• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62436
+
-

«دلفارد» خانه بومگردی می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی استان: اگر بخشداری زمینی به میراث فرهنگی واگذار کند، این اداره می‌تواند با اعتبار دولتی کمپ گردشگری در دلفارد راه‌اندازی کند

گردشگری
«دلفارد» خانه بومگردی می‌خواهد

دلفارد روستایی زیباست که گردشگران زیادی هر ساله در فصول مختلف از آن دیدن می‌کنند، اما این روستا با وجود این‌که مسافرپذیر است، از داشتن دهیاری و امکانات مناسب گردشگری محروم است. 

به گزارش کرمان‌نو، اگر بخواهید در یک روز گرم، از گرمای هوای جنوب کرمان خلاص شوید، باید به یکی از نزدیک‌ترین نقاط خوش آب‌و‌هوا و روستای سرسبز و زیبا به نام «کراه» در دل دره مدیترانه‌ای دلفارد در جنوب کرمان بروید.

این روستا در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شهر جیرفت و در محور ارتباطی کرمان -راین- جیرفت واقع شده است. این روستا با این‌که شرایط آب‌و‌هوایی خوبی دارد و گردشگر‌پذیر است، هنوز امکانات کافی مانند سرویس‌های بهداشتی مناسب ندارد. 


گلایه گردشگران

یکی از گردشگرانی که به دلفارد آمده می‌گوید: به گوش مسئولان این روستا برسانید که سرویس‌های بهداشتی احداث شده در این روستا در شأن این منطقه نیست. 

«منصوره محمدی» اضافه می‌کند: همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تمام سرویس‌های بهداشتی کثیف هستند و لوله‌های فاضلاب آنها شکسته است.

وی ادامه می‌دهد: برای من که با بچه کوچک به اینجا آمده‌ام، گشتن در منطقه و پیدا کردن سرویس بهداشتی بسیار دشوار است. 

یکی دیگر از گردشگران می‌گوید: در این روستای زیبا، منطقه‌ای که در مسیر آبشار «‌‌گلمای دختر کش» قرار دارد، نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب و سکویی برای استراحت موقت ندارد. 

«علی کرمی» می‌افزاید: عدم اختصاص فضایی برای بازی کودکان یکی دیگر از مشکلات این مکان گردشگری است. 


دلفارد، نگین کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که دهستان دلفارد، منطقه هدف گردشگری است، می‌گوید: دهستان دلفارد همه ساله پذیرای گردشگرانی از استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و نیز شهرستان‌های جنوب کرمان است.

«غلام‌رضا فرخی» می‌افزاید: دلفارد منطقه‌ای مدیترانه‌ای در دل جنوب کرمان است و ظرفیت‌ گردشگری بالایی دارد. در واقع می‌توان گفت این منطقه، مدیترانه ایران است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که ظرفیت بالای گردشگری این دهستان قادر است استان پهناور کرمان را به‌تنهایی معرفی کند، می‌گوید: اگر استان کرمان انگشتر باشد، دلفارد نگین این انگشتر است. 


از جاذبه‌های بی‌نظیر دلفارد 

وی با اشاره به این‌که این منطقه چشمه‌ها و آبشارهای متعددی دارد، می‌گوید: یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر دهستان دلفارد، آبشار «گلمای دخترکش» در روستای کراه است که 7 پله دارد؛ یعنی دارای چند آبشار کوچک و بزرگ است. 

فرخی ادامه می‌دهد: این دهستان منطقه بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری است و چنانچه در حوزه گردشگری این منطقه کارهای زیرساختی اساسی صورت گیرد، دهستان دلفارد به تنهایی می‌تواند اقتصاد جنوب کرمان را تامین کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: بخشی از اقدامات برای بهبود وضعیت منطقه دلفارد، در حوزه بخشداری، دهیاری و فرمانداری و بخشی نیز در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.


نبود زیرساخت‌های گردشگری 

وی با اشاره به این‌که توجه به زیرساخت‌ها امری ضروری است، می‌افزاید: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه گردشگری در این منطقه انجام شده، صدور مجوز برای راه‌اندازی خانه‌های بومگردی است.

فرخی ادامه می‌دهد: به افرادی که تمایل دارند در این منطقه مجموعه بومگردی بسازند یا خانه خود را به این امر اختصاص دهند، مجوز و تسهیلات بانکی داده می‌شود و میزان تسهیلات، بستگی به طرح پیشنهادی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در خصوص نبود برخی امکانات در مسیر آبشار «گلمای دخترکش» نیز می‌گوید: چنانچه بخشداری زمینی با مساحت مشخص و با سند به میراث فرهنگی واگذار کند، این اداره کل می‌تواند با اعتبار دولتی کمپ گردشگری راه‌اندازی کند.

وی ادامه می‌دهد: کمپ‌های گردشگری، مکانی برای استراحت موقت گردشگران و دارای امکاناتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی، حمام، روشنایی، فضای سبز، وسایل بازی برای کودکان هستند.

فرخی با بیان این‌که دهستان دلفارد ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد، می‌افزاید: تا زمانی که مسئولان به دلفارد به عنوان یک منطقه گردشگری نگاه نکنند، ما موفق نمی‌شویم. 

امیدواریم همه مسئولان شهرستان‌ها و استان دارای روحیه گردشگری باشند تا بتوانیم گام‌های موثری در این حوزه 
برداریم. 


بخشداری به شورای دلفارد مجوز دریافت عوارض نداده است

رئیس شورای روستای کراه می‌گوید: روستای ما دهیاری ندارد، بنابراین بودجه‌ای که بتوان با آن زباله‌ها را از سطح رودخانه جمع‌آوری کرد و سرویس‌های بهداشتی را نظافت کرد، در اختیار نداریم.

«حبیب‌الله ناصری» می‌افزاید: سال گذشته با دریافت مبلغ ۳۰ هزار ریال به عنوان عوارض، کارگر می‌گرفتیم و منطقه را تمیز می‌کردیم، اما امسال بخشداری مجوز دریافت عوارض ندارد. 

وی می‌گوید: اگر بخشدار مجوز دریافت عوارض دهد، شورا می‌تواند با استفاده از این منبع مالی، وضعیت سرویس‌های بهداشتی را سامان دهد و زباله‌هایی را که در مسیر رودخانه ریخته شده است نیز جمع‌آوری کند. 


به روستای کراه دهیاری تعلق نمی‌گیرد 

بخشدار ساردوییه، در خصوص نبود دهیاری در روستای کراه دلفارد می‌گوید: از آنجا که این روستا جزو مناطق ییلاقی است و بیشتر مردم این منطقه زمستان‌ها در شهر جیرفت زندگی می‌کنند و تابستان‌ها به اینجا می‌آیند، تعداد خانواری که دائم در این روستا ساکن هستند اندک است، بنابراین به این روستا دهیاری تعلق نمی‌گیرد. 

«محمود مهنی» می‌افزاید: اگر جمعیت دائمی ساکن این روستا، به حد نصاب می‌رسید، قطعا دهیاری داشتند و با دریافت سرانه سالانه می‌توانستند مشکلات این چنینی را رفع کنند. 

بخشدار ساردوییه در پاسخ به درخواست رئیس شورای روستای کراه مبنی بر دریافت مجوز اخذ عوارض از گردشگران می‌گوید: قطعا در قبال گرفتن عوارض باید یکسری خدمات به مردم ارائه شود و از آنجا که خدمات چشمگیری در اینجا به مردم ارائه نمی‌شود، بنابراین اخذ عوارض امکان ندارد. 


فرهنگ‌سازی برای نریختن زباله 

بخشدار ساردوییه در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها می‌گوید: یک یا ۲ بار در هفته، ماشین جمع‌آوری زباله به روستای کراه دلفارد می‌آید و زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند. 

«محمود مهنی» می‌افزاید: کارهای زیر‌سازی و زیرساختی، مانند آسفالت با پیگیری در حال انجام است. 

بخشدار ساردوییه در ادامه بیان می‌کند: سعی داریم با پیگیری، زمینی را برای احداث کمپ گردشگری در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار دهیم. همچنین در زمینه نریختن زباله در مکان‌های عمومی و محیط‌زیست و روستاهای گردشگری مانند دلفارد باید فرهنگ‌سازی شود تا شاهد منظره‌های آزاردهنده نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید