• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62547
+
-

وزیر نیرو: رودخانه‌های لرستان ایمن‌سازی می‌شوند

وزیر نیرو از اختصاص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای مهندسی رودخانه‌های لرستان و ایمن‌سازی آنها پیش از وقوع سیل‌های بعدی در این استان خبر داد. به گزارش مهر «رضا اردکانیان» در مراسم کلنگ‌زنی سد مخملکوه خرم‌‌آباد با بیان این‌که برای مهندسی رودخانه‌های لرستان ۴۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نیرو اختصاص یافته است، گفت: غیر از این اعتبار، منابع استانی هم در نظر گرفته می‌شود تا سریع‌تر و قبل از وقوع سیل بعدی کار ایمن‌سازی رودخانه‌ها را انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر در کشور ۱۷۹ سد در دست‌بهره‌برداری وجود دارد، اظهار کرد: در لرستان، با داشتن 3/5 میلیارد متر مکعب آب، فقط ۴ سد با کمتر از نیم میلیارد متر مکعب مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. اردکانیان با بیان این‌که یکی از معضلات ما نداشتن جریان‌های آبی پایدار در کشور و به تبع آن در لرستان است، گفت: باید این مشکل را برای تثبیت جمعیت و به عنوان یک مقوله امنیت ملی به هر طریق ممکن رفع کنیم. الان به یک جبران مافات وسیع نیاز داریم.

وی با تاکید بر این‌که وزارت نیرو، مسئولان، نمایندگان و رسانه‌ها نباید تا این اندازه انرژی خود را برای گفتن این واقعیت مسلم به کار بگیرند چراکه نبود یک طرح مصوب آمایش سرزمین موجب ایجاد این مشکلات شده است، افزود: وظیفه دولت، مجلس، نخبگان و رسانه‌ها این است که راهکار صحیح را در این زمینه ارائه دهند. وزیر نیرو با اشاره به این‌که سازمان برنامه و بودجه بر اساس آخرین وعده مکتوب خود اعلام کرده است که تابستان ۹۸ به هر طریق ممکن طرح آمایش سرزمین را عرضه می‌کند، بیان کرد: ما هنوز بعد از ۴۰ سال طرح آمایش سرزمین نداریم و ضرورت دارد این طرح هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.


تملک ۱۱ روستا در حاشیه سد سیمره

وزیر نیرو در حاشیه آیین افتتاح شبکه آب شرب شهرستان کوهدشت نیز از تملک ۱۱ روستا در حاشیه سد سیمره خبر داد و گفت: این روستاها که که زیر آب رفته‌اند، هرچه سریع‌تر توسط دولت تملک می‌شوند و هزینه آن پرداخت خواهد شد. اردکانیان ادامه داد: این موضوع توسط استاندار لرستان به صورت روزانه در حال پیگیری است. قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده با مسئولیت وزیر کشور، برنامه و بودجه و دولت مصوبه خوبی را برای این مهم در نظر گرفته است. وی بیان کرد: تعهد دولت تامین هرچه زودتر منابع مالی لازم برای تملک این ۱۱ روستا و تعدادی روستا در ایلام است که بر اثر افزایش حجم سیلاب و کاهش ورودی آب به سد کرخه در شرایط بحرانی سیل اخیر زیر آب رفتند.


لرستان منابع آب پایدار ندارد

استاندار لرستان نیز در مراسم کلنگ‌زنی سد مخملکوه خرم‌آباد با بیان این‌که احداث این سد در راستای حل مجموعه‌ای چندبعدی از مشکلات این استان در حوزه آب است، اظهار کرد: مشکل ما تامین آب شرب است. در استان دارای منابع آب پایدار نیستیم و عمدتا از چشمه‌ها و چاه‌ها برای تامین آب مورد نیاز استان استفاده می‌کنیم. به گزارش ایسنا «موسی خادمی» گفت: باید به هر روشی که می‎شود، منابع مالی را تامین کنیم تا این پروژه به نتیجه برسد.استاندار لرستان افزود: این سد به دلیل نزدیکی به شهر و جاذبه‎های گردشگری و تامین آب شرب بسیار مهم است و باید از طرق مختلف تامین مالی برای احداث آن صورت بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید