• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63504
+
-

اهوازی‌ها 5/2 برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کنند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز: سرانه جهانی تولید زباله ۳۰۰ گرم و در اهواز 700 گرم در شبانه‌روز است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با بیان این‌که در هر شبانه‌روز 7 تن زباله عفونی و ۱۰ تن زباله بیمارستانی در اهواز تولید می‌شود، گفت: سرانه تولید زباله در اهواز بیش از 5/2 برابر استاندارد جهانی است. به گزارش ایسنا «محمدرضا قنواتی» اظهار کرد: سرانه جهانی تولید زباله ۳۰۰ گرم در شبانه‌روز است در حالی که این رقم در اهواز ۷۰۰ گرم است.

وی گفت: ۶۹ درصد زباله در اهواز ‌تر و ۳۱ درصد آن خشک است. همچنین، تولید زباله شهری در اهواز روزانه ۷۷۰ تن است که با زباله تولیدی شهرهای اطراف به ۹۵۰ تن در روز می‌رسد. قنواتی بیان کرد: در حال حاضر از ۷۷۰ تن زباله تولیدی در شهر اهواز، یک درصد آن در کارخانه پردازش می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: روزانه مساحتی به وسعت ۹ میلیون متر‌ مربع در اهواز رفت و روب و حمل زباله توسط ۲۰۰ دستگاه ماشین انجام می‌شود. حمل زباله و رفت و روب را 2۶۹۷ نفر انجام می‌دهند. وی گفت: ۲۰۰ دستگاه ماشین حمل پسماند اهواز به سامانه جی‌پی‌اس مجهز هستند. این سامانه، حرکت خودرو را در طول مسیر و در سطح منطقه نشان می‌دهد.
 

برنامه‌ها

قنواتی در ادامه به برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۷ در حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: انتخاب پیمانکار جدید برای ساخت کارخانه تفکیک زباله، ارتقای ۲ متری ارتفاع سلول مهندسی، انتخاب پیمانکار جمع‌آوری مکانیزه زباله، انجام مقدمات اجرای طرح تفکیک از مبدا و انتخاب پیمانکار و برنامه‌ریزی برای این طرح از اقدامات انجام‌شده هستند.

وی همچنین به برنامه‌های سال جاری اشاره کرد و افزود: احداث ساختمان اداری در سایت دفن زباله صفیره و پایش تصویری و نصب دوربین برخی از اقدامات پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۸ هستند که برخی از این برنامه‌ها در حال اجراست. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: پروژه‌هایی با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی‌شده‌اند که شامل ۱۴ بسته سرمایه‌گذاری با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان هستند.

وی ادامه داد: احداث شهرک بازیافت پسماند و تولید کمپوست برای اهواز، سایت بازیافت پلاستیک، سایت بازیافت قطعات الکترونیک و سایت بازیافت آلومینیوم برخی از این پروژه‌ها هستند که توجیه اقتصادی دارند. این مسئول بیان کرد: در زمینه پسماند ۱۵ مورد فرصت سرمایه‌گذاری در اهواز وجود دارد که احداث نیروگاه برق، استحصال گاز متان برای تولید برق، بازیافت نخاله ساختمانی و احداث شهرک بازیافت با هدف ساماندهی ۲۵۰ انبار ضایعاتی شناسایی‌شده برخی از این موارد هستند.


وضعیت دفن پسماند در اهواز فوق ‌بحرانی است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان نیز با بیان این‌که محل دفن زباله اهواز با چالش‌ها و بحران‌های اساسی مواجه است، گفت: وضعیت این سایت به طور قطع بهداشت و سلامت شهروندان اهوازی را به شدت تهدید می‌کند.
«محمدجواد اشرفی» با بیان این‌که وضعیت دفن پسماند شهری اهواز فوق بحرانی است، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده در سایت صفیره، محل دفن زباله اهواز با چالش‌ها و بحران‌های اساسی مواجه است.


تهدید سلامت مردم

این مسئول اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد، وقوع انفجار به دلیل نبود سیستم مدیریت قوی در مدیریت پسماند و آتش‌سوزی به دلیل وجود افراد دوره‌گرد و سودجو در اطراف این سایت و موضوعات مختلف فنی و اجتماعی موجب شده‌اند به‌ویژه در فصل گرما شاهد آتش‌سوزی‌های متعدد در این سایت باشیم.

اشرفی گفت: وقوع این آتش‌سوزی‌ها، علاوه بر انتشار دود و بوی نامطبوع و تهدید سلامت مردم، شرایط روحی نامناسبی برای شهروندان اهوازی ایجاد می‌کند. وی افزود: تفکیک زباله به صورت نیمه‌مکانیزه و متمایل به سنتی در این سایت انجام می‌شود که به ارتقا و توسعه نیاز دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان تاکید کرد: بیان این مشکلات به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های مجموعه شهرداری اهواز نیست. شهرداری اهواز با مشکلات مالی و عدم توانمندی در زمینه‌های فنی مواجه است. این موارد موجب شده‌اند تاکنون سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه بازیافت و تفکیک زباله که سرمایه ملی محسوب می‌شود، انجام نشود.
 

دفن زباله در اهواز بهداشتی نیست

اشرفی گفت: در حال حاضر دفن زباله در اهواز به صورت سنتی انجام می‌شود که باعث شرمندگی ما نزد مردم شده است. سرپرست اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان افزود: سلول دفن زباله این سایت به ارتفاع ۱۴ متر رسیده که این وضعیت استاندارد نیست. عملا تنها کار دفن زباله انجام می‌شود و دفن زباله بهداشتی نیست.

این مسئول اظهار کرد: مدیریت پسماند اهواز جزو مطالبات مردم است. اگر اقدامات لازم در بازه زمانی مقرر انجام نشود، این مطالبه مردم را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. چون نمی‌توانیم بیشتر از این اجازه دهیم که سلامت مردم تحت ‌تاثیر مشکلات درون‌سازمانی قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید