• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6298
+
-

روز چهارم؛ مبارزه با رانت

دیروز  چهارمین روز بودجه ‌نویسی بهارستان بود  که باز هم نمایندگان را  در دو نوبت  صبح و عصر در صحن مجلس گردهم آورد. جلسه دیروز نمایندگان به دلیل طرح مباحث و موضوعاتی که مبارزه با  فساد  اقتصادی از طریق حیاط‌خلوت‌های اقتصادی و رانت‌خواری را  نشانه  گرفته بود،  جذاب و شنیدنی بود. ماجرای ارسال اسناد  فساد و  رانت‌خواری در بحث واردات خودروهای مدل بالا توسط یکی از مدیران ارشد مرکز پژوهش‌های مجلس به  تلگرام  محمد دهقان،  نماینده اصولگرا از مباحث پر‌حاشیه‌‌ای بودند که  شنیدنش از تریبون  بهارستان هم  خوشایند بود  و هم هولناک‌.

خوشایند به این دلیل که  جمعی از نمایندگان را برای مبارزه با رانت‌خواری و فساد درون‌سازمانی برخی نهادها  آنچنان  متحد کرده بود  که  سبب موافقت مجلس با دریافت مالیات ویژه از واردکنندگان خودرو شد و هولناک  به دلیل  ارقام و سودهای باد‌آورده‌ای که  ارقامش کام  همگان از جامعه دانشگاهی تا پزشکان،کارگران  و... را  تلخ می کند.  به گفته محمد دهقان، نماینده طرقبه در 2سال گذشته رانت بزرگی برای وارد‌کنندگان خودرو ایجاد شد، اجازه دادند ثبت سفارش بزرگی انجام شود و سپس ثبت سفارش را متوقف کردند، پس از آن تعرفه گذاشتند که این موضوع باعث شد واردکنندگان خودرو به ثروت چند هزار میلیاردی دست یابند. او با این سخنان پیشنهاد کرد تا 60 درصد از سود واردات خودروها صرف حمایت از تولید شود. به دنبال این پیشنهاد مجلس مصوب کرد که 60 درصد از سود حاصل از واردات خودروها در سال‌های 95 و 96 را به عنوان مالیات ویژه دریافت‌کنندگان خودرو دریافت کرده و پس از واریز به خزانه 100درصد آن را صرف حمایت از تولید و اشتغال کنند.

بحث واردات شکر و ماجرای ساماندهی کارت های بازرگانی یکبارمصرف هم از مواردی بود که دیروز در جلسه علنی درباره آن بحث شد و ارقام عجیب و غریبی در حوزه سو‌ءاستفاده از کارت‌های بازرگانی طرح شد. در لابه‌لای بحث داغ بودجه یکی از نمایندگان مجلس هم تذکری داد که از اقدام عجیب معاونان پارلمانی دولت حکایت داشت. احمد سالک، نماینده اصفهان در تذکری گفت: 180 نفر از نمایندگان در مورد مالباختگان سوال کردند اما معاونان پارلمانی نسبت به توزیع فرم‌هایی در صحن علنی برای انصراف سوال از رئیس جمهور اقدام و درخواست کردند نمایندگان امضای خود را پس بگیرند، تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی شود.

اسدالله عباسی، نماینده رودسر هم از انبار‌شدن 15 هزار تن چای خبر داد و گفت:  بیش از 65 هزار خانوار و 500 هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با تولید و عرضه چای داخلی نقش موثری دارند؛ آیا وزیر در اجرای این دستورالعمل پیامدهای ناشی از آن را بررسی کردند؟ چرا باید شاهد واردات بی‌رویه چای باشیم؟ از دولت و رئیس جمهور انتظار داریم به داد چایکاران برسند، امسال 15 هزار تن از 22 هزار تن چای تولیدی در انبارها دپو شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید