• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 24 خرداد 1402
کد مطلب : 194447
+
-

ایران در آستانه هجوم ریزگردها

خبر روز
ایران در آستانه هجوم ریزگردها

توفان‌های گردوغبار، بهار امسال به‌دلیل تداوم بارش‌ها و ‌تر شدن زمین، کمتر به ایران هجوم آوردند. اما آیا این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود و ریزگردها ترک ایران گفته‌اند؟ سازمان هواشناسی اعلام کرده است که سرعت وزش باد در توفان‌های روزهای گذشته به 101کیلومتر بر ساعت رسید که تهران، پایتخت کشور نیز همین میزان سرعت باد را تجربه کرد. اما چرا توفان‌های پر‌قدرت، گردوخاک را مانند سال‌های گذشته بر سر ایران آوار نکرد؟ تداوم بارش و‌ تر شدن و ماندگاری خاک بر بستر بیابانی چه در کانون‌های داخلی و چه در کانون‌های خارجی، موجب شد توفان‌های پر‌سرعت خالی از تراکم شدید گردوغبار شوند. اگرچه توفان‌های چندی پیش توانست تا حدی آسمان تهران و برخی شهرهای دیگر را غبارآلود کند، اما ایران تا به امروز از بحران شدید ریزگردها در امان مانده است. اما آیا این وضعیت پایدار است؟
مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران به ایسنا گفته است، با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی و افزایش دما طی 2‌ماه آینده، انتظار می‌رود که هم کانون‌های محلی گردوخاک و هم کانون‌های با منشأ خارجی فعال و ریزگردها به تهران منتقل شوند.مازیار غلامی با اشاره به پدیده وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در تهران طی روزهای گذشته، گفت: بیشترین سرعت باد طی روزهای گذشته در تهران مربوط به روز پنجشنبه‌(۱۹ خردادماه) با سرعت ۱۰۱کیلومتر بر ساعت و ناشی از فعالیت سامانه همرفتی با ناپایداری شدید بود. وی با تأکید بر اینکه در گذشته تهران سرعت باد بیش از ۱۰۱کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرده است، گفت: این سامانه منجر به شکل‌گیری توفان گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا شد که پس از کاهش سرعت باد، غلظت گردوخاک نیز کاهش پیدا کرد.
مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره تأثیر خشکسالی‌ها بر افزایش گردوخاک، گفت: خشکسالی و کم‌بارشی موجب شده است تا خاک دیگر تثبیت‌شدگی لازم را نداشته باشد و اگر وزش باد شدید رخ دهد، کانون‌های تهران و یا استان‌های اطراف آن فعال و شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها ایجاد می‌شود.وی تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی و افزایش دما طی 2‌ماه آینده، انتظار می‌رود که هم کانون‌های محلی گرد و خاک بر اثر وزش باد فعال و هم گرد و خاک‌هایی که در همسایه غربی ایران شکل می‌گیرد، بر اثر جریانات غربی به منطقه ما منتقل شوند.غلامی در پایان تصریح کرد: فراوانی گردوخاک، به‌خصوص گردوخاک‌های غلیظ و شدید نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. این وضعیت به‌دلیل بارش‌های اواخر زمستان و اوایل بهار است که چه در منطقه خاورمیانه و عراق و چه در ایران تا حدودی فراوانی و افزایش گرد و خاک را کاهش داده‌اند اما با تداوم خشکسالی و کم‌بارشی، پتانسیل افزایش فراوانی گردوخاک نیز افزایش می‌یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید