• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63390
+
-

گام به گام تا خودکفایی در تامین گوشت مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به‌زودی کارگروهی برای تکمیل چرخه صنعت مرغ استان راه‌اندازی خواهد شد تا وابستگی به خارج استان کمتر شود. 

به گزارش ایسنا «غلام‌حیدر زورقی» افزود: این استان با وجود تمام مجوزهای صادرشده هنوز در تأمین گوشت مرغ مورد نیاز خودکفا نشده است. اگر ظرفیت تمام مجوزهای صادرشده به کار گرفته شود ۶۱ درصد نیاز استان به گوشت مرغ تامین خواهد شد. 

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۲۲۵ مجوز صنعت طیور در استان صادر شده است که حدود ۴۹ واحد آن غیرفعال است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: هم‌اینک دان مورد نیاز مرغداری‌ها با قیمت مصوب در اختیار آنان قرار می‌گیرد به طوری که فعالان این عرصه می‌توانند از دان مرغی و فروش تضمینی بهره‌مند شوند. 

زورقی برخورد با مرغداری‌های غیرفعال در استان را از اولویت‌های این سازمان برای ساماندهی وضعیت گوشت سفید تولیدی در استان عنوان کرد. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: سیستان و بلوچستان پهناورترین استان و جزو استان‌های خشکسال کشور است که هر سال از پتانسیل بخش کشاورزی آن کاسته و توسعه دام و طیور در آن افزوده می‌شود. 

وی بیان کرد: 4 واحد مرغ تخم‌گذار صنعتی در استان وجود دارد که ظرفیت اسمی آن‌ها 598 هزار قطعه است و تمام آن‌ها با نصف ظرفیت در حال بهره‌برداری هستند. ظرفیت فعلی این تعداد واحد مرغداری هم‌اکنون حدود 358 هزار قطعه با تولید 2795 تن در سال است که این میزان نیاز 10 درصد استان را در بخش تخم‌مرغ تامین می‌کند. 

به گفته این مسئول، 90 درصد ظرفیت خالی در این زمینه وجود دارد که برای استفاده از این پتانسیل در استان طی سال‌های اخیر موافقت‌هایی برای احداث 13 واحد مرغ تخم‌گذار انجام شده است. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان عمده مشکل موجود را در 2 مقوله زمین و آب عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در بخش طیور 225 واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت اسمی 5 میلیون و 825 هزار قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره دارد که سالانه حداقل 5 دوره جوجه‌‌ریزی انجام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید