• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63394
+
-

سهم ناچیز خوزستان از اعتبار ریزگردها

رئیس سازمان محیط زیست کشور: نگهداری از نهال‌های کاشته‌شده در کانون‌های گردوغبار مهم‌تر از خود نهال‌کاری است

اقلیم
سهم ناچیز خوزستان از اعتبار ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور به اعتبارات امسال دولت برای مقابله با گرد و غبار اشاره کرد و گفت: دولت حدود 100 میلیون دلار برای گرد و غبار جنوب کشور، از سیستان تا خوزستان، تخصیص داده است. احتمالا سهم خوزستان امسال برای مقابله با گرد و غبار حدود 250 میلیارد تومان باشد.

به گزارش ایسنا «عیسی کلانتری» در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار فوق ‌بحرانی جنوب شرق اهواز اظهار کرد: سال گذشته این اعتبار مختص خوزستان بود اما امسال برای جنوب شرق تا جنوب‌ غرب کشور است چراکه همه این مناطق امسال با گرد و غبار مواجه هستند.

وی گفت: تفاوت این اعتبار با اعتبار سال گذشته این است که با ارز نیمایی به ریال تبدیل می‌شود. سال گذشته اعتبار با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ریال تبدیل می‌شد اما امسال با ارز حدود ۱۰ هزار تومانی به ریال تبدیل می‌شود و سهم‌ها مقداری بیشتر می‌شود.


لزوم نگهداری از نهال‌کاری‌ها

کلانتری در ادامه با اشاره به انجام نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار اهواز بیان کرد: نگهداری از نهال‌های کاشته ‌شده مهم‌تر از خود نهال‌کاری است. اگر نهال‌ کاشته اما بعد به حال خود رها شود، ظرف چند ماه از بین می‌رود. وی افزود: خوشبختانه تاکنون نگهداری از نهال‌ها در کانون گرد و غبار فوق ‌بحرانی جنوب شرق اهواز بد نبوده و از حدود 20 هزار هکتار نهال‌کاری، حدود 65 درصد جا افتاده‌اند و فقط باید به خوبی نگهداری شوند. البته سیل اخیر خوزستان بخش عمده‌ای از نهال‌ها را از بین برده است.


در انتظار تکمیل مطالعات

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور در ادامه گفت: مطالعات برای اقدامات مقابله با گرد و غبار در خوزستان تکمیل نشده است و منتظر اتمام آن هستیم. قرار بود سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نتایج مطالعات را آبان سال گذشته در اختیار ما قرار دهد که هنوز به دست ما نرسیده است. تا مطالعات کامل نشود، نباید اجرا شروع شود. کلانتری تاکید کرد: اجرای طرح‌های جدید مقابله با گرد و غبار در خوزستان منوط به کامل شدن مطالعات است.

وی با اشاره به اهمیت نهال‌کاری گفت: نهال‌کاری در مناطق مستعد باید انجام شود اما در مناطق سیل‌گیر نباید نهال‌کاری شود زیرا تجربیات امسال نشان داد که با وقوع سیل اکثر نهال‌ها در این مناطق از بین می‌روند. باید در مناطقی که در معرض سیل قرار ندارند، نهال‌کاری شود و در مناطقی که امکان سیل وجود دارد هم قرق (نگهداری از آن) اهمیت دارد.


تامین حق‌آبه تالاب‌ها اولویت دارد

کلانتری در بخش دیگری از صحبتش با اشاره با لزوم تامین حق‌آبه تالاب شادگان گفت: حق‌آبه تالاب باید به رسمیت شناخته شود و همان‌طور که وزارت نیرو به کشاورز آب می‌دهد یا آب شرب را تامین می‌کند، باید حق‌آبه تالاب‌ها را نیز تامین کند. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور تاکید کرد: نمی‌شود در سال‌های کم‌آبی حق تالاب صفر شود و آب را به کشاورزان داد. رئیس‌جمهوری نیز عنوان کرده که اولویت تامین حق‌آبه تالاب‌ها حتی بیشتر از کشاورزی است.

وی ادامه داد: ما با کسانی که حق‌آبه را تخصیص می‌دهند، مشکل داریم چون تامین حق‌آبه تالاب را اولویت آخر قرار داده‌اند و در صورت اضافه بودن آب، حق‌آبه تالاب‌ها را می‌دهند. این مسئول گفت: فعلا در حال بحث با وزارت نیرو هستیم تا حق‌آبه تالاب‌ها در هر جای کشور داده شود. البته وزیر نیرو در این زمینه دستور داده است اما زیرمجموعه‌های این وزارتخانه هم باید این موضوع را به رسمیت بشناسند.


7 هزار هکتار نهال‌کاری از بین رفت

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار نیز در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار فوق بحرانی جنوب شرق اهواز گفت: از 20 هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده در این کانون‌ 7 هزار هکتار بر اثر شرایط نامناسب خاک خشک شده و بخشی هم بر اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند.

«علی‌محمد طهماسبی» اظهار کرد: عدم تطبیق نوع خاک و نوع گونه استفاده ‌شده در این منطقه موجب خشک شدن نهال‌ها شده است. وی افزود: در این منطقه کهور کاشته شده است و اگر گونه دیگری کاشته می‌شد، این مشکل ایجاد نمی‌شد. مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: این وضعیت به دلیل انجام کار بدون مطالعه است. در حال برنامه‌ریزی هستیم که تمام عرصه‌ها مجددا واکاوی شوند و شرایط نهال‌کاری باید با پتانسیل منطقه متناسب باشد.

طهماسبی درباره دیگر راهکارهای کنترل کانون‌های گرد و غبار بیان کرد: در حال پیگیری هستیم که عملیات قرق، مدیریت چرا یا بوته‌کاری مقاوم در برابر شوری آب در این کانون‌ها انجام شود. وی افزود: برای تحقق این طرح در حال ریشه‌یابی تک‌تک عرصه‌های ناموفق هستیم و بر اساس نوع پتانسیل، پیشنهاد جدید خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید