• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62728
+
-

کمک اروپا برای مقابله با گرد و غبار خوزستان

نمایندگان اتحادیه اروپا در سفری 2 روزه به خوزستان، از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز دیدن کردند

گزارش
کمک اروپا برای مقابله با گرد و غبار خوزستان

یک هیات 5 نفره در حوزه محیط‌ زیست از اتحادیه اروپا، روز شنبه (8 تیر) در سفر به خوزستان، به منظور بررسی روش‌های نوین انتقال اطلاعات و تکنولوژی در حوزه محیط‌ زیست، از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور در حاشیه این بازدید اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۶ بین ایران و اتحادیه اروپا به امضا رسید، مقرر شد در زمینه انتقال دانش روز کشورهای اروپایی و مجمع اتحادیه اروپا در حوزه محیط ‌زیست و آب به ایران، تبادل اطلاعات و دانش صورت گیرد.

«احمد لاهیجان‌زاده» افزود: از پارسال نیز اسناد مفهومی در این زمینه بین ۲ طرف مبادله و جلسات متعددی نیز تشکیل شد و اکنون نیز نخستین تیم از سوی اتحادیه اروپا متشکل از کارشناسان مجرب کشورهای مختلف اروپایی به خوزستان آمده‌اند.

وی گفت: خوزستان و فارس به عنوان استان‌های پایلوت انتخاب شده‌اند. این کارشناسان خارجی در خوزستان در زمینه آلودگی هوا و پسماند و در استان فارس در حوزه آب تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.
لاهیجان‌زاده اضافه کرد: این نمایندگان در سفر 2 روزه خود به خوزستان از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز دیدن کردند و سپس با حضور در اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان، بازدیدی هم از آزمایشگاه و اتاق مانیتورینگ کنترل کیفی هوا داشتند.


گازهای همراه نفت

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در نشستی با نمایندگان اتحادیه اروپا در محل اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان در اهواز گفت: استان خوزستان از 3 جهت با آلودگی هوا روبه‌رو است. یکی از دلایل آلودگی هوای آن سوختن گازهای همراه نفت است که حدود یک میلیارد فوت ‌مکعب در شبانه‌روز است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: این حجم از آلایندگی عدد بالایی است و دولت ایران در تلاش است که بتواند گازهای همراه نفت را جمع‌آوری کند.وی افزود: مشکل دیگر که در کلان‌شهر اهواز با آن روبه‌رو هستیم، ترافیک و حمل ‌و ‌نقل شهری است که آلودگی‌های خود را دارد چراکه خروجی اگزوز خودروها و سوختی که می‌سوزانند، استاندارد نیست.


گرد و غبار

معاون محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که ۱۲ سال است گریبان خوزستان را گرفته، گرد و غبار است. این گرد و غبار تا 3 سال پیش منشأ خارجی داشت اما در 3 سال گذشته منشأ داخلی نیز به آن اضافه شده است.

لاهیجان‌زاده بیان کرد: منشأ داخلی، خشکسالی‌های مستمری است که در ۱۰ سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم و منشأ خارجی هم کشورهای عراق، عربستان، اردن، سوریه و نیز آفریقا هستند. وی تاکید کرد: بیش از ۱۰ سال است که موضوع گرد و غبار به مشکل آلودگی هوا در خوزستان اضافه شده و دولت برای کانون‌های داخلی برنامه‌های مختلفی را مشخص کرده است. یکی از برنامه‌های بزرگ مد نظر، احیای تالاب‌هاست که در خوزستان نیز در حال پیگیری است.

به گفته لاهیجان‌زاده، اکنون تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در خوزستان نسبت به سال‌های گذشته تا اندازه زیادی به شرایط مطلوب خود برگشته‌اند. مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: گرد و غبار به کشاورزی خوزستان هم آسیب زیادی وارد کرده و عمده محصولات استان تحت تاثیر این پدیده از بین رفته است. از نظر بهداشت و سلامت عمومی هم پیامدهای مخربی داشته است و بسیاری از مردم خوزستان دچار بیماری‌های تنفسی شده‌اند.


تردید درباره منشأ گرد و غبار خوزستان

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در نشست با نمایندگان اتحادیه اروپا گفت: گرچه الگوی انتشار و توزیع گرد و غبار را می‌دانیم، اما هنوز در منشأ آن تردیدهایی وجود دارد که با توجه به توان اتحادیه اروپا، می‌توانیم از طریق تبادل دانشجو یا ریسرچر در این زمینه همکاری کنیم.

