• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63379
+
-

پروژه آب‌رسانی بم و بروات؛ معطل اعتبار

نماینده بم، نرماشیر، فهرج و ریگان: طی 3 سال گذشته با پیگیری و تلاش صورت‌گرفته پیشرفت طرح به ۴۸ درصد رسیده و برای تکمیل نیازمند اعتبار است

منابع
پروژه آب‌رسانی بم و بروات؛ معطل اعتبار

 پروژه انتقال آب از سد نسا به بم و بروات، نزدیک به 10 سال است که نیمه‌کاره مانده و هنوز تکمیل نشده است؛ این در حالی است که مردم شهرهای شرقی استان به‌ویژه بم مجبور به استفاده از آب آشامیدنی با کیفیت پایین هستند. 

به گزارش ایرنا سد نسا در ۸۰ کیلومتری شهر بم، یکی از بهترین آب‌های ایران را دارد و آب آن از کوه‌های جبال‌بارز تأمین می‌شود، با وجود این اما هنوز مردم این منطقه نتوانسته‌اند از سهم خود از این سد استفاده کنند. پروژه خط انتقال آب از سد نسا به بروات و بم در حال انجام است، اما نبود اعتبار یکی از مشکلات اصلی برای تکمیل این پروژه است. 

این پروژه قراردادش در سال ۹۰ منعقد شده است. در سال‌های ۹۱ و ۹۲ اعتباری نداشته، اما از سال ۹۳ هم به صورت قطره‌چکانی تأمین اعتبار شده است؛ همچنین از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به کرمان مجموعاً ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است. 

مسئولان استان معتقدند با وجود این‌که بیشتر پروژه‌های کشور به دلیل بالارفتن قیمت ارز و به تبع آن بالا رفتن قیمت‌ها تعطیل شده است، پروژه خط انتقال آب از سد نسا هنوز در حال اجراست. 

یکی از موارد استفاده از سد نسا مصرف کشاورزی است، ولی به این خط انتقال آب از سد نسا به بم و براوت، مرتبط نیست و ساخت این خط برای تامین آب شرب و بهداشت به مقدار ۲۰ میلیون متر مکعب و ۶ میلیون متر مکعب برای استفاده در صنعت در نظر قرار گرفته است؛ در واقع آب مصرفی کشاورزی از سد جدا می‌شود و از بند انحرافی در کانال‌های شبکه پایین‌دست و به دست کشاورزان می‌رسد. در حال حاضر آب شرب بم و بروات از آب‌های زیرزمینی تهیه می‌شود. 


مهم‌ترین طرح در شرق کرمان

فرماندار بم با اشاره به این‌که 140 میلیارد تومان صرف طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات شده و اینک معطل تخصیص اعتبار جدید است، می‌گوید: برای تکمیل این طرح 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

 «هادی شهسوارپور» از این طرح آب‌رسانی به عنوان مهم‌ترین طرح در منطقه نام می‌برد و می‌افزاید: این طرح در 2 مرحله در حال انجام است. در فاز اول آب‌رسانی به بم و بروات  و در فاز دوم آبرسانی به شرق استان انجام می‌شود. 
وی درخصوص پیشرفت این طرح می‌گوید: کل پروژه انتقال آب حدود ۴۸ درصد و تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هریک حدود ۷۵ درصد پیشرفت دارند. 


اختصاص اعتبار از سوی وزارت نیرو

فرماندار بم می‌گوید: پروژه آب‌رسانی از اولویت‌های نخست شهرستان است که برای این کار اهمیت ویژه‌ای قائل شدیم و در سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان از جمله پروژه‌هایی که اعتباری برای اتمام آن در نظر گرفته شد انتقال آب از سد نسا بود. همچنین یک‌سری اعتبارات از طریق وزارت نیرو اختصاص یافت. 

شهسوارپور می‌گوید: امسال استاندار کرمان قول مساعد برای تخصیص اعتبار از طریق سازمان مدیریت و برنامه و بودجه را داد تا با پیشرفت این پروژه مشکل اصلی ما که آب است حل شود و به جایگاه خوبی برسیم. 


چشم امید مردم بم به سد نساست

نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: بحران آب در کشور بسیار جدی است و بم یک منطقه خشک در استان به حساب می‌آید و تنها امید مردم این منطقه به سد نساست. 

 «حبیب‌اله نیکزادی‌پناه» می‌افزاید: سال‌هاست از حقوق بیت‌المال این سد بنا شده، اما مردم این منطقه هیچ استفاده‌ای از آن ندارند. جز تعدادی از روستاهای زیر سد نسا که فنی و غیرفنی از این آب استفاده می‌کنند؛ زیرا در خیلی از نقاط، کانال‌های اصلی اجرا نشده و مردم به صورت سنتی برای کشاورزی از آب سد استفاده می‌کنند. 


حقابه سد نسا

نیکزادی‌پناه با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد ولی هنوز این طرح خط انتقال به نتیجه نرسیده است اضافه می‌کند: با توجه به این‌که حقابه این سد مشخص شده که به محیط زیست، کشاورزی، صنعت و آب شرب اختصاص پیدا می‌کند، در حال حاضر از این آب برای صنعت و برای آشامیدن استفاده نمی‌کنیم.  

وی می‌گوید: طی 3 سال گذشته با پیگیری و تلاش صورت‌گرفته پیشرفت طرح به ۴۸ درصد رسید و حدود ۵۲ درصد از تکمیل پروژه باقی مانده است. 

نیکزادی‌پناه می‌گوید: در حال تلاشیم با رساندن به موقع منابع به شرکت پیمانکار تا پایان امسال انتقال آب قطعی شود و بتوانیم در فاز اول آب را به شهر بم و بروات انتقال دهیم و در فاز دوم 3 شهرستان باقی‌مانده یعنی نرماشیر، فهرج و ریگان را به شبکه آب‌رسانی از آب سد متصل شود.

مشکل پیمانکار

نماینده مردم شرق استان می‌گوید: دولت برای تکمیل خط انتقال آب از سد نسا به بم و بروات چندین بار وعده چند ماهه برای اتمام این پروژه داده، ولی مشکل اصلی این است که پیمانکار‌ها می‌گویند به ما پول ندادند و زمانی که ما می‌پرسیم شما چه مقدار طلبکار هستید؟ جوابی نمی‌دهند. اگر این افراد طلبی داشتند می‌توانستیم پول پروژه را دریافت کنیم، اما طلب هم ندارند. 

مشخص است پیمانکار امور خود را به طور کامل انجام نداده و لازم است نظارتی روی فعالیت پیمانکاران وجود داشته باشد.

 در کجای دنیا این قرار بوده که دولت یا مجری پول دهد اما خود پیمانکار هیچ هزینه‌ای نکند؟ در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان پول گرفته‌اند و سال گذشته هم از 2 سفر رئیس‌جمهوری ۱۶میلیارد تومان داده شد و مابقی هنوز مانده است. 

 «حبیب‌الله نیکزادی» ادامه می‌دهد: سفره‌های آب زیرزمینی در حال از بین رفتن هستند؛ مسئولان برای مردم کرمان تصمیم دارند آب دریا را شیرین کنند، اما در بم با این‌که سد نسا قرار دارد، هیچ مدیریتی در خصوص آن وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید