• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62863
+
-

مرکز گل‌محمدی کشور صنایع تبدیلی ندارد

ظرفیت‌های ویژه آذربایجان شرقی با تولید ۴۴۰۰ تن گل محمدی در سال مغفول مانده است

کشاورزی
مرکز گل‌محمدی کشور صنایع تبدیلی ندارد

آذربایجان شرقی این روزها پر از عطر گل‌محمدی است، از مرند تا مراغه، از آذرشهر تا اسکو، از اهر تا کلیبر؛ ولی دریغ از یک گلاب و اسانس از گل‌محمدی مرغوب این منطقه که در نبود صنایع تبدیلی سال‌هاست در غفلت مانده است و عرضه آن بیشتر به صورت گلبرگ و غنچه خشک صورت می‌گیرد. 

به گزارش همشهری، هر چند سال‌هاست ایجاد صنایع تبدیلی به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی مطرح می‌شود، همچنان ظرفیت ویژه استان در تولید فرآورده‌های این محصول خوش‌عطر و رنگ هدر می‌رود. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تأکید بر این‌که ۱۱۰۰ هکتار گل‌محمدی بارور در مجموع استان وجود دارد، عنوان می‌کند: طبق برآورد اولیه تولید ۴۴۰۰ تن گل‌محمدی در استان ما تولید می‌شود. 

 «علی رخ‌افروز» با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی، مقام پنجم را در تولید گل‌محمدی به خود اختصاص داده است، بیان می‌کند: بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی متعلق به شهرستان‌های اسکو، آذرشهر، مرند و مراغه است.

برداشت گل‌محمدی به هر دو صورت غنچه‌چینی و تازه‌چینی انجام گرفته و ۳۰ درصد محصولات گل‌محمدی در مصارف خانگی برای تهیه مربا و شربت و ۷۰ درصد در زمینه فرآوری گلاب، اسانس و عرقیات مورد مصرف قرار می‌گیرد.
 
رخ‌افروز درباره مزایای کشت گل‌محمدی به کم‌آب‌بر بودن آن به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیگر مزایای کشت این محصول نیاز نداشتن به زمین زارعی غنی، اشتغال دائم و فراهم کردن اشتغال برای بانوان است. با برآورد انجام‌گرفته ۳۰ میلیون تومان در هر هکتار برای بهره‌بردار امکان درآمدزایی را فراهم می‌کند. 

وی با تأکید بر این‌که شهرستان‌های اسکو، بستان‌آباد، مرند و شهرک سلیمی در آذربایجان شرقی در زمینه کارخانه گلاب‌گیری فعال هستند، بیان می‌کند: فرآوری به صورت گلاب انجام می‌شود و ایجاد صنایع تبدیلی همواره به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی مطرح است. 

بی‌شک افزایش واحدهای فرآوری صنعتی در استان همت مسئولان و تامین منابع مالی را نیاز دارد. در زمینه فرآوری و اسانس‌گیری از گل‌محمدی در آذربایجان شرقی همانند سایر نقاط کشور تلاش موفقیت‌آمیزی صورت نگرفته و همه فعالیت‌ها محدود به عرق‌گیری و گلاب‌گیری سنتی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید