• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62661
+
-

دست‌یابی دانشگاه تفرش به هندسه جدید نیروگاه‌های خورشیدی

عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش گفت: این مرکز دانشگاهی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه‌های دودکش خورشیدی دست یافت.
«رامین مهدی‌پور» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: دودکش خورشیدی نوعی فناوری است که اهمیت بالایی در نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیراستفاده می‌کنند دارد، به طوری که یک فناوری امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع صنعتی، تحقیقات در زمینه استفاده از انرژی‌های نو در آزمایشگاه دانشگاه تفرش توسط ۲ نفر از اعضای هیأت علمی گروه مکانیک این مرکز آموزش عالی به نام‌های «زهرا بنی عامریان» و «رامین مهدی‌پور» با هدف بررسی در رابطه با سیستم‌های جدید خورشیدی آغاز شد.
عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش گفت: در فرایند عملکرد دودکش خورشیدی از انرژی حرارتی خورشید برای تولید توان استفاده می‌شود و تولید توان بدون مصرف سوخت فسیلی، نداشتن آلودگی ‌زیست‌محیطی، کیفیت و عمر زیاد و هزینه‌های کم از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز دودکش خورشیدی است.

مهدی‌پور افزود: این فناوری نه فقط در بخش تولید توان بلکه در تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا، شیرین‌سازی آب، پرورش محصولات کشاورزی و صنعت مواد غذایی نیز کاربرد دارد.
وی اضافه کرد: ساخت یک نیروگاه بزرگ آن هم با استفاده از انرژی‌های نو نیازمند تحقیقات ابتدایی در این مورد است، به گونه‌ای که بتوان هزینه‌های اولیه ساخت را محدود کرد و بازده خروجی را بالا برد و این مسائل در زمینه نیروگاه دودکش خورشیدی از سال ۹۳ با هدف بهبود و افزایش عملکرد دودکش خورشیدی موضوع پژوهش در دانشگاه تفرش بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تفرش ادامه داد: بررسی عملکرد کلکتور دودکش خورشیدی در سال ۹۵ توسط تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش آغاز شد که 3 طرح جدید دودکش خورشیدی انجام شد و 3 دستگاه در رابطه با بررسی عملکرد این سیستم‌ها ایجاد شد.
وی بیان کرد: طرح جدید دودکش خورشیدی دانشگاه تفرش از برتری قابل توجهی نسبت به دیگر هندسه‌های متداول جهان برخوردار است، به نحوی که انرژی جنبشی خروجی آن در حدود ۱۰ برابر هندسه متداول است.

این خبر را به اشتراک بگذارید