• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62869
+
-

ژئوپارک ارس در مسیر جهانی شدن

گردشگری
ژئوپارک ارس در مسیر جهانی شدن

برای ثبت جهانی ژئوپارک ارس اقدامات خوبی انجام شده است و به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه و با امتیاز بالا از سوی ارزیابان یونسکو ثبت خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران در بازدید از این ژئوپارک با اعلام خبر بالا گفت: شهریور امسال پرونده ژئوپارک ارس از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود و ارزیابان این سازمان پاییز امسال برای آخرین بازدید به منظور تایید پرونده و ثبت جهانی آن به این منطقه می‌آیند.

«سیدعلی چاوشیان» با بیان این‌که ژئوپارک ارس پس از ژئوپارک قشم در مسیر جهانی شدن است، افزود: مطمئنم اقدامات انجام شده در ژئوپارک ارس، ارزیابان یونسکو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی با اشاره به این‌که برای ثبت جهانی پرونده‌ها انجام اقداماتی مطابق شیوه‌نامه‌های یونسکو ضروری است، تاکید کرد: پس از پذیرش پرونده، ارزیابان بین‌المللی مراحل ارزیابی را انجام می‌دهند.

این مسئول با اعلام این‌که کل این فرایند یک سال به طول می‌انجامد، گفت: مطمئنم این پرونده با امتیاز بالا ثبت می‌شود و باعث رونق صنعت توریسم در منطقه خواهد شد. چاوشیان با اشاره به سرمایه نمادین یا ارزش افزوده‌ای که ثبت جهانی این ژئوپارک برای منطقه ایجاد می‌کند، افزایش گردشگران داخلی و خارجی را از تبعات ثبت جهانی این پرونده اعلام کرد.

ژئوپارک (Geopark) به محدوده‌ای از اراضی طبیعی گفته می‌شود که در آن یک یا چند میراث زمین‌شناسی برجسته و دارای اهمیت جهانی وجود دارد. میراث زمین‌شناسی بخشی از تنوع زمین‌شناسی است که چشم‌اندازها و پدیده‌های آن از لحاظ آموزشی، پژوهشی و زیبایی‌شناختی کم‌نظیر و شگفت‌آور هستند. ژئوپارک ارس شامل 5 ژئوسایت کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید