• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62854
+
-

میزبانی جشنواره شمس و مولانا از ۵۲۰ هنرمند ایرانی


دبیر کنگره بین‌المللی شمس و مولانا از شرکت ۵۲۰ نفر از هنرمندان کشور در جشنواره شمس و مولانا در خوی خبر داد.

به گزارش ایرنا «رضا جعفرپور» گفت: تولیت شمس تبریزی در برگزاری همایش‌ها به دوران بلوغ رسیده و برگزاری جشنواره شمس و مولانا فرصتی بسیار طلایی برای نمایش فرهنگ این کشور است.

وی افزود: ثبت ‌نام در جشنواره شمس و مولانا تا 20 تیرماه امسال در بخش‌های شعر، موسیقی سنتی و تایپوگرافی ادامه دارد که بخش شعر در دو قسمت شعر آزاد و شور شمس برگزار می‌شود. همچنین به 3 شاعر بومی که بین سایر شعرای بومی صاحب مقام برتر شوند، جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

دبیر کنگره بین‌المللی شمس و مولانا با اشاره به استفاده از داوران بنام کشوری در این جشنواره ملی بیان کرد: در بخش موسیقی «حسام‌الدین سراج»، «اردشیر کامکار» و «داوود آزاد» و در بخش شعر «محمدکاظم کاظمی»، «محمد سعید» و«شهرام میر‌زایی» و همچنین در بخش تایپوگرافی «عبدالرضا چارئی» و«مجید محمدنژاد»   از داوران نامدار کشور هستند که در جشنواره ملی شمس و مولانا آثار دریافتی را داوری می‌کنند.


حضور کم‌رنگ هنرمندان بومی 

جعفر‌پور بیان کرد: در سه بخش جشنواره شمس و مولانا 520 نفر شرکت کردند که از این تعداد، 55 گروه موسیقی، 364 قطعه شعر و 100 اثر تایپوگرافی به دبیرخانه جشنواره ارسال‌ شده است. 

همچنین از خراسان رضوی در بخش موسیقی، ایلام در بخش شعر و قم در بخش تایپوگرافی از بین سایر استان‌های کشور بیشترین اثر ارسال شده اما هنرمندان آذربایجان غربی با وجود اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، حضور کم‌‌رنگی در بخش‌های مختلف جشنواره شمس و مولانا داشتند.

وی افزود: تعدادی از شمس‌پژوهان و مولوی‌شناسان از کشور ترکیه و آکادمی اقبال لاهوری از پاکستان در همایش علمی شمس و مولانا شرکت می‌کنند و با حضور مهمانان ویژه و بین‌المللی همچون سفیر ترکیه در ایران، این جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای خوی و معرفی آثار هنری است.

دبیر کنگره بین‌المللی شمس و مولانا تاکید کرد: این جشنواره با حضور عموم مردم در آرامگاه شمس تبریزی از مورخه 24 الی 28 مرداد امسال در سه بخش برگزار می‌شود و در مراسم اختتامیه «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور خواهد داشت.

وی بیان کرد: این جشنواره متفاوت‌تر و علمی‌تر از سال‌های گذشته در 7 و 8 مهر مصادف با روز شمس و مولانا در سالن شهید کوچری فرمانداری خوی برگزار می‌شود. 73 نفر برای ارسال مقاله علمی و شرکت در همایش علمی شمس و مولانا ثبت‌نام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید