• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63170
+
-

خطر کم‌آبی در کمین خوی

خطر کم‌آبی، زندگی ۴۰۰ هزار ساکن شهرستان خوی را تهدید می‌‌کند و با ادامه این روند در چهار سال آینده مشکل اساسی در این شهرستان به وجود خواهد آمد. 

به گزارش فارس، فرماندار خوی با اعلام این مطلب گفت: خوی تنها شهرستان بدون سد ایران است و ۹۳ درصد آب شرب و کشاورزی خوی از دیرباز از طریق چاه تامین می‌شود. برای این منظور ۹۱۹ چاه عمیق، ۴۹۰ چاه نیمه‌عمیق و ۱۳۸ قنات منبع تامین آب مردم در این سال‌ها بوده است، اما در سال‌های آخر سطح ایستایی این چاه‌های عمیق به شدت کاهش یافته و مشکلات بسیاری را به وجود آورده که تبدیل به دغدغه مهم مردم شده است.

«سیدمحمد عابدی» با بیان این‌که برای حل این مشکل، پیشنهاد شد آب شرب مردم این شهرستان از طریق سد آغ‌چای تامین شود، ادامه داد: اما در چند سال گذشته تنها مطالعه کمی برای عملیاتی شدن این راه‌حل انجام شده است و در واقع در این مدت فقط اقدامات در حد مطالعه بوده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی با بیان این‌که آب پشت سد آغ‌چای هر سال سرریز می‌شود، عنوان کرد: با وجود این ظرفیت بزرگ در خوی چرا باید مردم همچنان از مشکل کم‌آبی رنج ببرند؟ برای حل این مشکل باید فکر اساسی شود چراکه در حال حاضر نیز در خانه‌هایی که دینام وصل نشده است آب به طبقات بالا پمپاژ نمی‌شود و ضعف فشار آب مشهود است.

عابدی با اشاره به این‌که برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: در ۱۵ ماه گذشته 1200 هکتار از زمین‌های کشاورزی خوی به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید