• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62857
+
-

اردبیل؛ مهیای میزبانی بین‌المللی «شهریری»

گردشگری
اردبیل؛ مهیای میزبانی بین‌المللی «شهریری»

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آمادگی این استان برای میزبانی کنفرانس علمی و بین‌المللی با موضوع بررسی ابعاد تاریخی سایت باستانی شهریری مشگین‌شهر خبر داد.

به گزارش ایرنا، «نادر فلاحی» گفت: با توجه به اهمیت این سایت باستانی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل آماده برگزاری کنفرانس علمی در سطح بین‌المللی برای معرفی و بررسی ابعاد این سایت باستانی کم‌نظیر است.

وی افزود: با توجه به این‌که این محوطه باستانی از مناطق نادر و انگشت‌شمار به لحاظ قدمت و تنوع آثار در ایران به شمار می‌رود، می‌توان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی با هدف مطالعه هرچه بیشتر تنوع آثار باستانی، پدیدار‌شناسی و نقوش سنگ‌افراشته‌ها، این محوطه تاریخی را بیشتر معرفی کرد.

این مسئول تاکید کرد: در ۲ سال اخیر اقدامات شایسته‌ای برای صیانت از این محوطه انجام شده و در پاسخ به مطالبه عمومی، سقف محافظتی محل قرار گرفتن مجسمه‌های سنگی و سنگ افراشته‌های محدوده شهریری در حال احداث است.

فلاحی از اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه خبر داد و گفت: بعد از تکمیل سرپوش و مسقف شدن سنگ افراشته‌ها، این محوطه به عنوان سایت موزه باستان‌شناسی استان معرفی می‌شود.

فلاحی با اشاره به اجرای سنگفرش از روستای پیرازمیان تا محل سنگ‌افراشته‌ها در محوطه تاریخی شهریری اظهار کرد: همچنین در قالب تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سنگ‌افراشته‌های موجود در این محوطه مرمت می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به احداث ساختمان اداری در مجاورت این محوطه بیان کرد: تأسیسات دیگری به منظور ارائه خدمات به گردشگران و بازدیدکنندگان از این محوطه تاریخی در حال احداث است.

محوطه باستانی شهریری با وسعت ۴۰۰ هکتار در بالادست روستای پیرازمیان واقع شده و قدمت آن بر اثر داده‌های باستان‌شناسی به دوران اواخر مفرغ، دوره نوسنگی، مس سنگی و اوایل آهن مربوط است.

این خبر را به اشتراک بگذارید