، اما جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده بود. یک مقام عراقی می‌گوید: ما به دلار آمریکا معامله نمی‌کنیم و عراق به دستگاه خودپرداز ایران تبدیل خواهد شد. به گفته 2مقام عراقی، مکانیسم چندمنظوره ویژه عراق احتمالاً در بانک تجارت عراق ایجاد خواهد شد. این بانک از زمانی که پس از تهاجم سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق تأسیس شد، عمده مبادلات بین‌المللی دولت عراق را انجام داده است. یک منبع آگاه در بانک مرکزی عراق هم فاش کرده که این بانک در مذاکرات مذکور شرکت داشته اما حساب مورد توافق هنوز ایجاد نشده است. به گفته او وزارت خزانه‌داری آمریکا از روند مذاکرات مطلع است و توافق عراق با ایران کاملاً در چارچوب معافیت‌های آمریکا خواهد بود. اما آنطور که یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: این سیستم از نظر نظری، عملیاتی شده و از نظر اجرایی نیز در حال برطرف کردن چند مورد اشکال هستیم تا به‌طور کامل عملیاتی شود. در این کانال مالی، نقل و انتقال پول براساس همکاری سیستم بانکی و بانک مرکزی دو کشور بر مبنای ریال و دینار خواهد بود.


با آغاز به‌کار این ساز وکار مالی، عراق عملا به خودپرداز ایران در مبادلات تجاری تبدیل می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید