• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62568
+
-

کوره‌های خاموش تنها کارخانه آجر در طارم

نبود آب و ماشین‌آلات مدرن و دخالت معارضین از عوامل اصلی تعطیلی کارخانه آجرپزی زرین‌سفال طارم است

تولید
کوره‌های خاموش تنها کارخانه آجر در طارم

تنها کارخانه تولید آجر در سال ۸۵ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در شهرستان طارم آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات، کوره‌های آن خاموش شد و تعطیلی این کارخانه موجب نارضایتی مردم شد. 
به گزارش ایرنا، راه‌اندازی کارخانه آجرپزی زرین‌سفال طارم به منظور ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت بخش صنعت و معدن، در چند سال اخیر در دهستان درام با دلگرمی سرمایه‌گذاران داخل و خارج شهرستان در حوزه ساخت‌و‌ساز همراه بود و نوید روزهای خوبی را به این شهرستان محروم در بخش صنعت می‌داد.

 یکباره ورق برگشت و با خاموشی کوره‌های تنها کارخانه آجرپزی طارم در دهستان درام، امید سرمایه‌گذاران و مردم این شهرستان در تهیه آجر با هزینه پایین و در کوتاه‌ترین زمان به یأس تبدیل شد.  طبق گفته اعضای شورای اسلامی دهستان درام، ابتدا زمین این کارخانه با موافقت این شورا و واگذاری از طرف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با مساحت یک هکتار تأمین شد و سپس با حضور سرمایه‌گذار جدید و خرید کارخانه فوق توسط این سرمایه‌گذار، براساس تفاهم‌نامه‌ای بین شورای اسلامی وقت درام و مالک جدید این کارخانه مقدار زمین واگذاری نزدیک به ۱۰ هکتار افزایش یافت تا با طرح توسعه کارخانه مشکل مردم شهرستان طارم در تهیه آجر با هزینه کم و در کوتاه‌ترین زمان حل شود. 


مشکلات زیرساختی 

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت زرین‌سفال طارم مشکلات زیرساختی را یکی از عوامل اصلی تعطیلی این کارخانه عنوان کرد و گفت: با توجه به فرایند و پروسه تولید آجر در کارخانه‌های آجرپزی، سوخت ارزان‌قیمت، آب و ماشین‌آلات مدرن از جمله زیرساخت‌های لازم برای تولید آجر با حجم و کیفیت بالاست تا در صحنه رقابت با سایر تولید کنندگان باشیم. 

مجید حبیب‌اللهی ادامه داد: این کارخانه از قبل با ماشین‌آلات قدیمی و سوخت مازوت فعالیت می‌کرده است و بعد از خرید این کارخانه از مالک قبلی، مطابق با سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش بهره‌وری در تولید و همچنین صرفه‌جویی در سوخت و حمل‌ونقل، در سال ۸۸ طرح توسعه این کارخانه برای تولید آجر سفال در کنار آجر فشاری در دستور کار قرار گرفت. 


انتقال آب

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت زرین‌سفال طارم خشکی چاه آب موجود در محوطه کارخانه از سال ۸۹، نبود زیرساخت گاز طبیعی در محل ساخت کارخانه و گرانی سوخت مازوت و همکاری نکردن برخی از ادارات متولی و معارضین محلی را از مشکلات زیرساختی موجود برشمرد و گفت: همه کارخانه‌های آجرپزی برای تولید خشت خام به آب کافی به مقدار ۲ لیتر در ثانیه نیاز دارند.

 با توجه به خشکی چاه آب این کارخانه مکاتباتی با اداره امور منابع آب شهرستان طارم انجام دادیم تا با انتقال آب از رودخانه قزل‌اوزن و ذخیره و استفاده آن برای تولید خشت خام موافقت کنند اما متأسفانه در این باره با ما همکاری نشد.  وی تصریح کرد: برای جبران آب مورد نیاز با وجود وجود هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل، آب را از کشاورزان محلی خریداری کردیم اما در نهایت اداره امور منابع آب نیز کشاورز مورد نظر را از واگذاری آب منع کرد. اکنون برای فاز اول تولید که همان تهیه خشت خام است، آب نداریم.


 تأمین گاز

حبیب‌اللهی تأمین گاز طبیعی برای سوخت این مجموعه را پروسه‌ای طولانی عنوان کرد و گفت: با توجه به نبود خط لوله در حاشیه این کارخانه و عمر پایین بهره‌برداری از این نعمت الهی در شهرستان، از سال ۹۵ پیگیر گازرسانی به این مجموعه بودیم. در نهایت تا پایان سال ۹۷ به علت پروسه اداری و وجود معارضین متعدد با هزینه بالا، گاز را به ایستگاه تقلیل فشار کارخانه انتقال دادیم. اکنون لوله‌کشی داخلی کارخانه نیز انجام شده است و با تأیید مسئولان مربوطه سوخت گاز این مجموعه قابل بهره‌برداری خواهد بود. 

این فعال عرصه تولید از تجهیز این کارخانه به ماشین‌آلات مدرن و خشک‌کن‌های صنعتی خبر داد و افزود: تاکنون برای خشک کردن آجر به روش سنتی و فقط در فصل گرم سال اقدام می‌کردیم و بیشتر فصل سال را تولید آجر نداشتیم. برای پیشگیری از اتلاف وقت و همچنین افزایش بهره‌وری و تولید، خشک‌کن‌های صنعتی مدرن خریده‌ایم در آینده‌ای نزدیک به این مجموعه اضافه خواهیم کرد تا در تمام فصول سال تولید آجر داشته باشیم. 


 دخالت معارضین

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت زرین‌سفال طارم خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات موجود در منطقه دخالت معارضین در برداشت از معدن است که متأسفانه کار را به تعویق می‌اندازد. امیدواریم مسئولان برای این موضوع تدبیری بیندیشند تا سرمایه‌گذاران با انگیزه‌های مضاعف برای فعالیت در شهرستان داوطلب شوند.

 حبیب‌اللهی کمبود ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز در طارم برای تسطیح و بهسازی مجموعه و نبود نرخ مصوب برای کرایه کامیون‌ها را که در نهایت به افزایش قیمت آجر تولیدی در داخل شهرستان منجر می‌شود از دیگر معضلات فعالیت این کارخانه آجرپزی عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۴۰ میلیارد ریال برای خرید، بهسازی و تجهیز این مجموعه به ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته هزینه شده است. هیچ سرمایه‌گذاری با این همه هزینه‌کرد، سرمایه‌گذاری خود را رها نمی‌کند و مطمئناً با فعالیت در آن واحد به دنبال کسب درآمد خواهد بود.

 این سرمایه‌گذار عرصه تولید ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با مسئولان شهرستان، در یک ماه آینده در صورت حل مشکلات زیرساختی تولید این کارخانه آغاز خواهد شد. 


بازدید از کارخانه

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طارم ابراز کرد: با مدیرعامل شرکت زرین‌سفال طارم هماهنگی لازم انجام شده است تا در هفته‌های آتی از این مجموعه بازدید کند. 
حمید واعظی یادآور شد: تیمی متشکل از کارشناسان این اداره و فرمانداری شهرستان طارم برای بازدید از این مجموعه هماهنگ شده‌اند تا در اسرع وقت مشکلات این مجموعه را از نزدیک بررسی کنند و با ارائه راهکارهای مناسب زمینه‌های لازم را برای آغاز فعالیت این کارخانه فراهم آورند.


قیمت بالای آجر 

یکی از اهالی شهرستان طارم در دهستان درام از هزینه بالای آجر برای ساخت‌و‌ساز گلایه کرد و گفت: برای خرید آجر از طریق واسطه‌ها در استان‌های هم‌جوار یا مرکز استان زنجان اقدام می‌کنیم و باید چند روزی در نوبت باشیم و در نهایت قیمت آجری که به دست ما می‌رسد بسیار بالاست. 

ناصر محمدی بیان کرد: با توجه به مسافت طولانی کارخانه در استان‌های دیگر تا شهرستان طارم، قیمت آجر برای مردم این شهرستان بسیار زیاد تمام می‌شود و این مساله مردم این منطقه را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کند. امیدواریم با پیگیری مسئولان و راه‌اندازی تنها کارخانه آجرپزی این شهرستان مشکل مردم در این مورد حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید