• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62910
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v3kV
+
-

ائتلاف‌ برای فتح بهارستان

3 ائتلاف سیاسی فعالیت خود برای انتخابات را به کمیسیون ماده 10 احزاب خبر داده اند


تلاش مجلس و دولت برای احیای نقش مستقیم احزاب در رقابت‌های پارلمانی اگرچه به مجلس امسال نمی‌رسد اما گروه‌های سیاسی همچنان ائتلاف‌های سیاسی را جایگزین اصلی پر کردن این خلأ می‌دانند. این شیوه فعالیت سیاسی اگرچه از باب شناسنامه مخدوش و نه‌چندان شفاف و پاسخگویش محل انتقاد بوده اما یک مرحله بالاتر از رقابت‌های فردی برای احزاب اهمیت دارد. بیش از 250حزب دارای مجوز در وزارت کشور تا تبدیل شدن به 2 یا 3حزب فراگیر در کشور، چاره‌ای جز ائتلاف‌های چندحزبی ندارند وگرنه در خرده‌رقابت‌ها محکوم به شکست هستند. جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به ضرورت رقابت‌های حزبی و تشکیلاتی در انتخابات‌ها به همشهری می‌گوید: «سیاست ما در کمیسیون ماده 10احزاب تقویت فعالیت تشکل‌هاست؛ ما باید تلاش کنیم که از اشخاص عبور کرده و به برنامه‌ها برسیم. برنامه نیز عموما در تشکل‌ها شکل خواهد گرفت؛  مردم باید از تشکل‌ها سؤال کنند که شما براساس فلان برنامه آمدید، از ما رأی گرفتید، بیایید توضیح دهید چه مقدار از این برنامه را انجام دادید.»

ائتلاف‌های 3گانه قانونی
احزاب و گروه‌های اصولگرا این‌بار با عنوان «شورای وحدت راهبردی» برای انتخابات مجلس یازدهم وارد گود شده‌اند. این سازمان سیاسی جدید جایگزین ائتلاف بزرگ اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم شده است. همچنان غلامعلی حدادعادل نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند. شناسنامه این سازوکار ائتلافی هنوز به وزارت کشور ارسال نشده است. پیش از این از سوی وزارت کشور اعلام شده بود: «درصورتی که احزاب فعالیت‌های خود در قالب جبهه را اطلاع ندهند، فعالیت آن جبهه خلاف قانون است.» جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور درباره تعداد جبهه‌های سیاسی که اسامی‌شان را به وزارت کشور ارسال کرده‌اند،  به همشهری گفت: «هم‌اکنون جز 3جبهه، ائتلاف دیگری به ما اعلام فعالیت نکرده است.»

ثبت رسمی جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی
براساس توضیحات رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور از میان اصلاح‌طلبان «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» فعالیت خود را به وزارت کشور اعلام کرده است. شورای‌عالی هماهنگی اصلاح‌طلبان که از انتخابات ریاست‌جمهوری سال92آغاز به‌کار کرد، به‌واسطه قانون جدید احزاب مصوب سال95نام خود را به جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی تغییر داد. از میان اصولگرایان نیز فقط جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان جمنا فعالیت خود را به وزارت کشور براساس قانون اعلام کرده‌اند. عرف درباره جزئیات فعالیت ائتلاف های انتخاباتی توضیح داد: «تا الآن 3ائتلاف به ما اطلاع داده‌اند، یکی جمناست که از دوره قبل مجوزش را گرفته بود» . او ادامه داد: «یک جبهه می‌تواند بگوید من برای فلان استان می‌خواهم فعالیت کنم، یک جبهه هم می‌خواهد بگوید من برای زمان انتخابات می‌خواهم فعالیت کنم.  اتفاقا جبهه‌ای که اخیرا از قم به ما اطلاع دادند، گفتند ما برای انتخابات و استان قم می‌خواهیم فعالیت کنیم؛ پس یک جمنا داریم و یک جبهه اصولگرایان استان قم با 2قید انتخابات و استان قم.» بنا به توضیحات جمال عرف اما در جریان رقیب و در «درون جبهه اصلاح‌طلبان، آنها نه دنبال زمان مشخص بودند و نه مکان مشخص، گفتند ما برای زمان نامحدود و در سطح ملی می‌خواهیم فعالیت کنیم؛ لذا ما این 3جبهه را داریم. »

این خبر را به اشتراک بگذارید