«نعمت‌الله جعفرزاده» اظهار کرد: در خوزستان برای 3 شهر مهم اهواز، ماهشهر و آبادان، طرح جامع کاهش آلودگی هوا تدوین و مصوب شده است. وی افزود: گزارش‌های هر 3 طرح موجود است و در صورتی که سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور اجازه دهد، می‌توانیم این گزارش‌ها را به عنوان اولین قدم همکاری به منظور بررسی و مطالعه تیم اتحادیه اروپا و ارائه دیدگاه‌ها به اشتراک بگذاریم.

جعفرزاده ادامه داد: در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تثبیت خاک در دنیا اعمال می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها روش تثبیت بیولوژیکی است. در این زمینه مطالعاتی انجام شده است و این موضوع می‌تواند دومین زمینه همکاری علمی خوزستان (ایران) و اتحادیه اروپا باشد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان کرد: مسأله بعدی، نقش کاربری‌های اراضی و الگوی فعالیت اقتصادی خوزستان در فرسایش‌پذیری خاک و تبدیل اراضی تالابی به کانون‌های فرسایشی است. بنابراین از جنبه راه‌حل‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم زمینه جدیدی برای همکاری علمی در زمینه تقویت جوامع محلی و تغییر الگوی معیشتی با هدف توسعه پایدار داشته باشیم.

جعفرزاده افزود: موضوع بعدی در ارتباط با آلودگی هوا، نبود تعامل بین ذی‌نفعان و آلوده‌کنندگان هواست. بنابراین مطالعه و تبادل علمی در زمینه تجارت و آلودگی و نیز تجارت کربن و همکاری اجتماعی بین این 2 گروه می‌تواند زمینه همکاری دیگری باشد.

وی گفت: مساله عمده در رابطه با آلودگی هوا و گرد و غبار، ارزیابی آثار این 2 مورد بر سلامت مردم و محیط ‌زیست است. مطالعات زیادی در این زمینه در خوزستان انجام شده و ارزیابی این مطالعات، تعیین نقاط ضعف و قوت و توسعه این مطالعات می‌تواند قدم بعدی در این همکاری دوسویه باشد.


منشأ خارجی گرد و غبارهای امسال

همچنین، دبیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در این نشست با بیان این‌که وضعیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان خوب است، گفت: عمده گرد و غبارهای امسال با منشأ خارجی خواهد بود. «علی‌محمد طهماسبی» اظهار کرد: با توجه به بارش‌هایی که داشته‌ایم و نیز اقدامات انجام ‌شده، در حال حاضر وضعیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان خوب و تقریبا در آرامش است.

وی ادامه داد: بنابراین، با توجه به شرایط اقلیمی، اگر در خوزستان شاهد گرد و غبار باشیم، منشأ داخلی آن بسیار کم است و می‌تواند عمدتا با منشأ خارجی باشد. طهماسبی تاکید کرد: در مجموع امسال خوزستان شرایط بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.


همکاری اتحادیه اروپا با ایران در حوزه آب و مدیریت هوا

سرتیم نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط ‌زیست که برای بررسی شرایط زیست‌محیطی به خوزستان سفر کرده گفت: در ایران با وزارت نیرو در خصوص موضوعات مرتبط با منابع آب مانند آلودگی دریایی و آب و با سازمان محیط‌ زیست در مورد مدیریت هوا همکاری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا «آنیتا ریچ» در نشستی که شنبه ۸ تیرماه در خصوص آلودگی هوا در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت در این جلسه در روز تعطیل، نشان‌دهنده علاقه‌مندی به همکاری مشترک است. امیدواریم ما نیز بتوانیم با پیشنهادها و راهکارهایی که ارائه می‌دهیم، علاقه‌مندیمان را به همکاری نشان دهیم.

وی افزود: ما یک تیم متشکل از کشورهای مختلف اروپایی و اکنون در حال کار کردن روی پروژه‌ای با ایران در خصوص محیط‌ زیست هستیم. تامین مالی این پروژه به صورت مشترک توسط اتحادیه اروپا و سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران انجام می‌شود. ریچ گفت: خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده است و در این زمینه کارشناسان مطرح اتحادیه اروپا را که در این زمینه کار کرده‌اند، با خود همراه کرده‌ایم. وی ادامه داد: ما با فنلاند، اتریش و آلمان در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید